|

متن دعای تحویل سال با معنی و تفسیر کامل

از سال های پیش در زمان سال تحویل دعایی به نام یا مقلب یا دعای سال نو خوانده می شود که دارای تفسیر خاصی است.

لینک کوتاه کپی شد

نوروز سال 1400 روز شنبه 30 اسفند ساعت ۱۳ و ۷ دقیقه و ۲۷ ثانیه است. از زمان های قدیم در زمان تحویل سال دعایی خوانده می شد به نام دعای تحویل سال نو. برای اینکه معنای دعای تحویل سال نو را بدانید در ادامه متن با ما همراه باشید.

منبع دعای تحویل سال

مرحوم حاج شیخ عباس قمی(قدس سره) در کتاب مفاتیح الجنان آن را ذکر نکرده و همینطور سید ابن طاووس در اقبال و شیخ طوسی در مصباح المتهجد به آن اشاره ای ننموده اند و فقط مرحوم مجلسی در زاد المعاد آورده است که در کتب غیر مشهوره این دعا را برای تحویل سال ذکر نموده اند و ظاهر آن است که در همان کتب هم به معصوم(علیه السلام) نسبت داده نشده است.در هر صورت نمی توان آن را معتبر دانست و نیز نمی توان به معصومین نسبت داد.

متن دعای تحویل سال با ترجمه

یا مُقلّبَ القلوبِ و الأبصار

Oh reformer of hearts and minds

ای دگرگون کننده ی قلب ها و چشم ها

♡♡♡♡

یا مُدبِّرَ اللیلِ و النَّهار

Director of day and night

ای گرداننده و تنظیم کننده ی روزها و شبها

♡♡♡♡

یا مُحوِّلَ الحَولِ و الأحوال

and transformer of conditions

ای تغییر دهنده ی حال انسان و طبیعت

♡♡♡♡

حوِّل حالَنا إلى أحسنِ الحال

Change ours to the best in accordance with your will

حال ما را به بهترین حال دگرگون فرما

♡♡♡♡

647108_937 (1)

 

تفسیر دعای تحویل سال نو 

«یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ»

قلب و بصیرت قلبی، از مؤلفه‌های مهم معنوی در مسیر کمال انسان است که در قرآن کریم و روایات ناب اسلامی تأکید بسیاری بر آن شده است. قلب سرچشمه تمامی جوشش‌های و خیزش‌های وجود آدمی است.

بیشتر بخوانید:اس ام اس و پیام تبریک عاشقانه و دوستانه عید نوروز

«یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ»

انسان، به تصریح قرآنی «إنی جاعل فی الارض خلیفة»،‌ جانشین خدا بر روی زمین است و این شایستگی را دارد که مرآت تمام‌نمای ربوبی و مجلای ظهور و بروز اسما و صفات الهی شود. یکی از اسمای حق تعالی «مدبّر» است که پروردگار عالمیان به وسیله آن، به تدبیر روز و شب یا تدبیر نظام زمین و آسمان و به طور کلی، نظام خلقت می‌پردازد. انسان نیز باید خویشتن را متخلق به اخلاق الهی نماید و تدبیرگر روز و شب خویش باشد.

«َیا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ»

«حَول» در دعای عید نوروز، به معنای «سال» است و «احوال» جمع حال، به معنای طبیعت و ضمیر یا تغییر و دگرگونی وضعیت انسان است. از این رو، خداوند تغییر دهنده سال و یا دگرگون کننده طبیعت مربوط به مخلوقات است و این ضرورت تحول در مسیر رشد و کمال موجودات، لازمه امر زندگی و حیات است. در این دعای شریف از درگاه ربوبی می‌خواهیم که طبیعت وجود ما را به بهترین و نیکوترین طبیعت‌ها تبدیل کند و این تغییر باطنی یا ظاهری وجودی ما را همسو با تغییر و دگرگونی طبیعت ظاهری، در مسیر شکوفایی و بالندگی قرار دهد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها