|

علت ریزش مو در خانم ها چیست و چگونه درمان می شود؟

ریزش مو در خانم ها یکی از عوامل نگران کننده محسوب می شود که درمان های مختلفی برای آن پیشنهاد می شود.

لینک کوتاه کپی شد

یکی از مهم ترین معضل های ایجاد شده در زنان ریزش مو است. آیا برای شما پیش آمده است که از خود بپرسید که ریزش چند تار از مو ها در روز طبیعی است؟ آیا فکر میکنید ریزش موهای تان بسیار بیشتر از حالت عادی است؟ دراین مواقع باید حتما به پزشک مراجعه کنید ولی قبل از آن باید بدانید که آیا ریزش موهای تان غیرطبیعی است یا خیر؟ برای اطلاع از آن با ما همراه باشید.

 

ریزش چند تار مو در روز طبیعی است؟

ریزش مو در زنان معمولاً زمانی مشخص می‌شود که فرد به طور غیرمنتظره‌ای، مقدار زیادی مو از دست می‌دهد. به طور طبیعی همه‌ی ما روزانه ۵۰ تا ۱۰۰ عدد تار مو از دست می‌دهیم. ریزش موها بخشی از چرخه‌ی طبیعی رشد مو است؛ موهای قدیمی می‌ریزند تا جا برای موهای جدیدتر باز شود. وقتی تعادل بین رشد موهای جدید و ریزش موهای قدیمی به هم می‌خورد، با مشکل ریزش مو یا طاسی مواجه می‌شویم. به ریزش موی بیش از حد در علم پزشکی، آلوپسی یا طاسی گفته می‌شود.

12149485_352

 

آیا آلوپسی همان ریزش مو است ؟

آلوپسی یک واژه پزشکی است که به ریزش قسمتی یا تمامی موهای در نقطه‌ای از بدن اطلاق می‌شود و شایعترین نوع آن ریزش موهای سر است. این عارضه مسری نیست و ارتباطی با اعصاب ندارد. آلوپسی انواع مختلفی دارد که به دلایل مختلفی از ژنتیک گرفته تا شیوه های مراقبت از مو یا هر چیزی که باعث شود سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کند، ایجاد می شود.که انواع آن عبارتند از:

 

  • آلوپسی آندروژنیک

    طاسی یا ریزش مو با الگوی زنانه است که ناشی از ژنتیک یا سابقه خانوادگی می باشد. این آلوپسی عامل اصلی ریزش مو در زنان است که به طور کلی بین سنین ۱۲ تا ۴۰ سالگی شروع می شود. مردان معمولاً کچل شدن را با عقب رفتن خط مو یا تکه های مشخص کچلی روی سر می بینند. اما ریزش مو در زنان عموماً به شکل کم پشتی کلی رخ می دهد.

 

  • آلوپسی آرئاتا

    این نوع ریزش مو به صورت تکه تکه است که به طور ناگهانی روی سر یا بدن اتفاق می افتد. به طور معمول با یک یا چند تکه گرد طاس شروع می شود که می توانند با هم هم پوشانی داشته یا نداشته باشند.

 

  • آلوپسی سیکاتریک

    شرایطی است که با ایجاد جای زخم باعث ریزش موی برگشت ناپذیر می شود. در این حالت مو می ریزد و فولیکول با بافت اسکار جایگزین می شود.

 

  • آلوپسی های ناشی از آسیب

    این آلوپسی ریزش مو در نتیجه روش های آرایش مو می‌باشد. ممکن است مو پس از استفاده از شانه های گرم، سشوار، صاف کننده یا مواد شیمیایی خاصی برای رنگ کردن یا صاف کردن موها شکسته شود.

5

 

علایم ریزش مو چیست؟

  • مشاهده‌ی مقدار زیادی مو در چاه حمام، روی برس یا بالشت
  • طاسی‌های منطقه‌ای و بخش‌های کم پشت شده روی سر که به مرور زمان گسترش می‌یابد.
  • اگر احساس می‌کنید در زمان بستن موها، حجم موهای شما کم شده‌ است.
  • اگر با لمس سر، موهای شما به سادگی کنده می‌شوند.

 

ریزش مو در چه کسانی شایع تر است ؟

هر دختر یا خانمی ممکن است دچار ریزش شود؛ اما این مشکل در افراد زیر شایع‌تر است:

  • خانم‌های بالای ۴۰ سال
  • خانم‌هایی که به تازگی زایمان کرده‌اند.
  • خانم‌هایی که تحت شیمی‌درمانی هستند یا داروهای خاص دیگری مصرف می‌کنند.
  • خانم‌هایی که عادت به سفت بستن یا بافتن موهای خود دارند.
  • خانم‌هایی که به طور مداوم از مواد شیمیایی مضر برای موهای خود استفاده می‌کنند.

 

علل ریزش مو در زنان چیست؟

ریزش مو در زنان می تواند علت های متفاوتی  داشته باشد که ما به بررسی چند مورد از آنها می پردازیم.

 

ریزش موی ژنتیکی

الگوی طاسی زنانه ممکن است ممکن است زمینۀ ارثی در خانوادۀ شما داشته باشد. این نوع از ریزش مو از فولیکول موهای چروک شده تشخیص داده می شود که از طریق بایوپسی و همینطور آزمایشات عمومی توسط پزشک عمومی نشان داده می شود.

 

بیماری های پوستی 

یکی دیگر از علل ریزش مو در بانوان ، ابتلا به بیماری های پوستی مانند لیکن پلان است که در کشور بسیار شایع می باشد .انجام چکاپ در رابطه با بیماری های زنان و کاهش مشکلات پوست و مو ناشی از آن بسیار حائز اهمیت است.

 

سندروم تخمدان پلی کیستیک (PCOS)

این مشکل به ویژه در زنان جوان شایع است، سندرم تخمدان پلی کیستیک وضعیتی است که به دلیل کاهش فعالیت یا اختلال در فعالیت هورمونی در تخمدان ها رخ می دهد. کم پشت شدن مو به دلیل میزان بالای آندورژن ها یا تستوسترون و دی هیدروتستوسترون  (DHT) اتفاق می افتد. افزایش میزان این هورمون ها به ویژه DHT در زنان، موجب ریزش مو می شود.

5cd96e5b94e6b-67209406

 

کمبود ویتامین‌های گروه B و ریزش مو در زنان

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی خاص ممکن است منجر به نازک شدن مو یا ریزش مو در خانم ها شود. برخی از متخصصان پوست معتقدند که عدم خوردن گوشت قرمز کافی یا پیروی از رژیم گیاه خواری ممکن است روی ریزش مو تأثیر بگذارد.

گوشت قرمز و سایر غذاهای حیوانی سرشار از آهن هستند. آهن یک ماده معدنی است که از رشد مو و بدن حمایت می کند. از طرفی خانم ها به دلیل خونریزی در دوران قاعدگی مستعد کمبود آهن هستند. بنابراین عدم مصرف مقدار کافی آهن در رژیم غذایی ممکن است منجر به کمبود شود.

اختلالات خوردن مانند بی اشتهایی عصبی، همچنین ممکن است منجر به کمبود ویتامین و کم پشتی مو شود. کمبودهایی که گمان می رود روی مو تأثیر بگذارند شامل کمبود زینک، ویتامین ب۶ و ویتامین ب۱۲ هستند.

 

مراقبت نکردن از مو

اگر سال‌ها است که موها را محکم می‌کشید و پشت سر دم اسبی می‌بندید یا به بافت آفریقایی علاقه دارید، نباید از ریزش موی خود تعجب کنید. مو پس از تحمل فشار شدید در نهایت دچار ریزشی موسوم به آلوپسی کششی می‌شود. بنابراین در کنار صاف کردن‌ها و فر کردن‌های مکرر مو با اتو حتماً از نرم کننده‌ها و فراورده‌های مخصوص مراقبت از مو هم استفاده کنید.

 

یائسگی

نزدیک به 50 درصد بانوان با نزدیک شدن به سن 50 سالگی با مشکل کم پشت شدن یا ریزش مو مواجه می‌شوند. چراکه هورمون‌ها تا به این سن به رشد مو کمک می‌کردند، اما ریزش مو با عبور از 50 سالگی و کاهش استروژن شروع می‌شود.

Key-facts-on-Androgenic-Alopecia-in-women1

 

 

روش های درمان آلوپسی (طاسی) چیست؟

همانطور که ریزش مو یا طاسی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد درمان آن نیز از راه های مختلفی انجام می شود. چند مورد از درمان های ریزش مو در متن زیر جمع آوری شده است: 

 

درمان های دارویی

درمان های دارویی از قدیم مورد استفاده قرار می گرفته اند و در طول دهه های اخیر بسیاری از خانمها جهت بدست آوردن دوباره موهای سر خود با تجویز پزشکان از داروهایی مانند مینوکسیدیل و یا فیناستراید استفاده کرده اند.

درمان دارویی باید به تشخیص پزشک متخصص تجویز شوند و افراد نباید به میل و دلخواه خود بطور خودسرانه اقدام به مصرف آنها کنند. به یاد داشته باشید که ممکن است در صورت مصرف اشتباه نه تنها کم پشت شدن و یا نازک شدن موهای شما برطرف نشود بلکه پس از مدتی با ریزش شدیدتر موها ممکن است مواجه شوید.

 

روش پی آر پی (PRP) 

 در این روش پلاسمای خون افراد جداسازی شده و مجددا در ناحیه سر تزریق می شود. این روش مزایای زیادی دارد و در بسیاری از موارد نتایج آن مثبت است. 

پی-آر-پی

 

مصرف ویتامین ها و مواد مغذی

گاهی ریزش و کم پشت شدن موهای خانمها به دلیل فقر غذایی و کمبود ویتامین ها و مواد آلی مورد نیاز پوست و مو است در این صورت می توان با استفاده از قرص های ویتامین و یا افزایش مصرف ویتامین های لازم برای بدن به راحتی این مشکل را برطرف کنند. البته چنانچه باز هم این مسئله برطرف نشد، می توان با استفاده از روش هایی مانند روش مزوتراپی این مشکل را برطرف نمود.

HairLossWOMEN_105442609_M

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها