|

کاربرد انواع پیاز در آشپزی

آیا می دانید فرق پیاز قرمز، سفید و زرد چیست؟

همان طور که می دانید هر پیاز خاصیت، طعم و تندی و تیزی خاص خودش را دارد به همین دلیل هم کاربردش در آشپزی متفاوت است.

لینک کوتاه کپی شد
1

خیلی از اوقات که برای خرید پیاز به بازار‌های میوه و تره‌بار می‌روید در مغازه رنگ‌های مختلفی از پیاز‌ها را می‌بینید بدون توجه به اینکه هر کدام از این پیاز‌ها مصارف مشخصی دارند آن را می‌خرید در واقع دم دست‌ترین پیاز را انتخاب می‌کنید غافل از اینکه ممکن است پیاز انتخاب شده برای مصرفی که در نظر دارید مناسب نباشد. همان طور که می دانید هر پیاز خاصیت، طعم و تندی و تیزی خاص خودش را دارد به همین دلیل هم کاربردش در آشپزی متفاوت است. در این مطلب قصد داریم در مورد انواع پیاز و کاربردشان در آشپزی توضیحاتی دهیم که از این به بعد با دقت بیشتری در هنگام خرید، پیاز ها را انتخاب کنید.

خواص-پیاز-زرد

پیاز زرد

پیاز زرد معروف ترین عضو خانواده پیازها است. این پیاز بهترین پیاز ممکن برای آشپزی است چون بیشترین مقدار شکر را دارد و در اثر حرارت طعم شیرین و دلچسپ آن آزاد می شود. این نوع پیاز برای درست کردن پیاز داغ، انواع سوپ، استاک، خورشت، شامی و … بهترین گزینه است. پیاز زرد را به صورت خام نخورید چون دهانتان بوی بدی می گیرد رنگ پوست این پیاز زرد قهوه ای است و رنگ خود پیاز سفید می باشد این پیاز ماندگاری بالایی دارد.

پیاز شیرین یا ویدالیا        

این پیاز، شیرین، ترد و آبدار است و کمی طعم آن به تندی می زند. به خاطر طعم شیرینی که دارد برای درست کردن پیاز کاراملی گزینه بسیار مناسبی است. پیازهای ویدالیای بزرگ یک انتخاب خیلی خوب برای درست کردن حلقه های پیاز سوخاری و گریل کردن کنار غذا محسوب می شوند. پیاز شیرین از پیاز زرد بزرگ تر و پهن‌تر است و بافتی کدرتر دارد.

پیاز سفید

این پیاز پوستی کاملا سفید رنگ و طعمی ملایم و خنک دارد. پیاز سفید و قرمز نسبت به پیاز زرد ماندگاری کمتری دارند. پیاز سفید از نظر کاربرد تقریبا مثل پیاز قرمز است، می‌شود آن را خام خورد و در سالاد‌ها و دیپ‌ها از آن استفاده کرد. این پیاز برای غذا‌های مکزیکی بهترین گزینه می باشد. پیاز‌های سفید کوچک در سوپ و تاس کباب هم استفاده می‌شوند. این پیاز بهترین گزینه برای مرینیت کردن انواع کباب ها است چون استفاده از این پیاز باعث می شود طعم گوشت کباب حفظ شود.

پیاز-1

پیاز قرمز

این پیاز طعمی ملایم دارد و بهترین استفاده آن به صورت خام در انواع سالاد یا تزیین غذا است. در ضمن این پیاز مناسب ترین و عالی ترین گزینه برای ترشی پیاز محسوب می شود. برای بهتر شدن طعم این پیاز و تردتر شدن بافتش، آن را خلالی نازک کنید و برای چند دقیقه در مخلوط آب و یخ خیس کنید و سپس در آبکش بریزید و خشک کنید. پس به هیچ عنوان از پیاز قرمز برای سرخ کردن استفاده نکنید چون خیلی بد می شود.

پیاز گلابی شکل

این پیاز ها کوچک و شیرین هستند و در رنگ های سفید، زرد و قرمز در بازار وجود دارند ولی رنگ سفید آن رایج تر است. این پیازها انتخاب مناسبی برای ترشی، کبابی کردن، بخارپز کردن و استفاده در تاس کباب هستند. بزرگ‌ترین عیب پیاز گلابی شکل، سختی پوست کردن آن‌‌ است برای راحتی پیازها را در داخل آب جوش ریخته و پوست آن‌ها را به راحتی با انگشت‌ها جدا کنید.

شلوت

این پیاز طعم خوشمزه و تندی دارد اما بعد از خوردنش دهان بوی بدی می گیرد. شلوت یک انتخاب مناسب برای تهیه انواع سس ها به خصوص سس هایی است که سرکه دارند. شلوت برای پخت و پز هم مورد استفاده قرار می گیرد ولی هرگز نباید آن را سرخ کنید چون تلخ می شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها