|

معامله در بازار بورس با روش سبدگردانی چگونه است؟

معامله در بازار بورس با روش سبدگردانی یا روش غیر مستقیم چگونه است؟

لینک کوتاه کپی شد

مقدمه

منظور از روش سبدگردانی در معاملات بازار بورس چیست؟ این یکی از سوالات پر تکرار سرمایه گذاران تازه وارد در بازار بورس می باشد. همانطور که می دانید سرمایه گذاری در بازار بورس یکی از انواع روش های محبوب سرمایه گذاری برای کسب سود بالا می باشد. البته این بازار نوساناتی هم دارد که گاه به ضرر سهامداران تمام می شود. بسیاری از مردم تمایل دارند تا وارد دنیای بورس شوند. یکی از سوالات مطرح برای افراد تازه کار در این زمینه این است که: سبدگردان بهتر است یا خودم خرید و فروش کنم ؟ آیا سبدگردان بهتر از خرید و فروش مستقیم است؟ برای پاسخ به این سوال در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. ابتدا لازم است تا انواع روش های خرید و فروش سهام در بازار بورس را خدمت شما عزیزان معرفی کنیم.

پیشنهاد می کنیم: بورس چیست؟

روش های خرید و فروش در بورس

همانطور که اشاره کردیم در این مقاله قصد داریم تا در خصوص روش سبدگردانی در معاملات بازار بورس صحبت کنیم. اما ابتدا لازم است انواع روش های خرید و فروش در بورس را بررسی کنیم. همانطور که می دانید برای فعالیت در بازار بورس و به عبارت دیگر برای انجام معاملات در بورس دو روش کلی وجود دارد:

  • خرید و فروش مستقیم در بورس
  • خرید و فروش غیر مستقیم ( سبدگردان )

 انتخاب هر یک از این روش ها کاملا بستگی به شخص سرمایه گذار دارد. به عبارت دیگر شما با کمی بررسی، مطالعه، آنالیز مزایا و معایب هر روش می توانید روش مستقیم یا غیر مستقیم را برای انجام معاملات خود در بازار بورس انتخاب کنید. اما روش مستقیم در انجام معاملات به چه صورت است؟

خرید و فروش مستقیم

روش خرید و فروش مستقیم یکی از روش ‌های رایج برای انجام معاملات در بازار سرمایه می باشد. این روش مزایای خود را دارد. اما برای شروع فعالیت در بورس خصوصاً برای افراد مبتدی و تازه کار توصیه نمی شود. به عبارت دیگر این روش برای افرادی مناسب است که با تجربه دانش و اطلاعات کافی قصد ورود به بازار سرمایه را دارند.

در این صورت شخص سرمایه گذار می تواند شخصاً به انجام هر گونه معامله و خرید و فروش در بورس بپردازد. اگر سابقه و تجربه فعالیت در بازار سرمایه و بورس را دارید این روش به شما پیشنهاد می شود. زیرا سود حاصل از انجام معاملات منحصراً متعلق به خود شما خواهد بود و نیازی به پرداخت کارمزد به شخص دیگری ( پرداخت کارمزد به کارگزاری ) وجود ندارد.

اما اگر بدون داشتن تجربه و دانش خاصی در زمینه بورس شروع به فعالیت کرده ‌اید این روش مناسب شما نیست. زیرا همان طور که می دانید هر گونه اقدام معاملاتی نظیر خرید و فروش سهام شرکت های فعال در بورس نیازمند صرف وقت و آنالیز بازار می باشد. به عبارت دیگر بدون داشتن تجربه و دانش کافی احتمال کسب موفقیت برای شما بسیار ناچیز است.

برای خرید و فروش به روش مستقیم در بازار بورس به موارد زیر نیاز است:

  • داشتن اطلاعات کافی در خصوص تمامی بندهای بازار بورس و سرمایه
  • داشتن وقت کافی برای آنالیز بازار و انجام معاملات
  • توانایی تحلیل و استفاده از روش های تحلیل بنیادی و تکنیکال قبل از انجام خرید و فروش
  • آشنایی با روند صعودی و نزولی بازار
  • توانایی تحلیل میزان سود دهی شرکت های فعال
  • آشنایی با قوانین بورس و غیره.

خرید و فروش غیر مستقیم در بورس

در قسمت قبلی به شرح روش مستقیم سرمایه گذاری در بازار بورس پرداختیم. اما یکی دیگر از روش‌ های رایج برای انجام معاملات و فعالیت در بازار بورس و سرمایه خرید و فروش غیر مستقیم می باشد. منظور از غیر مستقیم در این روش این است که شخص خود به مدیریت امور معاملاتی خود نمی پردازد. در این روش نیازی به صرف وقت توسط شخص سرمایه گذار وجود ندارد. 

در این روش با ثبت نام در شرکت های سبدگردان و استفاده از مزایای این شرکت ها می توان به راحتی در بازار بورس و سرمایه فعالیت کرد. اما سوال اینجا است که روش غیر مستقیم خرید و فروش بورس برای چه افرادی مناسب است است؟ برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که روش غیر مستقیم خرید و فروش در بورس مزایای زیر را دارد:

  • مناسب برای تمام افراد جامعه
  • مناسب برای افراد با هر میزان دانش و تجربه
  • مناسب برای افرادی که وقت کافی برای فعالیت ندارند
  • امکان استفاده از تجربه افراد متخصص و حرفه ای
  • تضمین سود دهی بیشتر نسبت به سپرده های بانکی
  • بررسی و آنالیز بازار قبل از انجام هر گونه خرید و فروش
  • امکان استفاده از  مزایای سبد اختصاصی
  • تقسیم سرمایه در بازار های مختلف
  • ریسک و احتمال ضرر کمتر و غیره.

سرمایه گذاری در بورس با روش سبدگردانی به چه صورت است؟

همانطور که مشاهده کردید خرید و فروش در بورس به روش غیر مستقیم مزایای زیادی دارد. در پاسخ به سوالی که در ابتدای مقاله مطرح شد سبدگردان بهتر است یا خودم خرید و فروش کنم ؟ باید بگوییم که قطعاً خرید و فروش غیر مستقیم و استفاده از خدمات سبدگردان بهتر است.

در این صورت شما می توانید با خیالی آسوده به امور و یا شغل خود بپردازید. در عین حال افراد با تجربه و متخصص مشغول در سبدگردانی ها با استفاده از انواع روش های تحلیل مانند تحلیل بنیادی یا تحلیل تکنیکال زمان مناسب برای خرید و فروش سهام شرکت ها را تشخیص می دهند. سپس با هدف کسب سود و بازدهی بیشتر برای شما اقدام به انجام معاملات می ‌کنند. بدیهی است شما به عنوان سرمایه گذار در هر زمانی می توانید نسبت به نقد کردن سرمایه و سود خود اقدام کنید. دلایل زیادی وجود دارد که می تواند شما را ترغیب به ثبت ‌نام در سبدگردانی ها کند.

اما مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تضمین سود دهی بیشتر نسبت به سپرده ‌های بانکی در قرارداد
  • مدیریت سبد اختصاصی شما توسط افراد با تجربه.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها