|

شروع ثبت‌نام برای ریاست فدراسیون فوتبال

چرا چهره ‌های فوتبالی نمی‌خواهند رئیس شوند؟

ثبت‌نام نامزد ها برای انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال در حالی آغاز شده که احتمال نامزدی چهره‌ های سرشناسی مانند علی کریمی در این دوره زیاد ا…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- چندی پیش پس از فراز و نشیب‌های زیاد اساسنامه جدید فدراسیون فوتبال کشورمان توسط فیفا تصویب شد. حالا قرار است قبل از پایان سال 99، انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال طبق اساسنامه جدید برگزار شود. ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات رییس فدراسیون از 15 دی شروع شده و تا 10 اسفند ادامه خواهد داشت. با آغاز ثبت‌نام کاندیدها برای سمت ریاست فدراسیون فوتبال، گمانه‌زنی‌ها درباره نامزدهای احتمالی و رییس بعدی فدراسیون شروع شده است.

در اساسنامه جدید چهره‌های فوتبالی می‌توانند کاندید شوند

در تغییرات جدیدی که در اساسنامه فدراسیون فوتبال برای تامین نظر فیفا داده شده، شرایط تازه‌ای برای فرد واجد صلاحیت ریاست گذاشته شده است؛ در اساسنامه فعلی دیگر محدودیت سنی حداقل 35 سال و حداکثر 65 سال برای نامزدها وجود ندارد. همچنین شرط داشتن مدرک تحصیلی لیسانس هم حذف شده است. اما مهم‌ترین تغییری که در اساسنامه جدید اعمال شده، حذف شرط داشتن حداقل 10 سال سابقه مدیریتی برای کاندید شدن در سمت رییس فدراسیون فوتبال است. پیش‌تر به دلیل وجود این شرط، بسیاری از چهره‌های فوتبالی و بازیکنان قدیمی امکان دستیابی به ریاست فدراسیون فوتبال را نداشتند.

به گفته احمدرضا براتی، رییس کمیسیون حقوقی فدراسیون فوتبال، افرادی که سابقه حضور در حداقل 4 فصل لیگ حرفه‌ای مردان، زنان و فوتسال به اضافه بازی در تیم ملی را دارند، می‌توانند به عنوان نامزد در انتخابات فدراسیون فوتبال ثبت‌نام کنند؛ بعد هم با تایید 5 نفر از اعضای مجمع در انتخابات شرکت داده می‌شوند.

به توجه به شرایط جدید به نظر می‌رسد که بعد از سال‌ها، چهره‌های فوتبالی و بازیکنان سرشناس این ورزش بالاخره می‌توانند منصب ریاست فدراسیون فوتبال را کسب کنند.

موانع کسب صندلی ریاست فدراسیون برای اهالی فوتبال

با تغییرات در اساسنامه فدراسیون فوتبال و احتمال نامزدی یکی از چهره‌های سرشناس فوتبال در انتخابات آتی، بسیاری از نامزدی علی دایی برای این سمت حمایت کردند. علی دایی از جمله نام‌های معتبر در فوتبال کشور است که سابقه حضور در عرصه بین‌المللی فوتبال را دارد؛ علاوه بر این‌ها دایی از نفوذ قابل توجهی در فیفا و البته کنفدراسیون فوتبال آسیا برخوردار است که وی را گزینه‌ای شایسته برای ریاست فدراسیون کشور می‌کند.

با وجود همه گمانه‌زنی‌ها و درخواست‌های هواداران، علی دایی اعلام کرد به هیچ وجه نمی‌خواهد رییس فدراسیون فوتبال کشور شود و به رسانه‌ها گفت: «با من صحبت شد که در انتخابات فدراسیون فوتبال شرکت کنم و برنامه‌های خود را به فدراسیون فوتبال بدهم، اما هرگز حاضر به حضور در چنین انتخاباتی نیستم و به هیچ عنوان قبول نمی‌کنم که در انتخابات شرکت کنم.»

البته این روزها نام علی کریمی، یکی دیگر از اسطوره‌های فوتبال کشورمان به عنوان نامزد احتمالی در انتخابات ریاست فدراسیون مطرح شده است. برخی منابع می‌گویند کریمی که قبلا از جمله منتقدان عملکرد فدراسیون فوتبال بوده است، برنامه کاملی برای دست یافتن به ریاست فدراسیون فوتبال و حتی اداره آن دارد. شایعاتی هم وجود دارد درباره این که جادوگر فوتبال کشور در حال رایزنی برای تامین بودجه آتی فدراسیون با جلب حمایت اسپانسرهای بخش خصوصی است.

البته علی کریمی مدتی پیش در گفت‌و‌گویی، تمایلش را برای شرکت در انتخابات ریاست فدراسیون اعلام اما تاکید کرد: «با آیین‌نامه جدید خیلی‌ها می‌توانند در انتخابات شرکت کنند، اما این خیلی کار دارد. تمام هیات‌ استان‌ها در زمان فدراسیون قبل انتخاب شده‌اند و فکر نمی‌کنم شرایطی برای حضور در انتخابات باشد.»

به نظر اهالی فوتبال گرچه در اساسنامه و بر روی کاغذ امکان کسب صندلی ریاست فدراسیون برای بازیکنان، مربیان و حتی داروران این رشته فراهم شده اما همچنان موانع جدی برای آن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین موانع برای رسیدن به سمت ریاست فدراسیون، ساختار فعلی مجمع آن است که با توجه به ریاست طولانی مدت دو رییس سابق آن، افراد نزدیک به آن‌ها در مجمع مسلط هستند. در نتیجه هر یک از چهره‌ها و اهالی رشته فوتبال در انتخابات شرکت کنند شانس کمی برای به دست آوردن اکثریت رای مجمع و پیروزی دارد.

براساس گزارش خبر ورزشی در روزهای اخیر هدایت‌الله ممبینی(از اعضای فعلی هیات رییسه فدراسیون، مصطفی آجرلو(مدیرعامل سابق پاس)، حیدر بهاروند(سرپرست فعلی فدراسیون) و شهاب‌الدین عزیزی خادمی با اعضای مجمع تماس داشته و از جمله کاندیدهای حتمی در انتخابات هستند؛ البته بیشتر این افراد از مدیران فعلی و برخی هم از چهره‌های نزدیک به روسای قبلی فدراسیون هستند که حرف و حدیث درباره لابی آن‌ها با اعضای مجمع و حتی ائتلاف احتمالی‌شان زیاد است. هر چند باید تا آخرین روز ثبت‌نام نامزدها برای انتخابات منتظر ماند زیرا احتمالا افراد کلیدی در روزهای آخر برای ثبت‌نام خواهند رفت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی