|

راهنمای سفر به البرز

معرفی پل دختر (پل سلیمانیه) کرج

معرفی پل دختر (پل سلیمانیه) کرج . چگونه می توان به پل شاه عباسی کرج سفر کرد؟

لینک کوتاه کپی شد

مقدمه

وقتی صحبت از بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در میان باشد، در لحظه اول ذهن همه به سمت شهر هایی همچوم شیراز و اصفهان جلب می شود. اما جاذبه های تاریخی  کشوری همچون ایران تنها محدود به یک دیار خاص یا شهر و استان نمی شود. در جای جای این دیار، در گوشه به گوشه ی کشور پهناوری چون ایران نشان از هنر و فرهنگ و تاریخ این مرز و بوم نهفته است. شاید برای خیلی ها عجیب باشد که بدانند در استان البرز و شهرستان کرج جاذبه های تاریخی ، فرهنگی و گردشگری زیادی نهفته باشد. اما واقعیت این است که کرج نیز شاهد تارخی اعصار مختلفی در این مرز و بوم بوده است. در این مقاله قصد داریم به معرفی پل دختر کرج یا پل سلیمانیه یکی از قدیمی ترین بنا ها و آثار تاریخی کرج بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد می شود: معرفی مسجد جامع اردستان ؛ نگین گردشگری اردستان استان اصفهان

معرفی پل دختر کرج 

همانطور که اشاره کردیم استان البرز و شهرستان کرج و دیگر شهرستان ها و روستا های این استان شاهد و میزبان بناها و میراث تاریخی و فرهنگی مختلفی بوده است. از تپه های باستانی با قدمت 8000 ساله تا شاهکار های معماری در عصر های نزدیک تر است. پل دختر کرج یکی از بنا ها و جاذبه های شاخص فرهنگی-تاریخی-هنری در استان البرز و شهر کرج می باشد.

این بنا با نام های دیگری همچون پل شاه عباسی یا پل سلیمانیه نیز شناخته می شود. اما نکته جالب توجه این است که حمدالله مستوفی از رودخانه کرج و پل تاریخی آن به نام پل خاتون یاد می کند که بنا به یادبود زبیده خاتون همسر محبوب هارون الرشید نام گذاری شده است. اما متاسفانه هیچ اطلاعات دقیقی در خصوص دوره دقیق ساخت بنا و اطلاعات دیگر در خصوص این بنا در دسترس نمی باشد.

اصل بنای پل دختر کرج از بقایای معماری دوره صفویه است که بر روی رودخانه کرج احداث شده است. البته لازم است اشاره کنیم که این پل بر روی بقایا و ویرانه های یک پل قدیمی تر و متعلق به دوره سلجوقیان بنا شده است. شواهد و اسناد تاریخی حاکی از آن است که در دوره شاه عباس صفوی دخل و تصرفات و البته مرمت هایی در این بنا انجام شده است که شاید به همین دلیل این پل را با نام پل عباسی نیز می شناسند.

پل دختر یا پل سلیمانیه کرج یکی از آثار ثبت شده در فهرست آثار ملی می باشد. این بنا با شماره 3501 و در تاریخ 1379/12/25 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. در طول سالیان و ادوار گذشته ابن بنا بارها مرمت شده است. اما متاسفانه در آذر ماه 1399 بخش عمده ای از این بنا به دلیل عدم حفاظت ، فروریخته است.

پل دختر کرج کجاست؟

Imam_Zadeh_and_bridge_Solimanyeh_by_Eugène_Flandin

در قسمت قبلی تا حدودی به معرفی پل دختر کرج یا همان پل سلیمانیه و شاه عباسی پرداختیم. اما سوال اصلی برای گردشگران و ایران گردان این است که پل دختر کرج کجاست؟ پل دختر در بخش خاوری شهر کرج ، در ابتدای ورود به جاده چالوس و بعد از سینما هجرت قرار دارد. قابل ذکر است در مجاورت این پل ، قلعه تاریخی صمصام که متعلق به عصر سلجوقیان است قرار گرفته است.

ویژگی های معماری پل سلیمانیه کرج

پل تاریخی سلیمانیه یا پل شاه عباسی کرج یک طاق با دهانه بزرگ است که بر روی رودخانه کرج احداث شده است. با نگاه به بخش اصلی پل دختر کرج که یک دهانه طاقدار بزرگ است، و دیگر اینکه آثار و بقایای مواد و مصالح متعلق به دوران پیش از عصر صفوی هنوز در آن قابل تشخیص است، احتمال می‌ دهند که این پل همان پل مورد نظر حمدالله مستوفی است که در دوره صفوی با دگرگونی اندکی بازسازی شده باشد.

با این حال برخی آن را مربوط به دوره سلجوقیان در سده‌های پنجم و ششم هجری می‌دانند که در آن زمان از طریق این پل پیوند میان ری با قزوین و باختر را برقرار می‌شده است اما با این وجود در این که این پل تاریخی در دوران صفوی بازسازی شده و دگرگونی بنیادین داشته است، تردیدی نیست.

چگونه به پل شاه عباسی سفر کنیم؟

همانطور که اشاره کردیم پل دختر یا پل شاه عباسی کرج یکی از جاذبه های فرهنگی و تاریخی شهرستان کرج می باشد. اگر قصد بازدید از این بنای تاریخی را داشته باشید باید سری به شهرستان کرج بزنید. این جاذبه تاریخی در ابتدای ورود به جاده چالوس و بعد از سینما هجرت کرج قرار دارد. البته متاسفانه یک ماه گذشته به دلیل بارش های پاییزه و عدم مراقبت و حفاظت های لازم بخش هایی از این پل تاریخی فرو ریخته است. بنابراین ممکن است در سال 99 امکان بازدید از این پل به دلیل برنامه ها و طرح های مرمتی وجود نداشته باشد. اما شما می توانید این بنا را در لیست و اولویت های خود قرار دهید. در ادامه به تصاویر زیبایی از بنا پل شاه عباسی کرج توجه کنید.

پیشنهاد می شود: گنبد سلطانیه زنجان ، بزرگترین گنبد خشتی جهان و زیباترین جاذبه فرهنگی گردشگری زنجان

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها