|

بهترین روش ترک سیگار

چگونه سیگار را ترک کنیم؛ ترک سیگار با چند روش ساده

اعتیاد به مصرف سیگار مشکلی سخت؛ اما قابل درمان است. برای آنکه در ترک سیگار موفق شوید، باید به عوامل زیادی از جمله جنبه‌های جسمی و روانی…

لینک کوتاه کپی شد

اکثر افراد سیگاری  وقتی سیگار می کشند و به ماهیت این کار فکر می کنند درست نمی دانند که چرا این کار را انجام می دهند .فقط زمانی که نمی توانند سیگار بکشند سیگار برایشان مهم می شود و از مضرات متعدد ناشی از سیگار کشیدن آگاهی دارند. ترک سیگار، یک رویداد منحصر به فرد است که در یک روز رخ می دهد که در دوره ترک آن، شما سلامت خود و کیفیت و طول عمر خود، و همچنین زندگی کسانی که در اطراف شما هستند، را بهبود خواهید بخشید. اگر می خواهید سیگار را ترک کنید ، می توانید تغییرات کوچکی در سبک زندگی خود ایجاد کنید که به شما کمک می کند در مقابل وسوسه کشیدن سیگار مقاومت کنید. ما برخی از راه کارهایی که در این دوران کمک تان می کند را در این متن برایتان آورده ایم.

 

چه عواملی در ترک سیگار به ما کمک می کند؟

مهمترین عاملی که به شما در ترک سیگار کمک می کند خودتان هستید و این که تصمیم تان برای ترک سیگار قطعی باشد اما در این مسیر عوامل  دیگری هم می تواند به شما کمک کند. که به برخی از آنها اشاره می کنیم:

quit_smoking_fist-2000x1200

از بوی سیگار دوری کنید

اگر شما برای ترک سیگار در تلاش هستید، باید از شر طعم و بوی نیکوتین خلاص شوید. ماسک زدن برای خلاصی از بوی سیگار بسیار سخت است، بنابراین شما باید به دنبال راه های موثری برای خلاص شدن از شر آن یک بار و برای همیشه باشید. به عنوان مثال جوش شیرین می تواند بوی دود سیگار را از مبلمان حذف کند. روی مبلمان و صندلی های منزل جوش شیرین بپاشید. اجازه دهید به مدت چند ساعت باقی بماند و سپس با جارو برقی تمیز کنید.

 

تصمیم به ترک سیگار و عملی کردن آن

ابتدا باید خودتان به این باور برسید که می‌خواهید سیگار را ترک کنید. حالا آمادگی این را دارید که نزدیک‌ترین روز را برای شروع ترک انتخاب کنید. اما پیش از آن یادتان باشد که مشاوره روانشناسی ترک سیگار را فراموش نکنید تا انگیزه‌تان برای ادامه مسیر کاهش نیابد.

 

 از NRT استفاده کنید

قطع و از سرگرفتن عادت یا سیگار کشیدن بدون کمک NRT، دارو یا درمان، راهی محبوب برای ترک سیگار است با این حال، تنها حدود 6 درصد از این نوع تلاش درجهت ترک موفق هستند.دست کم گرفتن این موضوع که به اندازه کافی وابستگی به نیکوتین قدرتمند است، آسان است.آدامس نیکوتین در یک بستهNRTs می تواند، به شما در مبارزه به عوارض ترک سیگار کمک کند.NRT می تواند باعث کاهش میل و علائم ترک شود که ممکن است تلاش شما برای ترک سیگار بیشتر موفق شود. NRT ها برای از بین بردن و پاکسازی عوارض سیگار در بدن شما طراحی شده و شما را با یک دوز کنترل شده از نیکوتین تامین می کند. در حالی که شما را از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی دیگر موجود در تنباکو، محافظت می کند.

NRT ترک سیگار ؛ اداره غذا و داروی آمریکا (FDA)، پنج نوع NRT را تایید کرده است:

  • چسب های پوستی
  • آدامس
  • دارویی
  • اسپری بینی (فقط نسخه)
  • استنشاقی (فقط نسخه)

اگر تصمیم گرفته اید که میزان NRT را پایین بیاورید، قبل از ترک سیگار، دوز خود را با متخصص مراقبت های بهداشتی در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که در حالی که احتمال بیشتری برای ترک سیگار با استفاده از NRT دارید، هدف این است که اعتیاد خود را به نیکوتین متوقف کنید، و نه فقط ترک سیگار اگر در هنگام استفاده از این محصولات ،دچار سرگیجه، ضعف، تهوع، استفراغ، ضربان قلب سریع یا غیر عادی، مشکلات دهان و یا تورم پوستی شدید، با پزشک خود تماس بگیرید.

lg-6d3b507abd0e0258755b756676801e4f-compressed

 

خرید بسته های سیگار را قطع کنید

به جای خرید یک بسته کامل سیگار، شروع به خرید نخی کنید. هر دفعه فقط دو یا سه نخ سیگار همراه خود داشته باشید. نهایتا متوجه می‌شوید، حتی اگر بخواهید سیگار بکشید، همین الان چیزی در دسترس ندارید. همین امر کمک می‌کند تا به تدریج سیگار را کم و در نهایت ترک کنید.

 

پاداش خود را انتخاب کنید

ترک سیگار علاوه بر مزایای فوق العاده ای که برای سلامت دارد باعث می شود آن مقدار پولی که هر ماه پای سیگار می دادید ذخیره شود. با پولی که ذخیره شده به انتخاب خود به خودتان پاداش دهید.

 

خوراکی‌های مفید در ترک سیگار

خوراکی‌های حاوی ویتامین C، میل به سیگار کشیدن را کاهش می‌دهند. مصرف مرکبات، انار، خانواده کلم‌ها و کیوی جزو بهترین غذاهایی هستند که افراد مبتلا به سوء مصرف سیگار باید در دوره ترک و پس از ترک سیگار مصرف کنند. خوردن انواع آجیل‌ها، موز و شیر طبیعی باعث آزاد شدن انرژی در بدن می‌شوند که نتیجه آن کاهش میل به سیگار کشیدن است. این دسته از خوراکی‌های انرژی زا در ترک اعتیاد به داروهای مخدر مانند ترک مرفین هم بسیار موثرند.

Nonsmokers_given_4_extra_vacation_days_a-5e1ddc435413ee0001a561d4_1_Jan_14_2020_15_52_05_poster

 

از عزیزان خود کمک بخواهید

به دوستان ، خانواده و سایر افراد نزدیک خود بگویید که سعی در ترک سیگار دارید. آنها می توانند شما را به ادامه کار ترغیب کنند ، به ویژه هنگامی که وسوسه می شوید سیگار خود را روشن کنید. همچنین می توانید به یک گروه پشتیبانی بپیوندید یا با یک مشاور صحبت کنید. رفتار درمانی نوعی مشاوره است که به شما کمک می کند استراتژی های ترک سیگار را شناسایی و به آنها پایبند باشید. حتی چند جلسه ممکن است کمک کند.  

 

حرکت کنید

فعال بودن می تواند ولع مصرف نیکوتین را کاهش داده و برخی علائم ترک را تسکین دهد. وقتی می خواهید به یک سیگار دست پیدا کنید ، بجای آن اسکیت های خود یا کفش های پیاده روی خود را بپوشید. حتی ورزش سبک نیز به شما کمک می کند ، مانند نرمش یا کندن علف های هرز در باغچه. کالری هایی که می سوزانید نیز مانع از افزایش وزن با ترک سیگار می شوند.

 

چنانچه عهد خود را شکستید، دوباره آغاز کنید

شکست را نپذیرید. برخی از افراد پیش از موفقیت بیش از هفت یا هشت‌بار سیگار را ترک نموده بودند.

ترک-سیگار-و-درمان-افسردگی-و-اضطراب-1000x438

 

برخی نتایج پژوهشی امیدوار کننده ،در مبارزه با ترک سیگار؛

  • بازدارنده های سیگار
  • نوار تنباکو و چسب های نیکوتین
  • نوشیدنی های نیکوتین دار، آبنبات چوبی، و مرطوب کننده های لب
  • هیپنوتیزم
  • طب سوزنی
  • درمان مغناطیسی
  • لیزر سرد
  • گیاهان و مکمل ها
  • یوگا، ذهن و مراقبه

 

تأثیر ترک سیگار بر چهره و زیبایی افراد

افراد سیگاری به خوبی می دانند ترک سیگار کار سختی است. هنگام سیگار کشیدن، فقط در چند ثانیه مولکول‌ های نیکوتین به مغز می‌ رسند و احساس خوب در فرد ایجاد می کنند اما تاثیرات دائمی بسیار بدی روی سلامت و چهره می گذارند. سیگار کشیدن به‌ مرور زمان پوست را از اکسیژن و مواد مغذی محروم می ‌کند و باعث افتادگی پوست، ایجاد چین و چروک اطراف لب ها، لکه ها پیری و تیرگی دندان ها می شود. ترک سیگار باعث کم شدن اثرات سوء مصرف می شود و با توجه به مدت زمان مصرف سیگار، ممکن است به مرور بافت های آسیب دیده ترمیم شوند. پس هرچه زودتر بهتر.

non-smoker-800x464

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها