|

راهنمای سفر به زنجان

گنبد سلطانیه زنجان ، بزرگترین گنبد خشتی جهان و زیباترین جاذبه فرهنگی گردشگری زنجان

راهنمای سفر به گنبد سلطانیه زنجان . بزرگترین گنبد خشتی جهان و زیباترین جاذبه فرهنگی گردشگری استان زنجان را بهتر بشناسیم.

لینک کوتاه کپی شد

سفر و مهاجرت یکی از بهترین تفریحات برای آدمی است که در عین حال که حس لذت جویی انسان را ارضا می کند، فرصت کسب تجربه و یادگیری را نیز برای او فراهم می کند. با سفر کردن است که روح انسان فراتر از شهر ، استان و حتی خیال می تواند به گذشته های دور به پرواز درآمده و هویت و فرهنگ و تاریخ خود را دریابد. خوشبختانه در کشور ما ایران با وجود هزاران آثار فرهنگی و جاذبه تاریخی ، این امکان فراهم شده است که بتوان با سفر به جای جای ایران از این تجربه ها و فرصت های طلایی بهره مند شد. در این مطلب قصد داریم به معرفی یکی از جاذبه های تاریخی و دیدنی استان زنجان بپردازیم. اگر موضوع سفر ، ایران گردی و جهانگردی از موضوعات جالب توجه برای شما عزیزان می باشد، برای آشنایی بیشتر با گنبد سلطانیه زنجان ، بزرگترین گنبد خشتی جهان با ما در ادامه همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی مسجد جامع اردستان ؛ نگین گردشگری اردستان استان اصفهان

گنبد سلطانیه کجاست؟

اگر قصد سفر و کسب تجربه های فوق العاده و ماجراجویانه به ایران را دارید، می توانید در سری مطالب معرفی جاذبه های تاریخی و فرهنگی ایران زمین با ما همراه باشید. در این مقاله با راهنمای سفر به زنجان با معرفی یکی از زیباترین جاذبه های فرهنگی و تاریخی این استان با شما همراه هستیم. این جاذبه جایی نیست جز گنبد سللطانیه زنجان واقع در شهر سلطانیه.

این بنا که مربوطه به یک ارسن (مجموعه معماری) و یک خانقاه مربوطه به زمان ایلخانیان در ایران می باشد. این مجموعه فوق العاده و شاهکار زیبای معماری ایلخانان در استان زنجان ، شهر سلطانیه و در نزدیکی چمن سلطانیه قرار گرفته است. چمن سلطانیه یکی از مناطق بسیار خوش آب و هوا در این منطقه می باشد و انتخاب این مکان برای ساخت و احداث یک خانقاه و مجموعه معماری که اتفاقا بیمارستان نیز داشته است، نشان از حسن انتخاب و هوشمندی بالای معمار و معماران این بنا بوده است. 

گنبد سلطانیه زنجان ، زیباترین جاذبه فرهنگی و گردشگری زنجان

در خصوص معرفی این جاذبه گردشگری باید اشاره کنیم که گنبد سلطانیه زنجان با شکوه‌ ترین ساختمان شیوه آذری در معماری ایران است که در کنار آن آرامگاه سلطان محمد خدابنده یا اُلجایتو در شهر سلطانیه استان زنجان ساخته شده‌ است. از ارسن بزرگ گنبد سلطانیه که در بر گیرنده بیمارستان، خانقاه و میانسرا بوده، تنها گنبدخانه و آرامگاه الجایتو باقی مانده‌ است. این بنا شامل ۸ ایوان و ۸ مناره است و در برگیرنده دو دوره تزئینات می‌باشد. دور اول تزئینات آجر و کاشی بوده و تزئینات کاشی کاری این گنبد شامل عبارات و کلمات مختلفی می باشد. که اکثر آن ها عبارت های مذهبی هستند. برای مثال:

  • آیاتی از قرآن
  •  نام الله
  • محمد
  • علی
  • نام سلطان
  • و غیره.

اما پس از مدتی به دلیلی ناشناخته سلطان محمد خدابنده دستور پوشانیدن تزئینات کاشی با اندود گچ را می‌دهد. نکته قابل توجه در خصوص این موزه این است که این بنا دارای یک موزه اختصاصی نیز می باشد که اشیای قیمتی و کاشی ها و اشیا این بنا در آن نگه داری می شود. اشیاء نمایشی در این موزه عبارت از اشیاء کاوش شده از سلطانیه می باشند. که شامل موارد زیر می باشند:

  • انواع پی سوز سفالی یک قسمتی و بشقابی ساده
  • انواع کاشی های زرنگار
  • کاشی های صلیبی کاشی های ساده معرق و غیره
  • انواع سکه های مسی و نقره مربوط به دوره ایلخانی
  • و غیره.

چرا باید به گنبد سلطانیه زنجان سفر کنیم؟

در حال حاضر به دلیل شیوع بیماری کرونا و تاکید بر در خانه ماندن، بهتر است هیچ برنامه ریزی در خصوص سفر نداشته باشید. اما حاللا با وجود قزنطینه ها و تعطیلی و محدودیت ها فرصت بسیار مناسبی در اختیار شما عزیزان قرار دارد تا بتوانید با فراغ بال به مطالعهدر خصوص مقاصد گردشگری استان های ایران بپردازید تا بتوانید در زمان مناسب به یکی از آن ها سفر کنید. 

استان زنجان یکی از مقاصد گردشگری ویژه برای ایرانگردان می باشد. دلیل آن نیز تنوع آثار تاریخی و فرهنگی و تنوع آب و هوایی این استان می باشد. آثار فرهنگی و تاریخی مختلفی در این استان وجود دارد که البته معروف ترین آن ها بنای گنبد سلطانیه می باشد. سفر به این استان و دیدن از بزرگترین بنای خشتی جهان از آن حیث اهمیت دارد که بتوانید ادای دینی به میراث عظیم گذشتگان داشته و قدم در راه توسعه صنعت گردشگری کشور برداریم. 

با سفر به استان زنجان و مشاهده شاهکار عظیم معماری ایلخانان می توانید از یکی از زیباترین نمونه های معماری و شاهکار های معماری شیوه آذری با یک گنبد فیروزه ای زیبا به همراه تزئینات شاهکار گچین بر در و دیوار و سقف این بنا دیدن کنید. ما به شما پیشنهاد می کنیم که در یک فرصت مناسب سفر به گنبد سلطانیه زنجان را در برنامه های خود قرار داده و تماشای این اثر مهم فرهنگی و تاریخی را از دست ندهید. در ادامه تصاویر زیبا و متفاوتی از گنبد سلطانیه زنجان برای شما عزیزان قرار داده ایم. امیدواریم که مشاهده این مطلب برای شما عزیزان مفید بوده باشد.

پیشنهاد می شود: تصاویری زیبا از پرندگان در سال 2020

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها