|

تاثیر پیروزی جو بایدن بر انتخابات ایران

چراغ سبز ظریف برای حضور در انتخابات 1400

در حالی که محمدجواد ظریف قبلا بارها اعلام کرده بود که نامزد انتخابات 1400 نخواهد شد به تازگی در مصاحبه با روزنامه همدلی نسبت به حضور در…

لینک کوتاه کپی شد

از چندی قبل گمانه‌زنی درباره کاندیدهای احتمالی انتخابات 1400 در مطبوعات و رسانه‌های کشور آغاز شده است و در این میان از محمدجواد ظریف هم به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی یاد می‌شود. البته انتشار گفت‌و‌گوی جدید وزیر امور خارجه کشورمان با روزنامه همدلی، احتمال کاندیداتوری وی برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 جدی‌تر شده است.

احتمال نامزدی ظریف در انتخابات 1400

محمدجواد ظریف قبلا بارها در مواجهه با سوال خبرنگاران درباره نامزدی‌اش در انتخابات ریاست جمهوری 1400 اعلام کرده بود که در این انتخابات نامزد نخواهد شد و تخصص و توان رییس جمهوری را ندارد؛ اما وی به تازگی در مصاحبه جدیدش در پاسخی دوپهلو درباره کاندید شدن گفته ترجیحش تدریس هست، اما تسلیم تقدیر است: «ترجیح بنده این است که از مردادماه در دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران که آن جا سمت دانشیاری دارم تدریس کنم، از تجربیاتم در چهل سال گذشته استفاده کنم و دانشجو تربیت کنم، اما تقدیر خداوند هر چه باشد، همان است.»

بسیاری اظهارات جدید ظریف را چراغ سبزی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری 1400 ارزیابی کردند که از تمایل وزیر خارجه برای کاندید شدن در صورت مساعد بودن شرایط حکایت دارد. 

از طرف دیگر محمد صدر، دیپلمات سابق و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مصاحبه‌ای به پایگاه رای مردمی محموجواد ظریف و هراس اصول‌گراها از شرکت وی در انتخابات اشاره کرده است: «ظریف پایگاه رای و وضعیت خوبی در جامعه دارد. خصوصا با اقداماتی که در دولت اول روحانی در رابطه با برجام و مذاکره با پنج بعلاوه یک داشت، نیرویی شناخته شده و دیپلماتی برجسته است که مشخصا پایگاه رای خوبی دارد.» البته صدر در ادامه تاکید کرده ظریف عزم جدی برای کاندید نشدن در انتخابات 1400 دارد و هر بار که در این رابطه با او حرف زده شده گفته تمایلی به نامزدی در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی ندارد.

تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا بر فضای سیاسی ایران

همان طور که بسیاری از کارشناسان سیاسی از قبل گفته بودند نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تاثیر زیادی در معادلات سیاسی دیگر کشورها به ویژه در ایران داشت. در واقع با پیروزی جو بایدن در انتخابات آمریکا، بخت بار دیگر به اصلاح‌طلبان و اعتدالیون در فضای سیاسی ایران رو کرده است؛ تا قبل از شکست ترامپ در انتخابات، طیف‌های سیاسی حامی دولت روحانی در کشور با توجه به عملکرد ضعیف دولت‌های یازدهم و دوازدهم شانسی برای پیروزی نامزدهای خود در انتخابات ریاست جمهوری بعدی نمی‌دیدند. حالا با پیروزی جو بایدن در انتخابات و برگشت دوباره آمریکا به برجام، احتمالا اصلاح‌طلب‌ها و میانه‌روها دوباره با تکیه بر گفتمان مذاکره و حل مشکلات اقتصادی با این اهرم وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد.

یکی از بهترین نامزدها برای پیشبرد گفتمان مذاکره به عنوان برگ برنده در انتخابات رییس جمهوری 1400، محمدجواد ظریف است که سابقه حضور در دور قبلی مذاکرات با دول غربی و شکل‌گیری برجام را دارد. به باور برخی از فعالان سیاسی وزیر خارجه فعلی به دلیل سابقه کاری و حضور مثبتش در مذاکرات منتهی به برجام، از اقبال عمومی در انتخابات ریاست جمهوری برخوردار خواهد.

البته یکی از مهم‌ترین چالش‌های نامزدی محمدجواد ظریف و هر کاندید دیگر طیف اصلاح‌طلب و میانه‌رو، سایه افکندن عملکرد ضعیف دولت‌های یازدهم و دوازدهم بر چهره آن‌ها خواهد. هرچند عباس سلیمی نمین، یکی از فعالان سیاسی معتقد است از آن جایی که حوزه کار محمدجواد ظریف سیاست خارجی بوده، عملکرد ضعیف دولت روحانی در اداره کشور، تاثیر چندانی بر وجهه ظریف نگذاشته است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها