|

صادق زیباکلام: اصلاح‌طلبان مردم را بازیچه فرض کردند

خاتمی همواره یک‌سری کلمات قشنگ و جذاب بر زبان می‌آورد که در عالم واقع نتیجه خاصی ندارد. او یک بار نیامد و تکلیف خود را با مبانی مهمی چون…

لینک کوتاه کپی شد

وضعیت فعلی اصلاح‌طلبان بحرانی به‌نظر می‌رسد زیرا آنها از یک‌سو نتوانستند در انتخابات اسفندماه مجلس به توفیقی دست یابند و از سوی دیگر باتوجه به حجم انتقاداتی که به عملکرد دولت روحانی و مجلس دهم وجود دارد، این احتمال وجود دارد که آنها در انتخابات ۱۴۰۰ نتیجه‌ای به‌دست نیاورند. همه این‌ها در حالی است که نیروهای اصلاح‌طلب در مدت اخیر دچار انشقاق درونی گسترده‌ای شده‌اند و عملاً بعید به نظر می‌رسد که تا سال آینده بتوانند به یک وحدت درونی جامع دست یابند و مشخص نیست که باتوجه به مشکلات موجود در این جریان آیا جبهه اصلاحات می‌تواند با مطرح‌کردن نام‌هایی مانند اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف، محسن هاشمی و… برای نامزدی در انتخابات ۱۴۰۰ خود را از بحران فعلی برهاند یا نه؟

صادق زیباکلام، تحلیلگر مسائل سیاسی باور دارد که عملکرد دولت حسن روحانی به‌شدت به اعتماد عمومی لطمه زد. او درباره این موضوع گفت: «عملکرد آقای روحانی و دولتش مردم را از انتخابات دلسرد کرد و این واقعیتی است که نمی‌شود انکار کرد. واقعاً دولت به خصوص از سال ۹۶ تا کنون چه حرفی برای گفتن داشته است؟ کدام سیاست داخلی و سیاست خارجی در جریان بوده است؟ چه زمانی به خواسته‌های مردم گوش داده شده است؟».

او ادامه داد: «اصلاح‌طلبان در به وجودآمدن چنین فضایی بی‌تقصیر نیستند. بزرگ‌ترین تقصیر اصلاح‌طلبان آن بود که بعد از روی کار آمدن دولت با جدیت از روحانی و عملکردش انتقاد نکردند. شاید اصلاح‌طلبان بتوانند بگویند که در سال ۹۲ چاره‌ای جز حمایت از روحانی نداشتیم اما حمایت بی‌دریغ آنها در تمام این سال‌ها توجیه‌پذیر نیست. آنها روحانی را به حال خود رها کردند و با چنین رویکردی با اعتماد عمومی بازی کردند و در نهایت هیچ مسئولیتی در قبال عملکرد ضعیف دولت بر عهده نگرفتند. شخص آقای خاتمی حتی یک‌بار موضع جدی دربرابر دولت نگرفت و در برابر مطالبات مردم سکوت کرد. اصلاح‌طلبان مردم را بازیچه فرض کردند که پای صندوق بکشانند و بعد از آن خود را کنار بکشند».

زیباکلام درباره جایگاه فعلی رهبران اصلاحات و به خصوص محمد خاتمی اظهار کرد: «چه خاتمی و چه دیگر رهبران اصلاح‌طلب همه جایگاه و شأنیت خود را از دست داده‌اند. آقای خاتمی همواره یک‌سری کلمات قشنگ و جذاب بر زبان می‌آورد که در عالم واقع نتیجه خاصی ندارد. او یک بار نیامد و تکلیف خود را با مبانی مهمی چون دموکراسی روشن کند. اینکه مدام گفته شود باید به رأی مردم احترام گذاشت، فعالیت سیاسی محسوب نمی‌شود. متأسفانه او هیچگاه نخواست که منعکس‌کننده خواسته‌های مردم باشد».

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره شانس اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هم گفت: «اصلاح‌طلبان باخته‌اند و همه‌جوره هم باخته‌اند زیرا نتوانستند به درستی عمل کنند و مردم را از خود ناامید کرده‌اند. در چنین شرایطی دیگر فرقی نمی‌کند که اسحاق جهانگیری، محسن هاشمی، محمدرضا عارف یا حتی شخص محمد خاتمی نامزد آنها در ریاست‌جمهوری باشد و در هر صورت مردم به اصلاح‌طلبان اقبالی نشان نمی‌دهند؛ یعنی فرض کنیم که خود آقای خاتمی نامزد شود و تأیید صلاحیت هم شود بازهم اصلاح‌طلبان پیروز انتخابات نخواهند شد».

منبع: فردانیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها