|

داستان سریال حشاشین که در ایران ممنوع شد چیست و به چه موضوعاتی می‌پردازد؟

سریال حشاشین با بودجه 12 میلیون دلاری، بینش‌هایی را در مورد زندگی، اعتقادات و میراث ماندگار حسن صباح و پیروانش ارائه می‌دهد.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- پخش یک سریال تاریخی که از چندی پیش در شبکه نمایش خانگی آغاز شده بود، از سوی مقامات ساترا ممنوع اعلام شد و دلیل آن هم تحریف تاریخ عنوان شد. این مجموعه 30 قسمتی «حشاشین» نام دارد و ساخته کشور مصر است. سریالی جنجال برانگیز که پس از ممنوعیت، کنجکاو برانگیز نیز شد و نظر جوانان و نوجوانان بسیاری را به خود جلب کرد؛ همچنین واکنش‌های بسیاری را در پی داشت و صاحب منصبان و منتقدان داخلی و خارجی به این موضوع پرداخته و نظرات ضد و نقیضی مطرح کردند.

2

برخی اشاره کردند که این سریال در حال تحریف تاریخ ایران است و ظهور و بروز عملیات‌های تروریستی را به کشور ما نسبت می‌دهد و برخی دیگر مدعی شدند این اثر حقایق زیادی درباره فرقه حشاشین را به نمایش گذاشته است. به گزارش خبرگزاری مهدی سیفی، مدیرکل نظارت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) نیز گفت که «روایت این سریال از تاریخ اسلام، متضمن تحریف‌های فراوانی است که به نظر می‌رسد با رویکرد سیاسی مغرضانه تولید شده است». 

6

«حشاشین»؛ یک فرقهٔ یا یک روش؟ 

سریال حشاشین که ماه رمضان گذشته از شبکه مصری DMC پخش شد، به زندگی فرقهٔ حشاشین به رهبری حسن صباح از پیروان مذهب شیعه اسماعیلی پرداخته است؛ فرقه‌ای که به اجرای ترورهای سیاسی خونین شهرت دارد. این اثر درمورد حسن صباح و گروه او است که به عنوان فرقه‌ای از شیعیان در قرن پنجم قمری از قلعه‌های کوهستانی در شمال و غرب ایران فعالیت می‌کردند و به سوءقصدهای سیاسی خشن مشهور بودند.

8

حشاشین در زبان فارسی قدیم به معنی داروفروشان بوده است و چون در منطقه الموت گیاهان دارویی به وفور یافت می‌شد آنان صادر کننده دارو بوده‌اند و به آنها حشاشین گفته می‌شد. واژه امروزی Assassination در انگلیسی به مفهوم ترور از روش آنها برای حذف مخالفینشان سرچشمه گرفته است. این فرقه در دوران سلجوقیان قوت گرفت و پس از همه مغولان به ایران از بین رفت.

5

9

سریال حشاشین؛ ضد ایران یا ضد حسن صباح؟

در مورد حسن صباح طی قرن‌ها داستان‌های زیادی نقل شده و بقایای قلعه الموت که محل اصلی استقرار او بود امروزه از مکان‌های گردشگری در شمال ایران است. حسن بن علی بن جعفر صباح حمیری(حسن صباح) از علوم مختلف از جمله فلسفه، هندسه، نجوم و سیاست آگاهی داشت و دائماً مشغول نوشتن کتاب و مطالعه بود. کتاب «فصول اربعه» و مقدمهٔ کتاب «سیدنا» از نوشته‌های او به شمار می‌رود. 

7

حسن صباح شیعه دوازده امامی بود و در سا‌ل‌های نوجوانی برای فراگیری علم به ری مراجعت کرده و در آن جا با فرقه اسماعیلیه آشنا شده و به آن می‌گرود. پس از آن زندگی خود را وقف تبلیغ این فرقه می‌کند و پیروانی را هم به خود جلب می‌کند از آن با عنوان «فدائیان» یاد می‌شود. باتوجه به این امر قاعدتا نمی‌توان این فرد را در ایران مثبت به تصویر کشید اما نکته‌ای که در این میان جالب توجه است این است که سریال حشاشی به دلیل انتقاد از حسن صباح تحریف تاریخ درباره این شخص در ایران ممنوع شد! دلیل دیگر ممنوعیت این اثر ضد ایرانی بودن آن است که البته تصویر مثبتی که سریال حشاشین از عمر خیام نشان داده خلاف این مورد را ثابت می‌کند.

1

بینشی از میراث ماندگار صباح در حشاشین

سریال حشاشین با بودجه 12 میلیون دلاری، مخاطبان را در سراسر منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با روایت خود همراه کرده است. این سریال کاوشی در قرن یازدهم و دوره حضور حشاشین است و بینش‌هایی را در مورد زندگی، اعتقادات و میراث ماندگار صباح و پیروانش ارائه می‌دهد. پیتر میمی کارگردان سریال تلویزیونی مصری «حشاشین» است و شماری از ستارگان سینمای مصر در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند و نقش حسن صباح را کریم عبدالعزیز سوپر استار مصری بازی کرد. اکنون این سریال در هیچکدام از سایت‌ها و پلتفرم‌های ایرانی قابل دانلود یا مشاهده نیست.

3

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • علی اصغر از تهران ارسالی در

    ایران از این سریال باید بهره برداری کند باید قلعه الموت را باز سازی کند و از جذب گردشگر و توریس درامد زایی کند و با توصیف حقیقت روشن گری کند

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی