|

چگونه افسردگی را تشخص دهیم و سریع درمان کنیم؟

برخی افراد در طول زندگی شاید فقط یک‌بار به این وضعیت دچار شوند، در حالی‌که افسردگی برای بسیاری دیگر یک وضعیت تکرارشونده است.

لینک کوتاه کپی شد

همه ما گاهی اوقات احساس خستگی، بدبختی و ناراحتی می‌‌کنیم، اما آیا میتوان هر غم و ناراحتی را افسردگی نامید؟ افسردگی روی فکر، عمل و احساسات تأثیرات مخربی می‌گذارد؛ اختلالی که این روزها بدلیل مشکلات زندگی بسیار شایع شده است. اگرچه همگی افسردگی را با غم و اندوه می شناسیم اما موضوع فراتر از آن است! چرا که علائم زیادی حتی در جسم شما نیز ایجاد می شود. با ما همراه باشید برای شناخت افسردگی:

 

افسردگی چیست؟

غمگین بودن طولانی‌ مدت، بی‌علاقگی به اموری که قبلا‌ً دوستشان داشتیم، کاهش تمرکز، خستگی بیش‌ از حد و حالت‌هایی از این دست، می‌توانند نشانه‌های افسردگی باشند. این بیماری، احساسات و افکار و رفتار ما را عوض می‌کند. افسردگی می‌تواند با مشکلات هیجانی و جسمی همراه باشد.

اختلال افسردگی یک ضعف نیست که با چند روز مراقبت برطرف شود بلکه پیگیری و درمان طولانی مدت، مراقبت و پایش مداوم می‌خواهد. اما نگران نباشید؛ همه ما می‌توانیم افسردگی را شکست دهیم. هر چه‌قدر زودتر به داد افسردگی برسیم، راحت‌تر می‌توانیم آن را درمان کنیم و زمان بیشتری را از زندگی لذت می‌بریم. اولین قدم برای درمان افسردگی و جلوگیری از افسردگی شدید، شناخت علائم افسردگی است.

c-1500x630-1-1080x630

 

علائم افسردگی را چگونه شخص دهیم؟

ملاک‌های تشخیص افسردگی عبارت اند از:

  1.  افسرده بودن خلق و خوی در بیشتر روزها، تقریباً هر روز.
  2. کاهش آشکار علاقه یا میل به هر نوع فعالیت در زندگی.
  3. کاهش یا افزایش قابل توجه وزن بر اثر کاهش یا افزایش اشتهای غذا خوردن.
  4. بی خوابی یا پرخوابی در غالب شب ها.
  5.  افزایش یا کاهش اعمال روانی حرکتی یا فعالیت‌های ذهنی.
  6. خستگی یا کاهش انرژی.
  7. احساس بی ارزشی یا گناهکار بودن.
  8. کاهش توان اندیشیدن یا تمرکز ذهن و تصمیم گیری.
  9. اندیشیدن به مرگ (نه ترسیدن از آن) و به خودکشی، بدون داشتن طرحی برای آن، یا اقدام به خودکشی با طرحی از پیش ریخته.
  10. کمبود اعتمادبه‌نفس
  11. دردهای جسمی
  12. بی‌علاقگی

داشتن حداقل پنج علامت یاد شده برای ابتلا به افسردگی کبیر کافی است.

بیشتر بخوانید:چگونه بی خوابی را درمان کنیم؟

علائم-افسردگی-در-نوجوانان-دختر-1200x675

 

چگونه افسردگی خود را درمان کنیم؟

در دنیای روان‌پزشکی افسردگی قابل درمان‌ترین اختلال شناخته می‌شود. بسته به این که علت افسردگی چه چیزی است و از کجا آمده است، شیوه‌های درمانی مختلفی برایش وجود دارد. تشخیص و انتخاب نوع درمان افسردگی به عهدۀ پزشک متخصص اعصاب و روان است.

 

 درمان افسردگی به کمک دارو

 به‌هم‌خوردن تعادل مواد شیمیایی در مغز می‌تواند یکی از دلایل افسردگی باشد، در نتیجه برگرداندن غلظت این مواد شیمیایی به حد طبیعی، می‌تواند افسردگی را از بین ببرد. این تعادل با مصرف قرص‌های ضد افسردگی ایجاد می‌شود. قرص‌های ضد افسردگی برعکس باور عمومی، مُسکن، خواب آور، تحریک کننده یا اعتیاد آور نیستند.

یک تا دو هفته بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی، تأثیر آنها در بهبودی شروع می‌شود. تأثیر کامل این قرص‌ها از ماه دوم یا سوم دیده می‌شود. چنانچه افسردگی بعد از این دوره به طور کامل درمان نشود، پزشک داروهای بیشتری تجویز می‌کند یا دوز دارو را زیاد می‌کند.

بعد از درمان افسردگی به‌ خصوص افسردگی شدید، معمولاً متخصص از مراجعه کننده می‌خواهد که قرص‌ها را تا ۶ ماه یا بیشتر ادامه دهد. به خاطر بالا بودن احتمال عود افسردگی و برای پیشگیری از آن، ممکن است درمان تا مدت‌ها ادامه پیدا کند.

 

درمان افسردگی به روش غیر دارویی

روان‌پزشک ممکن است از روش‌های روان درمانی، تحریک الکتریکی یا مغناطیسی و شیوه‌های دیگر برای درمان افسردگی کمک بگیرد. از احساسات و بیماری خود شرمنده نباشید. افسردگی بسیار شایع است. صحبت و مراجعه به یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند به شما کمک بسیار زیادی بکند. در صورتی که به درمان جدی‌تری برای افسردگی نیاز داشته باشید، مشاور در این زمینه شما را راهنمایی می‌کند. صحبت درباره‌ی افسردگی با یک متخصص روان‌شناسی می‌تواند به‌سرعت باعث آگاهی بیشتر شما نسبت به بیماری و احساسات‌تان و همچنین متعادل‌تر شدن شدت آنها بشود. افسردگی باعث می‌شود تا شما همه‌چیز را در زندگی مبهم و سیاه ببینید. مشاور به شما کمک می‌کند که چنین دیدگاه غیرواقعی و غیرمنطقی را از بین ببرید.

depressed-man-at-psychotherapist

 

بیماری ها و اختلال هایی که بر اثر افسردگی می تواند بدتر بشود عبارتست از:

 

آیا ممکن است افسردگی خود‌بخود رفع شود؟

ممکن است دوره‌­ افسردگی خودبه‌­خود برطرف شود اما در بهترین حالت این وضعیت چند ماه طول می­‌کشد و در این مدت آسیب قابل توجهی به مغز و زندگی وارد می‌­کند. به باور متخصصان، التهابی که در اثر افسردگی رخ می­‌دهد به مرور زمان باعث زوال اعصاب می‌شود. این چرخه به تغییرات پاتولوژیک در مغز دامن می­‌زند بطوریکه بهبود یافتن فرد از افسردگی و درمان ناراحتی اعصاب در آینده سخت­‌تر خواهد شد.

در یک تحقیق که روی بیماران دچار افسردگی عمده انجام شد، ۲۳ درصد از بیماران که تحت درمان قرار نگرفتند ظرف سه ماه بهبود یافتند، حال ۳۲ درصد بعد از ۶ ماه بهبود یافته و ۵۳ درصد بعد از گذشت یک سال خوب شدند. احتمال بهبود افسردگی بدون استفاده از روش­‌های درمان در کودکان و نوجوانان بیشتر بود.

 

کدام یک برای من مناسب است؟ روان درمانی یا مصرف قرص؟

این بستگی به افسردگی شما و شدت آن دارد. در کل، روان درمانی در افسردگی خفیف تا متوسط موثر‌تر است. دارو در افسردگی خفیف خیلی موثر نیست. اگر افسردگی شما شدید باشد احتمالا نیاز به مصرف داروی ضد افسردگی برای مدت شش الی نه ماه خواهد بود

 پس از بهبود نسبی بادارو های  ضد افسردگی، اغلب افراد  روان درمانی را روش مناسبی یافته اند . روان درمانی می ‌تواند به شما کمک کند روی مواردی در زندگی‌تان کارکنید که اگربه آنها توجه نشود ممکن است دوباره افسرده‌شوید. هم ضدافسردگی‌ها و هم روان درمانی در کمک به افراد جهت بهبود افسردگی متوسط موثرهستند. بسیاری از روانپزشکان معتقدند که ضد افسردگی ‌ها در درمان افسردگی شدید موثر‌تر هستند. برخی افراد فقط ایده دارو را دوست ندارند، عده‌ای  هم ایده روان درمانی را نمی ‌پسندند بنابراین اینکه کدامیک موثرتر است امری نسبی است.در ضمن باید این نکته را هم در نظر داشت که مشاوره صحیح و روان درمانی در برخی نقاط کشور در دسترس نمی باشد

وقتی افسرده باشید تصمیم گیری سخت می ‌شود این را به دوستان ،خانواده یا به کسانی که اعتماد دارید، بگویید آنها به شما کمک می ‌کنند تصمیم بگیرید.

chalenge-negative-thought

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها