|

آیت الله محمدتقی مصباح یزدی درگذشت + بیوگرافی و علت فوت

آیت‌ الله مصباح یزدی که از روز شنبه به علت وخامت بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود عصر امروز در گذشت.

لینک کوتاه کپی شد

دفتر آیت‌الله مصباح یزدی اعلام کرد: لحظاتی پیش روح بلند و ملکوتی فقیه انقلابی فیلسوف مجاهد عمار رهبر حضرت آیت‌الله علامه محمدتقی مصباح یزدی به ملکوت اعلی پیوست. ایشان از اساتید حوزه علمیه قم و عضو مجلس خبرگان رهبری که در چند سال اخیر از بیماری گوارشی رنج می برد به دلیل ضعف مفرط جسمانی  و تشدید بیماری در بیمارستانی در تهران بستری شده بود، عصر امروز در  ۸۶ سالگی دار فانی را وداع گفت.

بیوگرافی آیت الله مصباح یزدی

محمد تقى مصباح یزدى در سال 1313 هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد; ولى به علت مشکلات فراوان مالى، بعد از یکسال براى ادامه تحصیل به قم هجرت کرد.

از سال 1331 تا سال 1339 ه.ش در دروس امام راحل (قدس سره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى (رحمه الله) کسب فیض کرد. وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت مدظلّه العالى شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با حضرت امام به علت تبعید حضرت امام قطع شد، معظّم له به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت.

انتشار دو نشریه بعثت و انتقام

وى در مقابله با رژیم معدوم پهلوى نیز حضورى فعّال داشت که از آن جمله، همکارى با شهید دکتر بهشتى، شهید باهنر و حجة‌الاسلام والمسلمین هاشمی‌رفسنجانى است و در این بین، در انتشار دو نشریه با نام هاى "بعثت" و "انتقام" نقش داشت که تمام امور انتشاراتى اثر دوم نیز به عهده معظّم له بود. سپس در اداره، مدرسه حقّانى به همراه آیت الله جنتى، شهید بهشتى و شهید قدوسى فعّالیّت داشت و حدود ده سال در آن مکان به تدریس فلسفه و علوم قرآنى پرداخت.

از آن پس، قبل و بعد از انقلاب شکوهمند اسلامى با حمایت و ترغیب امام خمینى (قدس سره)، چندین دانشگاه، مدرسه و مؤسّسه را راه اندازى کرد که از مهم‌ترین آنها مى توان از بخش آموزش در مؤسّسه در راه حق، دفتر همکارى حوزه و دانشگاه و بنیاد فرهنگى باقرالعلوم نام برد.

معظّم له در سال 1369 به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان، و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد. مرحوم آیت‌الله مصباح یزدی داراى تألیفات و آثار متعددى در زمینه هاى فلسفه اسلامى، الهیات، اخلاق و عقاید است.

مسئولیت‌ها

مصباح یزدی ریاست مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) را از جانب رهبر انقلاب برعهده داشت. وی در سال ۱۳۶۹ به عنوان نماینده دومین دوره مجلس خبرگان رهبری از استان خوزستان و پس از آن نیز در دوره‌های سوم و چهارم این مجلس از سوی مردم تهران به نمایندگی برگزیده شد.

 

پیشنهاد می شود: مروری بر فعالیت‌های‌ سیاسی و فرهنگی آیت‌الله مصباح یزدی

آثار و کتب

وی دارای تألیفات و آثار متعددی در زمینه‌های فلسفه اسلامی، الهیات، اخلاق و عقاید بود‬ که از جمله این آثار می‌توان به آذرخشی دیگر از آسمان کربلا، آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها، آفتاب مطهر، آفتاب ولایت‌، آموزش عقاید، آموزش فلسفه جلد ۱، آموزش فلسفه جلد ۲، آئین پرواز، اخلاق اسلامی، اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷) جلد اول، اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷) جلد دوم، اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷) جلد سوم، اصلاحات، ریشه‌‌ها و تیشه‌‌ها‌‌‌‌، انسان‌سازی در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۷)، انسان‌شناسی (معارف قرآن ۳)، انسان‌شناسی در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۳)، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ ایدئولوژی تطبیقی و … اشاره کرد.

شاگردان مصباح یزدی

وی در طول سالیان تدریس خود تعداد بسیاری از شاگردان را تربیت کرد که اکثر آنان هم‌اکنون از استادان حوزه و دانشگاه هستند از جمله:

  • غلامرضا فیاضی (عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و استاد مؤسسه امام خمینی (ره))
  • علیرضا اعرافی (عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور)
  • محمود رجبی (عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و قائم مقام مؤسسه امام خمینی (ره))
  • محمود محمدی عراقی (داماد آیت‌الله مصباح یزدی)
  • مصطفی ملکیان (استاد دانشگاه)
  • سید محمدرضا طباطبایی (مدیر جامعة الزهرا)
  • کاظم صدیقی (امام جمعه موقت تهران، مدیر مدرسه علمیه امام خمینی ازگل)
  • مرتضی آقاتهرانی (استاد درس خارج و اخلاق، مؤسس مؤسسه اسلامی نیویورک و رهبر جامعه شیعیان آمریکای شمالی، دبیرکل جبهه پایداری)
  • سید یدالله یزدانپناه (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره))
  • یحیی صالح نیا (نماینده ولی فقیه و امام جمعه غرب تهران)
  • محمد فنایی اشکوری (دانشیار مؤسسه آموزشی امام خمینی (ره))
  • سید محمود نبویان (عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره))
  • پرویز داوودی (معاون اول دولت نهم)
  • منوچهر محمدی (معاون وزیر امور خارجه)
  • عباسعلی کدخدایی (سخنگوی شورای نگهبان)
  • غلامحسین الهام (عضو شورای نگهبان، سخنگوی سابق دولت و وزیر سابق دادگستری)
  • علی مبشری (رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی تهران)
  • سید ابوالحسن نواب (رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب)

مواضع دینی آیت الله مصباح یزدی

مصباح یزدی معتقد بود که زمامدار صالح باید ذهن مردم را نسبت به آنچه از اسلام نمی‌دانند هوشیار کرده و به آن‌ها آموزش دهد؛ البته در هر زمانی نیز نیازهای مردم مختلف است؛ در هر صورت باید بدانیم که مخالفت با، ولی امر مسلمین به نوعی شرک است.

وی با برشماری ارکان مهمی که حوزه را در تراز انقلاب اسلامی نگاه می‌دارد، معتقد بود که سه رکن مهم در رابطه با حوزه تراز انقلاب اسلامی وجود دارد. اولین رکن، شناخت صحیح نسبت به اسلام است. هم اینکه چه موضوعاتی را باید دانست و هم اینکه چطور باید آن‌ها را فراگرفت. امروز سوالات در جامعه فراوان است، اما پاسخ‌ها به اندازه کافی نیست. همه ما نیز می‌دانیم که با چنین وضعی جامعه اصلاح نخواهد شد.

مصباح یزدی اظهار کرده بود که دومین رکن، عامل درونی برای عمل است. صرف دانستن، دردی را دوا نمی‌کند بلکه باید آنچه را آموخته‌ایم به کار گیریم و سومین رکن، بصیرت اجتماعی است. اگر درک اجتماعی و شناخت مسائل روز و حیله‌های دشمنان را به خوبی بشناسیم و هر سه رکن را در حوزه علمیه پیاده کنیم، در برابر خداوند متعال رو سفید خواهیم بود وگرنه به هیچ وجه نخواهیم توانست پاسخگوی خون‌هایی باشیم که در راه این هدف ریخته شده است.

منبع: تسنیم، ایمنا

 

 

 

 

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی