|

تحلیل بورس

آیا باید برای بورس دست به دعا شویم؟

روزنه‌ هایی برای امیدواری به معاملات روزهای آتی وجود دارد؟

لینک کوتاه کپی شد

جهت‌گیری‌ها در بازار سهام در روزهای پایانی سال (بر مبنای مختصات فعلی) همچنان سهم بیشتری را به عرضه‌ها میدهد تا تقاضا. تنها 6 روز کاری به پایان معاملات بورس در سال 99 باقی مانده و به نظر می‌رسد در این روزها آنچه بیش از هر چیزی خودنمایی می‌کند، انتظارات برای روزهای آینده است. نباید از یاد برد که همچنان روند دادوستدها در بازار سهام بدور از تحلیل و احتمالات پیش بینی شده، در یک وضعیت محتمل شکننده قرار دارد.

به نظر می‌رسد فشار عرضه ‌ها در این 6 روز پایانی قدرت یابد و البته به دلیل کمبود تقاضا، عرضه‌ها کار سختی نداشته باشند. البته ناظران تاکید دارند آینده‌نگران و سرمایه گذاران حرفه‌ای بازار قیمت‌های فعلی را بهترین موقعیت خرید تشخیص خواهند داد و چه بسا از این ناحیه شاهد موج تقاضا باشیم اما رفتارهای قبلی بورس نشان داده بسیاری هم در پی تسویه و خروج از بازار خواهند تا اگر موقعیت سرمایه گذاری را مناسب دیدند، خود را برای بازار سال آینده آماده کنند.

در سویی هم برخی از حقوقی‌ها بر مبنای مصوبه سازمان بورس مجبورند از مسیر صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت (به صورت خُرد نه بلوکی) خریدهای خود را انجام دهند که بسیاری وزن تقویت شده تقاضا در این روزها را به این موضوع نسبت می‌دهند.

پیشنهاد می شود: نماد معاملاتی «توسن» درج شد

با این مختصات سهم و وزن هر یک از تقاضاها متفاوت خواهد بود؛ اگر چه وزن عرضه‌ها در روزهای آخر سال با توجه به استراتژی فروش اموال مازاد و مدیریت بخش مالی شرکت‌ها برای بستن صورت‌های مالی و ارایه گزارش سالیانه بیشتر خودنمایی می‌کند. در این بازی عرضه و تقاضا، اگرچه سیاست‌گذار مدعی است با تصمیمات اخیر خود از ریزش شاخص به زیر یک میلیون واحد جلوگیری کرده اما نمی‌توان با توجه به مولفه‌های در اختیار، ادعای مزبور را راستی آزمایی کرد و آن را تعمیم داد.

البته از ساعات پایانی معاملات امروز دوباره صف های فروش در برخی از نمادها مشاهده شد، هر چند که صف‌های فروش مدت‌هاست در بسیاری از نمادها ثابت شده و به اصطلاح بورس بازان، نمادها به صف فروش همچنان چسبیده‌اند.

استراتژی غالب بازار

علیرضا عزیزاللهی | کارشناس بازار سرمایه

جو مثبت بازار نتوانست بیش از دو روز دوام بیاورد. علیرغم شروع مثبت سهم های شاخص ساز و بهبود ارزش معاملات در سایر سهم ها، در انتها افزایش عرضه ها باعث شد برخی از سهم ها بار دیگر وارد دامنه منفی و یا صف فروش شوند. البته نباید از این موضوع غافل شد که اکثر سهم های بازار طی چند هفته اخیر درگیر صفوف فروش سنگین و بدون تقاضا بودند و افزایش عرضه ها قدری طبیعی به نظر میرسد. از طرفی نزدیک شدن به پایان سال نیز میتواند دلیلی بر افزایش عرضه ها باشد.

با این وجود در صورتی که حجم معاملات روزانه با همین روند ادامه داشته باشد و شاخص کل بتواند از سطح مقاومتی 1میلیون 270 هزار واحد عبور نماید میتوان به ادامه روند صعودی در کوتاه مدت امیداور بود.

روز سرنوشت بازار

ابراهیم جباری | کارشناس بازار سرمایه

 آیا ما باید برای بازار دست به دعا شویم؟  آقای برتون مالکیل، استاد دانشگاه پرینستون، نظریه ای دارد تحت عنوان گشت تصادفی،  او معتقد است که قیمت روز سهام نسبت به روز قبلی مانند پرتاب یک سکه به هواست که میتواند مثبت یا منفی باشد.

در سالیان اخیر نظریه او مورد انتقادهای زیادی قرار گرفت و بسیاری از دانشمندان نظریه او را نقض کردند و الگوهای مشخص تکنیکالی برای رفتار سهام تعریف نمودند. اما آنچه که در حال حاضر در بازار ایران شاهد آن هستیم همان گشت تصادفی است. یعنی قیمت ها دستخوش تغییراتی می شوند که آن ها را نمیتوان به روز قبل ارتباط داد.

پیشنهاد می شود: ​عملیات بازارگردانی «اپال»

با توجه به اینکه حمایت های بسیار زیادی از مرداد امسال تا به امروز شکسته شده اند، بولینگرباند ها به یکدیگر نزدیک شده و هر حمایت و حرکت رو به بالا با چندین مقاومت سخت و سنگین مورد هجوم قرار میگیرد. سهم هایی که امروز با صف خرید چند ده میلیونی بسته می شوند، فردا با قیمت پایانی مثبت در صف فروش دست و پا می زنند.

به هر صورت امروز روز سرنوشت بازار است که حامیان باز می‌توانند با حمایت به موقع و افزایش حجم معاملات خط روند نزولی را بشکنند. در صورت شکسته شدن خط روند نزولی و افزایش معاملات در بالای شاخص ۱۲۴۰ تا ۱۲۸۰ می توان به برگشت قطعی بازار دل بست‌.

 در غیر این صورت انتظار سود آوری در سهام شاخص ساز و یا حرکت سهم های بازیگر محور همچون انتظار معجزه است. ارکان حامی بازار امروز و فردا باید با تمام توان در خدمت بازار یا به عبارت دیگر در خدمت یک رکن اساسی اقتصاد کشور باشند و آرامش را به بازار بازگردانند. سوال این جاست که این ارگان های حامی قصد حمایت از بازار را دارند یا ما باید برای برگشت بازار دست به دعا شویم؟

6 روز پایانی بازار

امیرحسین واعظ | کارشناس بازار سرمایه

حرکت صعودی شاخص‌سازها در معاملات روز گذشته به قدری قوی نبود که به دیگر نمادهای بازار هم سرایت کند و در نتیجه همچنان نیمی از نمادهای بازار سرمایه همچنان به صف فروش چسبیده‌اند.

دامنه نوسان نامتقارن هم باعث شده در این روزها کمتر نمادی بتواند در صف خرید دوام بیاورد و در مقابل با کمترین میزان عرضه، نمادهای مختلف به صف فروش می‌رسند. در شرایطی که عرضه اولیه حآفرین برای دومین بار لغو شد و به پایان معاملات این هفته نزدیک شده‌ایم، در دقایق پایانی بازار، حجم عرضه‌ها افزایش یافت که این مسئله می‌تواند در پاسخ به برخورد به خط روند نزولی شاخص‌کل باشد. 

پیشنهاد می شود: 

اما روزنه‌ هایی برای امیدواری به معاملات روزهای آتی وجود دارد. از یک سو شاخص‌کل توانست با رشد 10 هزار واحدی بار دیگر به کانال 1.2 میلیون واحد وارد شود و از سوی دیگر ارزش معاملات خرد نیز به بیش از 6 هزار میلیارد تومان رسیده است.

با این حال فقط شش روز دیگر به پایان معاملات بورس در سال 99 باقی مانده است و احتمال می‌رود محافظه‌کاری، دیدگاه غالب سرمایه‌گذاران در روزهای باقی مانده باشد. در نتیجه انتظار می‌رود در قاب پایانی سال 99، نماگر بازار در کانال 1.2 میلیون واحد قرار داشته باشد.

پیشنهاد می شود: گزارش بورس امروز چهارشنبه 20 اسفند 99

منبع: نبض بورس

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها