|

واکسن کرونا فایزر چیست؟

واکسن کرونا فایزر چیست و این واکسن در کدام کشور مجوز تولید و تجویز گرفته است؟ آیا این واکسن اثر بخش و موفقیت آمیز بوده است؟

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- همانطور که می دانید بیش از یک سال است که از زمان انتشار و شناسایی بیماری کرونا در جهان می گذرد. اما حالا بالاخره شرکت دارو سازی فایزر و مدرنا موفق به کشف و تولید واکسن کرونا شده اند. اما شاید برای شما سوال باشد که واکسن کرونا فایزر چیست؟ در ادامه با ما همراه باشید.

واکسن کرونا فایزر چیست؟

همانطور که اشاره کردیم شرکت آمریکایی فایزر که در زمینه تولید انواع دارو فعالیت می کند موفق به کشف و تولید واکسن کرونا شده است. گفته می شود که واکسن کرونا فایزر تا بیش از 94 درصد موفقیت آمیز بوده و حالا کشور های اروپایی درخواست دارند تا مجوز تولید این واکسن سریع تر صادر شود. بیون ‌تک و فایزر، اولین شرکت ‌های تحقیقات دارویی در دنیا بودند که از فرایند موفقیت ‌آمیز تولید واکسن کووید ۱۹ خبر دادند. پژوهش ‌های اولیه نشان می ‌داد که واکسن تا ۹۰ درصد اثربخشی دارد.

واکسن تولیدی فایزر نوعی جدیدی از واکسن به نام mRNA است که برای ساخت آن، بخش کوچکی از کد ژنتیکی ویروس گرفته می شود و وارد کردن آن به بدن انسان به دستگاه دفاعی بدن می آموزد که برای مقابله با این ویروس، ایمنی لازم را ایجاد کند.

تا پیش از این واکسن mRNA ً برای استفاده در انسان تأیید نشده بود هرچند در آزمایش های بالینی برای داوطلبان به کار رفته بود. این واکسن ساخت شرکت بلژیکی باید در دمای ۷۰ درجه سانتیگراد زیر صفر نگهداری شود. حمل آن داخل محفظه های ویژه در داخل یخ خشک صورت می گیرد. پس از تحویل می توان آن را تا پنج روز در یخچال نگه داشت.

واکسن کرونا در مسیر مجوز عرضه در آمریکا

دو شرکت آلمانی و آمریکایی بیون‌ تک و فایزر، یک مانع تعیین کننده برای عرضه واکسن کرونا در ایالات متحده را از سر راه برداشتند. ارزیابی و بررسی نهایی واکسن، ایمن سازی ۹۵ درصدی در برابر ویروس را اثبات کرده است. مدیران دو شرکت تحقیقاتی و دارو سازی بیون ‌تک و فایزر ، از ضریب اثر بخشی ۹۵درصدی واکسن کرونا خبر ‌دادند. جزییات مثبتی که آنها از ایمنی واکسن و عوارض جانبی احتمالی منتشر کردند، سنگ ‌بنای کسب مجوز اضطراری واکسن از سازمان غذا و دارو در آمریکا محسوب می‌ شود.

حال این دو شرکت می‌خواهند در دو سه روز آتی، تقاضای خود را به اداره بهداشت ایالات متحده (FDA) ارسال کنند. اطلاعات و توضیحات مربوط به واکسن، هم‌چنین قرار است در اختیار تمامی مقامات مسئول شبکه بهداشت و درمان در سراسر دنیا قرار گیرد. روز دوشنبه ۱۶ نوامبر، شرکت آمریکایی "مدرنا" نیز از تولید واکسنی با ضریب ایمنی ۵/ ۹۴درصدی علیه ویروس خبر داد. کمیسیون اتحادیه اروپا با استقبال از کشف بیون ‌تک و فایزر، ۳۰۰ میلیون دوز واکسن سفارش داده است.

بریتانیا واکسن کرونای فایزر - بیوان ‌تک را برای استفاده از هفته آینده تایید کرد

امروز بریتانیا اولین کشوری در جهان است که واکسن ویروس کرونا ساخت مشترک فایزر - بیو اِن تِک (Pfizer-BioNtech) را برای استفاده عمومی تایید کرده است.

سازمان نظارت بر فرآورده های دارویی و بهداشتی بریتانیا - ام اچ آر ای - گفته است که استفاده از این واکسن باعث ایجاد تا ۹۵ درصد حفاظت در برابر ابتلای به ویروس کرونا خواهد شد. این سازمان اجازه استفاده از این واکسن را از هفته آینده داده است. مرحله اول واکسیناسیون برای آسیب پذیرترین افراد از جمله بیماران سالمند و آسیب پذیر، می تواند در طی چند روز آغاز شود. دولت بریتانیا پیشتر ۴۰ میلیون واحد از این واکسن را سفارش داده که برای واکسیناسیون ۲۰ میلیون نفر کافی است. حدود ۱۰ میلیون واحد به زودی در دسترس خواهد بود و اولین محموله شامل ۸۰۰ هزار واحد در روزهای آینده تحویل می شود.

چه کسانی و در چه زمانی در بریتانیا واکسینه می شوند؟

کارشناسان فهرستی موقتی شامل اولویت بندی دریافت کنندگان واکسن تهیه کرده اند که کسانی که بیش از همه در معرض ابتلای به ویروس قرار دارند از اولویت بالاتر برخوردار می شوند. در رده اول ساکنان و کارکنان خانه سالمندان، افراد بالای ۸۰ سال و سایر کارکنان بخش درمان و مراقبت های پزشکی قرار دارند.

اولین محموله واکسن به این گروه اختصاص دارد و واکسیناسیون آنان از هفته آینده آغاز خواهد شد. واکسیناسیون عمومی اشخاص بالای ۵۰ سال و افراد جوان تر دارای مشکلات پزشکی ممکن است با دریافت محموله های بعدی از اوایل سال آینده میلادی - حدود یک ماه دیگر - آغاز شود. واکسیناسیون در دو نوبت به فاصله ۲۱ روز انجام می شود. در نوبت اول مصونیت اولیه ایجاد می شود و نوبت دوم آن را تقویت می کند. از این که تا پایان مقاله واکسن کرونا فایزر چیست؟ با ما همراه بودید، سپاس گزاریم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی