|

راه های تشخص بارداری چیست؟

آیا علائم بارداری در همه خانم ها یکسان است؟

علائم اولیه بارداری برای هر خانمی متفات است. علائم بارداری فقط حالت تهوع نیست بلکه توجه به نشانه های زیادی قبل از انجام آزمایش خون می…

لینک کوتاه کپی شد

همه زنان هنگام آغاز بارداری علائم مشابهی را تجربه نمی کنند. برخی زنان اولین علائم را یک یا دو هفته پس از لقاح و شکل‌گیری رویان احساس می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر تا چند ماه هیچ تفاوتی احساس نمی‌کنند. یک زن در زمان بارداری لزوما علائمی شبیه به بارداری های پیشین خود یا بارداری دیگران را تجربه نمیکند ولی ،علائم خاصی مانند نبود دوران قاعدگی و افزایش وزن در همه ی حاملگی ها مشترک است ،  در ادامه مطلب به برخی از تغییرات و نشانه های بارداری درهفته‌های اول بارداری اشاره می کنیم.

 

شناخت علائم اولیه‌ بارداری چگونه است؟

اولین نشانه‌های بارداری ممکن است چند هفتۀ اول پس از بارور شدن تخمک مشاهده شود. برخی از علائمی که می‌تواند نشان‌دهندۀ بارداری باشد در زیر آمده است:

 

تأخیر در پریود

عقب افتادن عادت ماهانه اولین علت باردار بودن خانم‌هایی است که برای بارداری اقدام کرده‌اند. بهتر است یک هفته پس از تأخیر پریودتان یک بیبی‌چک تهیه کنید یا خیلی بهتر است اگر برای انجام آزمایش خون به پزشک تان مراجعه کنید.

pregnancy-signs1-780x405

 

بیشتر بخوانید:چگونه آزمایش خون را تفسیر کنیم؟

 

حساست بافت سینه و ورم پستان

یکی از اصلی‌ترین علائم حاملگی حساس شدن و تورم پستان‌هاست. این تغییرات می‌تواند شامل بزرگ شدن پستان‌ها، نمایان شدن رگ‌ها و تغییر رنگ، ترشحات پستان‌ و برجستگی‌های تیرۀ اطراف نوک پستان‌ باشد.

 

افزایش ضربان قلب در اوایل بارداری

حدود هفته های 8 تا 10 بارداری قلب مادر ممکن است سریعتر و سخت تر پمپاژ شود.  تپش قلب و ضربان قلب نامنظم در بارداری شایع است و معمولاً بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی رخ می دهد. با تشکیل جنین، در مراحل بعدی بارداری، جریان خون مادر افزایش می یابد. زنان باردار بهتر است در این زمان، مدیریت قبل از بارداری خود را شروع کنند و در صورتی که مشکل زمینه ای قلبی دارند با پزشک خود مشورت کنند.

 

تهوع بارداری

تهوع همراه با استفراغ یا بدون استفراغ نیز یکی از دلایل و علائم باردار بودن شماست که البته در تمام مادران باردار به یک اندازه و شدید نیست.

Cure-Nausea-www.ehowtodo.ir-19

 

طعمی مانند فلز در دهان 

بعضی از زنان در طول بارداری از طعم و مزه " فلزی " در دهان خود شکایت دارند. در حالی که هیچ توجیح علمی برای این علامت وجو ندارد، برای بعضی از آن ها می تواند در تمام طول بارداریشان ادامه یابد.

 

لکه‌بینی یا خونریزی

خونریزی خفیف یا لکه‌بینی در مورد همهٔ خانم‌های باردار رخ نمی‌دهد.

 

تکرر ادرار

افزایش و تکرر ادرار یکی از دلایل مشخص و شناخته‌شده در بارداری است که اغلب از حدود هفتۀ ششم بارداری آغاز می‌شود.

 

خستگی

داشتن حس خستگی شدید نیز یکی از علل بارداری است که در دوران بارداری، به ویژه در سه ماهۀ اول بسیار شایع و ممکن است در اواخر بارداری نیز دوباره به وجود می‌آید.

 

ویار

بیزاری نسبت به غذاها یا هوس غذایی یا حسایت به بوها و حساس شدن حس بویایی را ویار می‌نامند.

100886

 

گرفتگی عضلات

گرفتگی ماهیچه‌ها مثل شکم‌درد یا گرفتگی ماهیچه‌های پا هم یکی از علائم یا عوارض شایع دوران بارداری است.

 

تغییرات خلقی

نوسانات خلق‌وخو یکی از نشانه‌های حاملگی است که می‌توان طیف خفیف تا شدیدی داشته باشد. این تغییر شدید احساسات در بارداری کاملاً طبیعی است، بنابراین تلاش کنید تا در شرایط سخت و احساسی، ثبات شخصیت خود را با راهکارهای موجود برای کنترل احساس خود حفظ کنید.

 

 

گرفتگی بینی

افزایش هورمون‌ها و تولید بیشتر خون علاوه بر سایر تغییرات می‌تواند غشاهای مخاطی بینی را متورم و خشک کند. در اثر این تغییرات ممکن است خون ریزی اتفاق بیفتد یا آب ریزش بینی پیدا کنید.

 

دمای پایۀ بدن شما

یعنی درجه حرارت بدن بلافاصله هنگامی که هنگام صبح از خواب بیدار می‌شوید، نیز ممکن است بتواند سرنخ‌های اولیۀ بارداری را نشان دهد. دمای پایۀ بدن بلافاصله پس از تخمک‌گذاری افزایش می‌یابد و تا عادت ماهانۀ بعدی در همان سطح باقی می‌ماند. اگر شما نمودار دمای پایۀ بدن خود را به منظور تعیین زمان تخمک‌گذاری رسم کنید، افزایش ادامه‌دار آن بیش از دو هفته، ممکن است به این معنی باشد که شما باردار هستید.

body-temperature-pregnancy

 

روش‌های تشخیص بارداری

بعد از انجام لانه گزینی تخمک بارور شده، بدن زن باردار شروع به ترشح هورمون HCG می‌کند که هورمون بارداری نام دارد. بعد از ترشح این هورمون با انجام آزمایش‌هایی می‌توان فهمید که فرد باردار است یا نه؟ این آزمایش‌ها به شرح زیر است:

 

۱. آزمایش خون

اولین و بهترین روش برای اطمینان از بارداری انجام آزمایش خون است. در این روش پس از گرفتن نمونه خون با انجام آزمایش‌های لازم برروی آن بارداری و یا عدم آن مشخص می‌شود. اگر خون دارای هورمون حاملگی (HCG) باشد فرد حامله است. برای این که از صحت نتیجه آزمایش اطمینان کافی را داشته باشید بهتر است که این تست پس از گذشت ۱۰ روز از تخمک گذاری انجام شود، یعنی باید ۳ تا ۴ روز از لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم زن گذشته باشد.
 
5c0a693e7a81b-6874791

 

۲. آزمایش ادرار

هر زنی که در انتظار حامله شدن است می‌تواند با انجام آزمایش ادرار از باردار بودن خود باخبر شود. برای نتیجه‌ی بهتر توصیه می‌شود این آزمایش پس از گذشت ۱۲ روز از تخمک گذاری (یا پس از ۶ تا ۷ روز از لانه گزینی تخمک بارور شده در بدن زنان) انجام بگیرد.
 
030a3019-e340-45c2-a7fe-7552b0d2996f

 

۳. استفاده از بیبی چک

اگر امکان دسترسی به بیمارستان و انجام آزمایش را ندارید می‌توانید از بی بی چک استفاده کنید. کیت‌های تست بارداری خانگی را می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کرده و با استفاده از چند قطره ادرار بر روی آن از باردار بودن خود مطلع شوید. البته ناگفته نماند که پزشکان زنان این شیوه را روش مناسبی برای اطمینان از حاملگی نمی‌دانند؛ پس توصیه می‌شود با مراجعه به پزشک و انجام آزمایش از باردار بودن و یا عدم آن مطمئن شوید.
 
87

 

۴. از بین رفتن دوره قاعدگی

از بین رفتن دور ماهانه در زن حامله یکی دیگر از راه‌های تشخیص بارداری می‌باشد و اگر فرد دسترسی به آزمایشگاه و کیت‌های تست بارداری ندارد با از بین رفتن دوره ماهانه می‌تواند حدس بزند که باردار است. همانگونه که گفته شد این روش دلیل محکمی برای بارداری به شمار نمی‌آید.

 

 

تست بارداری 7 روز پس از تخمک گذاری، چقدر دقت دارد؟

خب، ممکن است تا الان نشانه هایی را از علائم 7 روز اول بارداری داشته باشید. اما آیا اکنون زمان مناسبی برای تست بارداری است؟ این تست چقدر دقیق است؟

بسیاری از سازندگان تست های بارداری خانگی، اذعان داشته اند که اگر این تست ها را در روزی که قرار است پریود شوید و نشده اید، انجام دهید؛ تا 99% دقت دارند. این زمان، حدودی است. اگرچه هر زنی، سیکل 28 روزه ندارد، اما امتحان کردن این تست در این روز، خالی از لطف نیست.

 ممکن است چند رو قبل یا بعد از دوران معمول تخمک گذاری، باردار شوید. این نکته به این دلیل است که اسپرم ها تا 5 روز پس از رابطه در واژن زن زنده می مانند. به همین دلیل است که پاسخ دقیق برای این سوال که سریع ترین زمان تشخیص بارداری، چه تایمی پس از باروری است، مشکل است و عوامل متعددی تاثیر گذار هستند.

اگر تا 7 روز پس از زمانیکه فکر می کنید باردار شده اید، تست بارداری انجام دادید و پاسخ منفی بود، کمی بیشتر صبر کنید. حتی اگر باردار نیز باشید، ممکن است سطح هورمون HCG برای تشخیص، کافی نباشد.

بارداری

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها