|

تحلیل اقتصادی

علت بازگشت دلار به ۲۳ هزار تومان چیست؟

قیمت دلار امروز از کانال ۲۴ هزار تومان عقب نشینی کرد و به ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان رسید.

لینک کوتاه کپی شد

قیمت دلار امروز از کانال ۲۴ هزار تومان عقب نشینی کرد و به ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان رسید. دیروز اشاره کرده بودیم که دلار به سه سیگنال برجامی مثبت بی‌اعتنا بود و حتی بر خلاف انتظار اندکی با رشد قیمت همراه شد. اما امروز شاهد چرخش مسیر آن هستیم؛ چنانکه گویی با نوعی تاخیر انتظارات در بازار ارز تعدیل شده است. برخی هم نظر متفاوتی دارند و می‌گویند دلار چندان در آستانه ۲۵ هزار تومان تقاضای پرقدرتی نداشت و چون نیروی افزایشی چندانی ندارد، برخی معامله‌گران دست به فروش زده‌اند.

سه سیگنال مثبت چه بودند؟

سه خبر برجامی مذکور به پیشنهاد ظریف در خصوص طراحی مکانیسمی جهت بازگشت همزمان ایران و امریکا به تعهدات خود، تاکید رابرت مالی (نماینده ویژه امریکا در امور ایران) بر تمایل بایدن به آنکه ابتدا به برجام برگردد و اینکه فعلا تصمیم به گسترش توافق به مسائل حساس ندارند و همچنین سیگنال‌های قابل توجه اتحادیه اروپا برای حمایت از برجام برمی‌گشت.

چرا افت شدید دلار نامحتمل به نظر می‌رسد؟

به نظر همچنان خوشبینی نسبت به امکان توافق زودهنگام وجود دارد. اما همچنان نمی‌توان انتظار افت شدید نرخ ارز را بر پایه این خوشبینی‌ها داشت. چراکه نخست هنوز سیاست‌های طرفین به طور کامل مشخص نشده و گام مهمی در خصوص احیای توافق برداشته نشده است، ثانیا پیچیدگی‌های بسیاری در این خصوص وجود دارند. چنانکه امروز بلومبرگ توصیه کرد بایدن قبل از آنکه اقدامی در این خصوص انجام دهد، باید از ایران بخواهد مذاکرات صلح‌آمیز با منطقه را آغاز کند.

پیشنهاد می شود: قیمت دلار و یورو امروز چهارشنبه 15 بهمن 99

اگر فرض کنیم سیاست دولت جدید بخواهد به چنین سمتی برود، نمی‌توان انتظار رفع سریع تحریم‌ها را داشت. در همین حال در مطلب «بایدن ایران را دور می‌زند؟» اشاره شد که سیاست‌های بایدن می‌‌تواند با اوباما متفاوت باشد و از این رو باید از خوشبینی سطحی خودداری کرد. بر این اساس شاید نتوان انتظار افت‌‌های پیاپی و چشمگیر دلار را داشت. البته ممکن است سیاست‌گذاری بازارساز به گونه‌ای تغییر کند یا افزایش صادرات نفتی و آزادسازی منابع ارزی موجب افزایش عرضه ارز و تداوم روند نزولی در میان‌مدت شود.

البته همواره این احتمال هم وجود خواهد داشت که ممکن است هر آن گشایشی ایجاد شود. چنانکه عبدالرضا فرجی‌راد، سفیر پیشین ایران در نروژ اخیرا ادعا کرد تا ۱۰ روز دیگر در وضعیت بهتری در خصوص برجام قرار خواهیم گرفت.

ثبات نرخ صرافی ملی در نزول نرخ‌های آزاد

نرخ دلار امروز تاکنون بیش از ۵۰۰ تومان افت داشته و به ۲۳ هزار و ۸۸۰ تومان رسیده است. شاخص ارزی کشور از پنجشنبه هفته قبل وارد کانال ۲۴ هزار تومان شده بود. در این یک هفته اما صرافی ملی حاضر نشد کانال ۲۴ هزار تومان را به رسمیت بشناسد و در سطوح بالایی کانال ۲۳ قرار داشت. حال نرخ بازار آزاد به نزدیکی نرخ صرافی ملی برگشته است.

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها