|

خواص شگفت انگیز زنجبیل که غافلگیرتان می کند!

زنجبیل نوعی ادویه عموما در آشپزی در بسیاری از غذاهای آسیایی، داروهای گیاهی و خاورمیانه به کار می رود.

لینک کوتاه کپی شد

زنجبیل نوعی ادویه است که معمولا در تمامی آشپزخانه ها یافت می شود. در طب سنتی به دلیل طبع گرمی که دارد بعنوان داروی گیاهی برای درمان بعضی علائم بیماری ها مثل دل دردو ... استفاده می شود. اگر شما هم از خواص شگفت انگیز زنجبیل اطلاعی ندارید با ما در ادامه متن همراه باشید.

پیشنهاد می شود: قیمت انواع حبوبات در بازار امروز یکشنبه 10 اسفند 99

قیمت آجیل شب عید امروز یکشنبه 10 اسفند 99

زنجبیل چیست؟

زنجبیل نوعی ادویه از ریشه گیاهان Zingiber officinale است . عموما در آشپزی در بسیاری از غذاهای آسیایی، داروهای گیاهی و خاورمیانه به کار می رود زنجبیل از شاخه کورکومین است این روش عموما برای درمان مشکلات روده و معده مفید و غذایی عالی برای افرادی که رژیم بدون لکتین دارند محسوب می شود ، زنجبیل هم چنین ممکن است به عنوان مسکن و به عنوان درمانی برای اختلالات سلامتی مورد استفاده قرار گیرد و زنجبیل اثرات ضد میکروبی، آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد.

بیشتر بخوانید:قیمت حبوبات در بازار امروز شنبه 18 بهمن 99

عکس-شاخص-خواص-زنجبیل-827x600

خواص شگفت انگیز زنجبیل

به برخی از خواص شگفت انگیز زنجبیل اشاره می کنیم:

زنجبیل به آسم و آلرژی کمک می کند

Zerumbone، یک جز فعال در زنجبیل، واکنش Th1 را افزایش می دهد و به واکنش حساسیت Th2 به پروتئین سفیده تخم مرغ ( آلبومین ) در موش ها کمک می کند، زنجبیل با خنثی کردن Th2 واکنش ایمنی در موش ها به آسم کمک می کند.

زنجبیل باعث کاهش انقباض ماهیچه های تنفسی با کاهش استیل کولین می شود.

از بین برنده جای زخم و لک

آنتی‌اکسیدان فوق‌العاده نیرومند زنجبیل بهترین چیز برای از بین بردن جای زخم، آسیب‌های پوستی و لکه‌های ناشی از افزایش سن است. کمی زنجبیل تازه‌ی رنده شده را با یخ خُرد شده مخلوط کرده و یک بار در هفته روی پوست‌تان بگذارید.

تنظیم قند خون کلسترول

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مصرف زنجبیل به تنظیم قند خون افرادی که به دیابت مبتلا هستند، کمک می­‌کند. علاوه بر این زنجبیل به کاهش نشانه‌های اولیه بیماری قلبی مانند فعالیت آرژیناز، کلسترول بد و تری‌گلیسیرید کمک می‌کنند.
 

کاهش وزن

زنجبیل اگر با رژیم غذایی و برنامه ورزشی همراه شود، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. یک مطالعه نشان داد که زنجبیل برای لاغری مفید است. در مطالعه دیگری نشان داده شد مردانی که نوشیدنی‌های زنجبیلی گرم می‌خورند برای مدت زمان طولانی‌تری سیر می‌مانند. تنظیم و متعادل نگه داشتن قند خون از پرخوری جلوگیری می‌کند.
89703

 

بیشتر بخوانید:نفخ معده چیست ؟راه های درمان سریع و طولانی مدت آن

 

ضد التهاب 

یک جز فعال در زنجبیل، می تواند با مهار مسیر NF - kB ، ژنهای التهابی را تنظیم کند.

مانند NSAIDs ( آسپرین و ادویل )، زنجبیل فعالیت های آنزیم های کوکس را مسدود می کند و همچنین تولید مواد شیمیایی التهابی به نام لوکوترین و پروستاگلاندین، زنجبیل مانع انتشار التهاب سیتوکین از یاخته های بیگانه در مطالعات سلولی می شود زنجبیل سرم را در موضوعات انسانی کاهش می دهد

 

پیشگیری از سرطان

در حال حاضر زنجبیل به عنوان یک روش درمانی جایگزین برای انواع مختلف سرطان مورد بررسی قرار دارد.

خواص ضد سرطانی زنجبیل احتمالا به گینجرول موجود در آن بر می گردد، این ماده به خصوص در زنجبیل خام به وفور یافت می شود و فرم 6-گینجرول آن بسیار قدرتمند می باشد.

به نظر می رسد مصرف زنجبیل به کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ، سرطان لوز المعده، سرطان کبد، سرطان سینه و سرطان تخمدان کمک می کند.

 

لایه‌بردار

یکی از خواص زنجبیل لایه برداری پوست است. خیلی راحت می‌توانید برای خودتان در خانه اسکراب بدن و صورت تهیه کنید. بافت دانه دانه‌ی زنجبیل شما را از سلول‌های مُرده‌ی پوست خلاص می‌کند. آن را با عسل موم‌دار مخلوط کنید و از بوی فوق‌العاده‌اش لذت ببرید.

 

 سرماخوردگی و آنفولانزا

سرماخوردگی چیز مزخرفی است اما از دست آن ویروس لعنتی هم نمی‌شود فرار کرد. اما می‌شود به زنجبیل پناه برد! زنجبیل منبع اصلی دکونژستان (ماده‌ی ضد احتقان) است. موقع سرماخوردگی لذتی بالاتر از این نیست که با یک فنجان چای داغ زنجبیل زیر پتو بخزید. بهترین کار این است که ترکیبی از زنجبیل خُرد شده با آب داغ، آبلیمو و عسل را به بدن بزنید.

ginger-tea-for-weight-loss

 

 بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر

گفته شده استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن از عوامل تسریع کننده روند پیری در افراد و از عوامل اصلی ابتلا به آلزایمر و کاهش توانایی شناختی در سنین بالا می باشند.

این در حالی ست که آنتی اکسیدان ها و ترکیبات زیست فعال موجود در زنجبیل می توانند واکنش های التهابی در مغز را مهار کرده، باعث تقویت عملکرد مغز و بهبود زمان واکنش مغزی و حافظه شوند و از کاهش عملکرد مغزی ناشی از افزایش سن به خصوص در خانم های میانسال جلوگیری کنند.

 

رفع تهوع

یکی دیگر از خواص زنجبیل ضد تهوع بودن آن است. هر نوع حالت تهوع که داشته باشید- تهوع صبحگاهی بارداری، تهوع ناشی از حرکت یا هر نوع دیگری از تهوع- زنجبیل چاره‌ی کار شماست. ثابت شده است که ریشه‌ی زنجبیل، هم شدت و هم دفعات بالا آوردن را کاهش می‌دهد و خب، بهتر از همه اینکه یک ضدتهوع طبیعی است.

 

بدنسازی

خواص ضد درد زنجبیل برای ورزشکارانی که از دردهای عضلانی بعد از تمرینات شدید رنج می برند، عالی است و مصرف منظم مکمل زنجبیل و چای گرم زنجبیل باعث کاهش التهاب و آسیب عضلانی در بدنسازان می شود.

 

کاهش دردهای قاعدگی

دردهای قاعدگی (دیسمنوره) دردی است که زن در دوران قاعدگی احساس می‌کند. یکی از کاربردهای سنتی زنجبیل تسکین دردها از جمله درد قاعدگی است.

در یک مطالعه به ۱۵۰ زن در سه روز اول قاعدگی روزانه ۱ گرم پودر زنجبیل داده شد. در نتیجه‌ی این مطالعه مشاهده شد زنجبیل می‌تواند در کاهش درد به اندازه‌ی داروهای مفنامیک اسید و ایبوپروفن موفق عمل کند.

ginger-benefits2

 

کاهش دردهای عضلانی

این گیاه دردهای عضلانی که بر اثر بیماری و یا ورزش و تحرک ایجاد می‌شوند را تا حدودی برطرف می‌کند. با این وجود نباید از این گیاه، انتظار درمان فوری داشته باشید، اما به جهت خاصیت ضدالتهابی که دارد می‌تواند جلوی پیشرفت درد را بگیرد و آن را آرام آرام برطرف کند.

 

سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد مکمل ریشه زنجبیل به دلیل کاهش کلسترول و فشار خون بالا برای سلامت قلب مفید بوده و چای زنجبیل از لخته شدن خون جلوگیری می کند.

در طب چینی از زنجبیل برای تقویت قلب استفاده می کنند.

 

مبارزه با عفونت‌ها

جینجرول یک جزءِ زیست‌فعال موجود در زنجبیل تازه است که می‌تواند خطر بروز عفونت ها را کاهش دهد. درواقع عصاره‌ی زنجبیل می‌تواند مانع از رشد بسیاری از انواع باکتری‌ها شود.

به‌همین دلیل زنجبیل در مبارزه با باکتری‌های دهانی مرتبط با بیماری‌های التهابی لثه، مانند پیوره و التهاب لثه (ژنژیویت) مؤثر است.

زنجبیل تازه می‌تواند در برابر ویروس سین‌سیشیال تنفسی که یکی از عوامل شایع عفونت‌های تنفسی است نیز مؤثر باشد.

ginger-lemon-tea-shutterstock_314808656_822x522

 

خطرات و مضرات زنجبیل

ممکن است به زنجبیل حساس باشید و واکنش به آن نشان دهید زنجبیل به نظر می رسد که اثرات جانبی چندانی نداشته باشد، اما ممکن است رفلاکس اسید در برخی افراد را بدتر کند. زنجبیل ممکن است بر لخته های خونی تاثیر بگذارد، بنابراین نباید در همان زمان داروهای کم خون مصرف شود اثرات مکمل طولانی مدت زنجبیل هنوز مشخص نشده است.

 

چه کسانی نباید زنجبیل را مصرف کنند؟

موارد منع مصرف زنجبیل

در کودکان زیر دو سال نباید استفاده شود.

مصرف زیاد زنجبیل موجب سوزش سر دل می شود.

افرادی که سنگ کلیه دارند، باید قبل از مصرف زنجبیل حتما با پزشک خود مشورت نمایند.

اگر داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین و آسپیرین مصرف می کنید، زنجبیل نخورید.

مصرف زیاد زنجبیل ممکن است با داروهای قلبی و دیابت تداخل نماید.

مصرف آن در دوران بارداری و شیردهی باید در حد متعادل باشد.

مصرف زیاد زنجبیل ممکن است باعث اختلالات سیستم عصبی مرکزی گردد.

Ginger

 

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها