|

راه های افزایش انرژی چیست؟

با انجام یک سری کارهای ساده میتوان انرژی خود را افزایش داد تا برای انجام کارهای روزمره انرژی و توان لازم را داشته باشیم

لینک کوتاه کپی شد

برای همه ی ما پیش آمده است که؛ برخی مواقع احساس می کنیم انرژی خود را تقریبا به طور کامل از دست داده ایم. شما ممکن است روز خود را قوی و شاداب آغاز کنید اما در میانه روز احساس کنید ادامه فعالیت ها دیگر برای شما امکان پذیر نیست. افزایش انرژی بدن کار دشواری نیست. به جای استفاده از موادی که مضر هستند، می‌توانید عادت‌های ساده‌ای را در زندگی خود بگنجانید. این عادت‌های طبیعی برای تولید انرژی بیشتر لازم و ضروری هستند.

 

انجام چه کارهایی باعث افزایش انرژی می شود؟ 

آیا روزها ضعف دارید و احساس بی انرژی بودن می‌کنید؟ شما با انجام برخی از کارها در طول روز می توانید انرژی از دست داده خود را برای انجام کارهای روزانه بدست بیاورید.

 

صرف غذاهای کامل

رعایت یک رژیم غذایی مناسب شامل غذاهای مغذی، سطح انرژی بدن را در حد تعادل نگه می‌دارد؛ توصیه می‌شود افراد به جای غذاهای فرآوری‌شده و مملو از چربی و قند، میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل و گوشت‌های بدون چربی مصرف کنند. از آنجا که هضم غذاهای چرب نیاز به انرژی بالایی دارد، موجب کاهش سطح انرژی بدن می‌شود. به جای سه وعده غذایی حجیم، خوردن تکه‌های سالم و کوچک در طول روز نیز انرژی بدن را در یک سطح ثابت نگه می‌دارد. به این ترتیب بدن افراد با افزایش یا کاهش ناگهانی قند خون مواجه نمی‌شود.

89618

 

مصرف فیبر در وعده صبحانه

اینطور ثابت شده افرادی که به اندازه کافی در وعده صبحانه فیبر دریافت نمی کنند، بیشتر دچار احساس کمبود انرژی در طول روز می شوند. مصرف نان تست کامل، تخم مرغ و همچنین ماست و انواع توت ها در وعده صبحانه فیبر مورد نیاز بدن را تامین کرده و فرد را از احساس خستگی در طول روز دور می کند. فراموش نکنید که مواد غذایی غنی از ویتامین های گروه ب که مانند یک نوشابه انرژی زا عمل خواهند کرد شامل ماست، غلات کامل و دانه آفتاب گردان است. مواد معدنی موجود در آجیل، غلات کامل و فراورده های لبنی با کمک به سوخت و ساز بدن نیز انرژی را افزایش می دهند.

fiberfoods2-850x516-850x425

 

 دوش گرفتن

برای تقویت سریع و ساده انرژی، این ترفند امتحان شده دوش گرفتن را مورد استفاده قرار دهید: بعد از شستشو و درست قبل از اینکه از حمام بیرون بیایید به مدت ۳۰ ثانیه زیر دوش آب سرد بایستید، سپس به مدت ۳۰ ثانیه آب را گرم کنید و بعد از آن دوباره ۳۰ ثانیه آب را سرد کنید. به نظر این کار وحشتناک و زجرآور است اما مطمئن باشید به خوبی جواب می‌دهد.

 

نوشیدن آب

کم آبی از عوامل و مقصران اصلی کاهش سطح انرژی بدن و بروز خستگی است. اگر دچار کمبود آب به صورت خفیف شدید، رساندن اکسیژن به اندام ها آرام تر صورت می گیرد و باعث از بین رفتن انرژی می گردد. 

5b90ca2a26a79-94418921

 

طی روز با دقت بیشتری از قهوه استفاده کنید

اگر شما هر صبح به فنجان قهوه زیادی نیاز دارید تا چشمان تان را باز نگاه دارید؛ باید توجه کنید که انرژی خود را به طور چشم گیری کاهش می دهید. مصرف کافئین کم (یک چهارم فنجان) برای حفظ و بیداری افراد موثرتر از مصرف زیاد آن است.

19096-1-compressed

 

چیزی را بو کنید که رایحه لیمویی داشته باشد

انرژی رایحه ای مرکباتی مانند لیمو، می تواند خلق و خویمان را بهبود ببخشد و ذهنمان را هوشیار نگه دارد. برای دستیابی به تاثیر انرژی بخش رایحه می توانید از روغن طبیعی لیمو استفاده کنید و یا در ابتدای صبح، موهای خود را با شامپویی که رایحه لیمو دارد بشویید.

 

به اندازه کافی آهن مصرف کنید

آیا توان حرکت ندارید؟ یکی از دلایل معمول این حالت فقر آهن است.آهن برای تولید هموگلوبین که مسئول نقل و انتقال اکسیژن به سلول ها هستند مهم است.

در غیر این صورت سلول های بدن قادر به تولید انرژی نیستند. بهترین منابع غذایی سرشار از آهن؛ گوشت قرمز و جگر و سپس سبزی های پهن برگ و نخود سبز است. در ضمن ممکن است که شما به جز این موارد به مکمل های دیگر هم نیاز داشته باشید. بنابراین با پزشکان مشورت کنید.

آهن-1

 

عملکرد تیروئید خود را بررسی کنید

اگر این غده به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نکند، احساس خستگی و کوفتگی خواهی کرد. به منظور اطمینان بیشتر، می توانید با انجام یک سری آزمایش های ساده پزشکی از عملکرد مناسب آن آگاهی کسب کنید. یکی دیگر از دلایل کم کاری غده تیروئید خشکی پوست، افزایش وزن، یبوست و احساس سرما است.

2b8ed31c-fa13-457b-a94c-baf0dcb4c171

 

از ویتامین های انرژی زا استفاده کنید

تمام ویتامین‌های گروه B در تولید انرژی نقش دارند. در حالی که غذا به بدن شما انرژی می‌دهد، ویتامین‌های گروه B به بدن کمک می‌کنند تا انرژی رژیم غذایی را به آدنوزین تری‌فسفات ATP تبدیل کند، که این امر از طریق یک سری واکنش‌های شیمیایی انجام شده توسط میتوکندری در سلول‌های شما اتفاق می‌افتد. ویتامین‌های گروه B سلول‌های شما را تغذیه می‌کنند.

خبر خوب این است که شما می‌توانید با خوردن یک رژیم غذایی سالم که شامل غذاهای گیاهی مانند، سبزیجات برگ‌دار، قارچ، غلات سبوس‌دار و حبوبات باشد، به اندازه کافی ویتامین B دریافت کنید.

غالباً غذاهایی مانند غلات با ویتامین‌های گروه B غنی هستند. ویتامین B12 که از عملکرد تیروئید پشتیبانی می‌کند، عمدتا در غذاهای حیوانی مانند گوشت و لبنیات یافت می‌شود، بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند ممکن است بخواهند یک مولتی ویتامین مصرف کنند.

بیشتر بخوانید:رژیم گیاه خواری از مزایا تا معایب آن

79697

 

یک فنجان چای سبز بنوشید

یکی از دلایلی که مردم احساس می کنند کم انرژی شده اند، این است که بدن آنها واقعا بی آب شده است. آبرسانی به بدن یک روش انرژی زای طبیعی است. بهتر است برای تأمین مجدد مایعات بدنتان یک فنجان چای سبز یا چای سفید که از جوانه های چای تهیه می شود، میل کنید. چای سبز حاوی مقدار اندکی کافئین است و کافئین چای سفید حتی از مقدار کافئین چای سبز نیز کمتر است، اما مایعی است که می تواند باعث تجدید قوایتان شود. 

31605_636

 

ورزش کنید

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که هرچه بیشتر ورزش کنید و بدن خود را به حرکت درآورید، تمایل بیشتری به حرکت خواهید داشت که در نهایت انرژی شما را افزایش می‌دهد. حتی فقط ۱۰ دقیقه پیاده روی می‌تواند باعث تقویت و افزایش انرژی بدن می‌شود.

در حقیقت، یک مطالعه نشان داده است که افراد کم تحرکی که به طور معمول خستگی را تجربه می‌کنند می‌توانند با انجام ورزش‌های کم شدت به طور منظم ۲۰ درصد از انرژی خود را افزایش دهند و خستگی خود را تا ۶۵ درصد کاهش دهند.

در حین ورزش، فعالیت سیستم گردش خون میزان مایعات، اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز عضلات را برای ایجاد انرژی در بدن افزایش می‌دهد. ورزش منظم به بهبود کارآیی سیستم گردش خون کمک می‌کند.

running-1080x675

 

مدیتیشن کنید

 

زمان و مکان ایده‌آل برای مدیتیشن صبح‌های زود و پیش از روشن کردن هر گونه وسیله‌ی الکترونیکی است. منظم و مشابه نگاه داشتن زمان و مکان تمرین تا حد امکان، بسیار مهم است. برای اینکه تمرینات اثر کنند، بهتر است با ۵ دقیقه تمرین آغاز کنید. برای این کار، روش‌های مختلفی وجود دارند، اما از هر روشی که استفاده می‌کنید، مهم این است که هر روز تمرین کنید و زمان آن را تا حداقل ۲۰ دقیقه افزایش دهید. در کمتر از ۲۰ دقیقه، مغز به اندازه‌ی کافی بازسازی نمی‌شود تا فواید قابل‌توجهی مانند کاهش اضطراب، کاهش نیاز به خواب، تمرکز و توجه بهتر در محل کار را به‌دست آورید. 

73_1

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی