|

خودروهای ساخت داخل انژکتوری می‌شود؟!

سال آینده همه خودروهای ساخت داخل کشور با سیستم انژکتوری و مجهز به دستگاه جذب آلاینده‌های موجود در سوخت تولید می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 27 فروردین در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:هیات هوایی ایران به چین می‌رود

تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

28 فروردین 1351؛ هیات هوایی ایران به چین می‌رود

هوشنگ اربابی، معاون وزارت راه و سرپرست هواپیمایی کشوری هفته آینده در راس یک هیات 7 نفری مرکب از نمایندگان وزارت خارجه، هواپیمایی کشوری و هواپیمایی ملی ایران برای امضای نهایی قرارداد هوایی ایران و چین به پکن سفر می‌کند.امضای این قرارداد راه رفت‌وآمد هواپیماهای مسافربری و باری میان پایتخت‌های دو کشور را فراهم می‌کند.

انتظار محافل هوایی جهان این است که چین تا اواخر تابستان به برقراری خطوط هوایی میان پکن و بخارست اقدام کند.

این خط پس از پرواز از پکن با سه توقف در کراچی، تهران و آنکارا به بخارست می‌رود.هواپیمایی ملی نیز متقابلا برنامه پرواز به پکن را در برنامه گسترش پروازهای بین‌المللی خود به مقاصد خاور دور دارد، اما انتظار نمی‌رود پرواز به پکن زودتر از دو سال دیگر برقرار شود.

28 فروردین 1381؛ خودروهای ساخت داخل انژکتوری می‌شود

سال آینده همه خودروهای ساخت داخل کشور با سیستم انژکتوری و مجهز به دستگاه جذب آلاینده‌های موجود در سوخت تولید می‌شود.

مدیرعامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: خودروسازان در سال 79 و 80 استانداردهای «ای‌.سی 1504» را که به عنوان استاندارد اجباری اعلام شده بود رعایت کردند و توانستند محصولات خود را تولید کنند اما در پی ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی به «ایی.سی.آر 83» در سال 81 میزان آلاینده خروجی از اگزوز خودروهای تولیدی سال 81 باید کمتر از سال‌های گذشته باشد.

وی گفت: در شرکت ایران‌خودرو به مرور از میزان تولید خودروی کاربراتوری کاسته و بر میزان تولید خودروی انژکتوری افزوده می‌شود.

به گفته وی سیستم خودروهای پژو پارس، سمند، پژو 206، زانتیا انژکتوری و به روز و سوخت آنها بنزین بدون سرب با اکتان 95 است.

مجوز 2 میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل برای وزارت نفت

رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح فاز دوم پالایشگاه گاز شهید هاشمی‌نژاد سرخس گفت: ایران دارای دومین منابع گاز و یکی از کانون‌های مهم تامین انرژی در جهان امروز و دنیای فردا می‌باشد، آقای خاتمی با بیان اینکه اهمیت این طرح‌ها از نظر جهت‌گیری کشور تاثیری است که در زندگی مردم دارد، خاطر نشان‌ کرد: از این منابع آن‌گونه که باید استفاده نشده است.

وی با بیان اینکه باتوجه به ظرفیت بالای پالایشگاه شهید هاشمی‌نژاد باید بخش‌های مختلف استان خراسان که هم‌اکنون به گاز دسترسی ندارند از این امکان برخوردار شوند، تصریح کرد: وزارت نفت مجوز انعقاد دو میلیارد دلار قرارداد بیع متقابل به منظور سرمایه‌گذاری در بخش گاز رسانی را دریافت کرده است که یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها، گازرسانی به شهرستان‌های جنوب خراسان است.

رئیس‌جمهوری با اشاره به صدور سالانه 3 میلیارد متر مکعب گاز به ترکیه گفت: حجم صادرات تا 10 میلیارد مترمکعب افزایش می‌یابد و بسیاری از کشورهای جنوب‌ و جنوب‌شرقی اروپا که تمایل زیادی به بهره‌مندی از گاز صادراتی ایران را دارند از این امکان برخوردار می‌شوند.

صدور 300 دستگاه کامیون ساخت ایران به سوریه

امسال 300 دستگاه کامیون کشنده ولوو FH12 ساخت شرکت سایپا دیزل به کشور سوریه صادر می‌شود.

علیرضا غمگسار، مدیرعامل شرکت سایپا در مراسم ارسال نخستین محموله از این کامیون‌ها گفت: این خودروها که 25 دستگاه آن از طریق بندر عباس عازم سوریه شد با بهای هر دستگاه 54 هزار دلار صادر می‌شود.وی گفت: ارزش صادرات 300 دستگاه از این نوع کامیون بالغ بر 5/16 میلیون دلار است و ما آمادگی داریم در صورت سفارش از کشور دیگری تولید خود را افزایش دهیم.

غمگسار با ذکر اینکه سال گذشته یکهزار دستگاه از این نوع کامیون جدید در سایپا دیزل تولید و طبق قرارداد به سازمان حمل و نقل و پایانه‌های کشور به منظور نوسازی ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای تحویل شد، افزود: امسال میزان تولید این نوع کامیون صدر در صد افزایش می‌یابد و دو هزار دستگاه از این نوع کامیون تولید و تحویل سازمان پایانه‌ها می‌شود.

مدیرعامل سایپا دیزل افزود: قیمت این کامیون‌ها در داخل کشور 62 میلیون و 580 هزار تومان است که سازمان پایانه‌ها به خریداران معادل 70 درصد این مبلغ را وام ارزان با نرخ سود 4 درصد اعطا می‌کند.

28 فروردین 1391؛ صعود تاریخی بورس تهران

با انتشار برخی اخبار امیدوارکننده در حوزه متغیرهای تاثیرگذار بر بورس، بازار سرمایه ایران بلافاصله به نتایج این اخبار واکنش مثبت نشان داد و قیمت ارز و طلا نیز در مسیر نزولی قرار گرفت. بورس تهران روز گذشته با جهش 384 واحدی شاخص مواجه شد و با رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها رکورد تاریخی خود را شکست تا در ارتفاع 27 هزار و 281 واحد قرار بگیرد؛ اتفاقی که در طول تاریخ 46 ساله بورس تهران بی‌سابقه بوده است. این در حالی است که رشد 4/1 درصدی شاخص هم بالاترین رشد روزانه شاخص در سال 91 به شمار می‌رود. بر این اساس بازدهی بورس تهران طی 15 روز کاری در سال 91 به 3/5 درصد رسید.

در بازار دیروز پایان مذاکرات استانبول که با توافق دو طرف برای دور بعدی مذاکرات در سوم خرداد در بغداد همراه شد، زمینه‌ای را فراهم آورده تا معامله‌گران بازار تا زمان دور دوم مذاکرات آرامش سیاسی را تجربه کنند.

بورس تهران که سال 90 را در سایه بازارهای موازی سپری کرد، به گفته بسیاری از کارشناسان دارای پتانسیل‌های فراوانی برای رونق دوباره در سال 91 بود که نشانه‌های این امر با کاهش تنش‌های سیاسی پدیدار شد.

در بازار ارز و طلا نیز قیمت‌ها در سراشیبی کاهش قرار گرفت و از ارزش قیمت دلار و سکه در این روز حدود 10 درصد کاسته شد. قیمت سکه با 70 هزار تومان کاهش به 665 هزار تومان رسید. از قیمت دلار هم 185 تومان کاسته شد تا هر دلار 1700 تومان به فروش برسد.

تولید بیش از 1.6 میلیون دستگاه انواع خودرو

تولید انواع خودرو در سال 90 به یک میلیون و 641 هزار و 529 دستگاه رسید که این میزان نسبت به مدت شمابه سال گذشته رشد 2.4 درصدی را نشان می‌دهد.

در این مدت میزان یک میلیون و 412 هزار و 220 دستگاه خودرو سواری تولید شد که نسبت به مدت مشابه به سال 89 حدود چهار درصد رشد داشته است.

بیشترین خودروها در گروه خودروهای سواری شامل پراید نسیم و صبا 589 هزار و 903 دستگاه، انواع پژو 405 اعم از انژکتوری و دوگانه‌سوز 178 هزار و 731 دستگاه، پژو 206 به تعداد 167 هزار و 536 دستگاه، سمند به تعداد 91 هزار و 359 دستگاه، تندر 90 به تعداد 91 هزار و 24 دستگاه و تیبا بالغ بر 32 هزار و 492 دستگاه تولید شده است.

همچنین در این مدت تولید پژو روآ به تعداد 20 هزار دستگاه، ریو به تعداد 11 هزار و 172 دستگاه، مگان به تعداد 11 هزار و 914 دستگاه، مکاسیما به تعداد دو هزار و 688 دستگاه و تینا به تعداد 1395 دستگاه بوده است.

سایر گروه‌های خودروسازی طی سال گذشته در گروه وانت بالغ بر 189 هزار و 217 دستگاه، در گروه مینی‌بویس به تعداد 3460 دستگاه، در گروه کامیون به تعداد 33 هزار و 337 دستگاه و در گروه اتوبوس بالغ بر 2464 دستگاه تولید شده است.

منبع:اقتصادآنلاین

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها