|

(ویدئو) طوفان گوزیلا چیست و با آمریکا چه می کند؟

طوفان گودزیلا به آمریکا رسید. از سال 1979، اسامی زنانه و گاهی هم مردانه در لیست نام‌های توفان‌ها وارد می‌شوند. فقط یک لیست هم وجود ندارد.…

لینک کوتاه کپی شد

طوفان شنی که در حال درنوردیدن آمریکاست طوفان گودزیلا نام دارد و بسیار خطرناک است. طوفان Godzilla of Saharan Dust که از آفریقا سرچشمه گرفته،از اقیانوس اطلس رد شده و به آمریکا رسیده است.

[fvplayer id="123"]

علت نامگذاری طوفان گوزیلا و سایر طوفان های آمریکا

در زمان‌های گذشته، توفان‌ها اسم نداشتند. در طول زمان،‌ مردم شروع کردند به نامیدن توفان‌ها با اسامی قدیس‌ها. بعد این اسامی جای خود را به حروف نظامی دادند و امروزه،‌ همان‌طور که بارها شنیده‌اید، توفان‌ها اغلب اسامی زنانه دارند.

توفان‌ها امروزی را نه تنها می‌توان دنیلا، لورا و ترزا نامید،‌ بلکه نام‌هایی مانند نوربرت،‌ کیکو، اومکایا و کرووان را هم می‌توان روی یک توفان گذاشت. این اسامی،‌ نام‌هایی هستند که برای لیست سازمان هواشناسی جهانی یا به اختصار دبلیو.ام.او انتخاب شده‌اند.

در واقع ما آن‌قدر به اسامی توفان‌ها عادت کرده‌ایم که فراموش کرده‌ایم که تا همین 6 دهه پیش، فناوری‌های امروزی برای دیدن توفان‌ها از فضا وجود نداشت و اغلب مردم زمانی متوجه توفان می‌شدند که دیگر خیلی دیر بود.

به گفته بیل رید، ‌مدیر مرکز ملی توفان‌،‌ در گذشته مردم سیستم هشداری برای توفان‌ها نداشتند و اگر هم نامی روی توفان می‌گذاشتند،‌ بعد از اتمام آن بود. رید همچنین مدیر کمیته توفان دبلیو.ام.او،‌ یعنی همان گروهی است که لیست اسامی توفان‌های آمریکا، کاراییب،‌ مکزیک،‌ کانادا و برمودا را تهیه می‌کند.

(ویدئو) طوفان گوزیلا چیست و با آمریکا چه می کند؟

نام طوفان ها از گذشته تا امروز

در گذشته،‌ وقتی توفانی می‌گذشت،‌ اگر خسارت زیادی به جا می‌گذاشت،‌ مردم آن را مثلا توفان 48 یا توفان سنت فیلیپ 1876 می‌نامیدند،‌ چون توفان در آن سال در روز بزرگداشت آن قدیس اتفاق افتاده بود.

بعدها امکانات هواشناسی، ‌امکان پیگیری توفان‌ها را فراهم کرد و برای جلوگیری از گیج شدن و توانایی تفکیک آن‌ها از هم،‌ توفان‌ها نامگذاری شدند. اولین تلاش رسمی برای نام‌گذاری توفان‌های اقیانوس اطلس به بعد از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. در آن زمان از حروف نظامی برای نام‌گذاری توفان‌ها استفاده شد و بعد این حروف جای خود را به اسامی زنانه دادند.

در واقع از سال 1979، اسامی زنانه و گاهی هم مردانه در لیست نام‌های توفان‌ها وارد می‌شوند. فقط یک لیست هم وجود ندارد. دو لییست به توفان‌های شرق اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس اختصاص دارد که اغلب مربوط به آمریکا است. همچنین لیست‌های دیگری برای شمال مرکزی اقیانوس آرام،‌ شمل غربی اقیانوس آرام،‌ منطقه استرالیا، منطقه فیجی،‌ منطقه پاپوآ گینه نو، منطقه فیلیپین،‌ اقیانوس هند شمالی و اقیانوس هند جنوبی وجود دارند.

هر یک از لیست‌های شرق اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس در واقع 6 لیست از اسامی که با 21 حرف آغاز می‌شوند (شامل حروف کیو، یو، ایکس،‌ وای و زد) در خود دارند. این لیست‌ها هر 6 سال یک‌ بار دوباره استفاده می‌شوند، ‌مگر این که توفانی آن‌قدر سهمگین بوده باشد که نامش برای همیشه از لیست کنار گذاشته شود. برای مثال، ‌هرگز در آینده هیچ توفانی دیگر نام کاترینا، کمیل، اندرو، آیکه و یا پالوما را نخواهد داشت. این نام‌ها در اصطلاح بازنشسته شده‌اند.

هر یک از اعضای کمیته می‌تواند درخواست کند که به دلیل شدت خسارات یا افراد کشته‌شده در توفان، نامی از لیست حذف شود.

مکس میفیلد، مدیر سابق کمیته توفان دبلیو.ام.او در مورد روند حذف اسامی و افزوندن نام‌های جدید می‌گوید: «این فرایند رای دادن به نام‌ها می‌تواند خیلی وقت‌گیر باشد. بنابراین، اگر احتمال می‌رود که تقاضایی برای حذف یک نام از لیست وجود داشته باشد، ‌قبل از جلسه سالانه، با کشوری که از آن توفان آسیب دیده تماس گرفته می‌شود تا تقاضای احتمالی آن‌ها برای حذف نام توفان از لیست دریافت شود. همچنین به آن‌ها پیشنهاد می‌شود که چند نام به عنوان جایگزین به کمیته ارائه دهند.»

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها