|

«چطور دوست پسر را به شوهر تبدیل کنیم؟»؛ حکایت روانشناسان اینستاگرامی!

«آیا از اینکه روابطتان مدام با شکست مواجهه می‌شود و نمی‌توانید دوست پسر خود را به شوهر تبدیل کنید نگرانید؟ آیا از اینکه مدام پسر‌ها از شما…

لینک کوتاه کپی شد

عزیزای من! نکنه با پسری که خیلی به مادرش توجه داره و میگه مادرم اولویت زندگیمه ازدواج کنیدا! شک نکنید که بدبخت می‌شید!

_ آقا پسری که یه سره تو باشگاهی که سیکس پک‌هات بزنه بیرون تا توجه دختر‌ها را جلب کنی، این کارا به تنهایی فایده نداره، چون دختر‌ها دنبال پول و ماشین اند برو دنبال ماشین مدل بالا!

_ دخترای گل اگر می‌خواید پسر رو اسیر خودتون بکنید طوری که بعد یه مدت ولتون نکنه بره باید باید با دست پس بزنید و با پا پیش بکشید؛ این راز عاشق نگه داشتن مردهاست، یعنی یه جوری تو رابطه باهاشون رفتار کنید که همیشه تشنه باشن و ترس از دست دادن داشته باشند، باید مرد رو همیشه نامطمئن به اینکه واقعا دوسش داری یا نه نگه داری، خیلی وقتا براش دست نیافتنی باش مثلا اگر خواست ببینت بگو کار دارم می‌خوام با دوستام برم بیرون!

_ خانم‌های عزیز می‌خوام بهتون یاد بدم چطور رابطتون رو مدیریت کنید. به عنوان مثال اگر با مردی قرار داشتید و اون دیر سر قرار رسید حالا به هر دلیلی، سوار ماشینتون بشید و برید تا بفهمه که نباید حتی یک دقیقه دیر کنه، چون اگر شما یک بار چشم پوشی کنید تبدیل به عادت میشه، یا اگر یکبار بهتون گفت میشه تو ماشینت رو بیاری، خودتون رو به نشنیدن بزنید و پیاده با اون مرد راه برید تا بفهمه مردی که ماشین نداره نباید قرار بذاره با یه زن، توی رستوران هرگز پول غذا رو حساب نکنید اگر هم شوهرتون یا دوستتون گفت شما حساب کن مطمئن باش دوستت نداره، چون مردی که زنی رو دوست داره از در و دیوار پول میکنه تا خرج زن مورد علاقش بکنه (هیجان زدگی و کف زدن حضار)

_ عزیزای من! من اینجام تا بهتون یاد بدم چطور تنها در ۱۰ روز بله در ۱۰ روز، زندگیتون رو متحول کنید، احساس‌های بد و ناکامی‌ها رو از خودتون دور کنید، مشکلاتتون رو حل کنید و بر ویژگی‌های بدی که ژن‌ها برای شما ایجاد کرده اند غلبه کنید.

صحبت‌های بالا نه لطیفه و شوخی، نه حرف‌های زرد انسان‌های بی‌سواد و نه صحبت‌های یک زن یا مرد تیغ‌زن و سواستفاده‌ گر است، این فرمایشات، برشی کوتاه از سخنرانی و صحبت‌های روانشناسان زرد است.

روانشناسی زرد و روانشناسان بزک کرده

این روز‌ها در فضای مجازی و به ویژه اینستاگرام به حجم زیادی از محتوای تولید شده در حوزه‌هایی مانند راه‌های موفقیت، انگیزش و هیجان، روانشانسی امید، راه‌های جذب، موفقیت، غلبه بر ژن‌های بد تنها در ۱۰ روز و حجم زیادی از محتوا‌های عجیب در حوزه شوهریابی و مدیریت عاطفه و عشق .. برمی خوریم. این محتوا‌ها که تحت عنوان روانشناسی معرفی می‌شوند و ادعا دارند قادر به ایجاد تحول در زندگی افراد با چند تکنینک ساده اند در واقع روانشناسی زرد نام دارد. این محتوا‌ها اغلب در قالب کلیپ‌های کوتاه، کنفرانس ها، نشست‌ها و کتاب‌هایی که انتشارات معتبری ندارند ارائه می‌شود.

به سراغ کلیپ هایشان که میروی از دیدن آقا و به ویژه خانم روانشناس که خود را دکتر معرفی کرده و در توضیح تخصص خود یک سطر اصطلاح انگلیسی نوشته، تعجب می‌کنی، خانم روانشانس با آرایشی غلیظ و لباس‌های گران قیمت و متنوعی که تن مانکن‌ها دیده‌ای در یک اتاق بسیار شیک نشسته و با لبخندی تصنعی به شما می‌گوید که کلید نجاتتان دست اوست. البته که نحوه لباس پوشیدن و آرایش هر کسی امری است مربوط به خود او؛ اما خوب طبق تجربه، از یک دکتر روانشناس بالینی انتظار نمی‌رود که چنین آرایشی داشته باشد.

به پیجشان که وارد می‌شوی بیشتر حیرت می‌کنی، صفحاتی را می‌بینی که به فضای طنز یا فان شباهت بیشتری دارند و اثری از علمی بودن یا حتی جدی بودن در پست‌ها مشاهده نمی‌کنی. لحن این روانشناس نما‌ها نیز بسیار عامیانه و کوچه بازاری و به نحو عجیبی به فالگیر‌ها شبیه است.

روانشناسی زرد چیست؟

روانشانسی زرد به معنای نگاهی غیرعلمی و غیر تخصصی به پدیده‌ها و مفاهیم تخصصی و علمی است. روانشناسان زرد از آنجا که فهمی از روانشناسی و تخصصی در این زمینه ندارند، نوشته‌های چهارتا کتاب را با حرف‌های عامیانه خود آمیخته تحویل هوادارنشان که اتفاقا کم هم نیستند، می‌دهند. حرف‌های آن‌ها عمدتا تکراری و بدون هیچ پایه و اساسی و تنها مبتنی بر تجربیات خود و اطرافیانشان است و به همین دلیل معمولا قادر به حل هیچ مشکلی نیستند و مدام وعده و وعید می‌دهند. روانشناسان زرد سعی می‌کنند مرتب از مثبت اندیشی و حل تمام مشکلات با فرستادن انرژی مثبت به درون کائنات حرف بزنند.

روانشناسی زرد و افتادگی سینه!

اغلب روانشناسان زرد جنسیت زده اند، عنوان کلیپ‌ها و سخنرانی‌هایشان نشان‌دهنده این مساله است به عنوان مثال آقای «ش.ا» که خود را روانشناس و مدیر موسسسه شخصت پردازی کودک معرفی می‌کند در سخنرانی خود با موضوع افسردگی با لحنی توام با تحقیر و تمسخر می‌گوید افسردگی زنان چندان اهمیتی ندارد، زیرا حالات روحی آن‌ها بسیار بی‌ثبات است. یک ساعت شدیدا افسرده و ناراحت و ساعتی بعد سرحال و خوب هستند بنابراین نباید جدی‌شان گرفت. اما افسردگی مردان نگران کننده است و ریشه در مشکلات و بحران‌های متعدد از جمله بحران مالی دارد، بنابراین جدی است و سلامت روان مرد را تهدید می‌کند.

نکته جالب در پیج همین روانشناس، وجود کلیپ‌های مربوط به افتادگی سینه و افتادگی رحم و راه‌های درمان آن از طریق خوردن دو لیوان عرق رازیانه و یک لیوان سرکه انگور در جهت رفع بلغم است، که گویی آقای روانشناس به عنوان تبلیغ در پیج خود قرار داده، به سراغ کامنت‌ها که می‌روی تعجب می‌کنی از اینکه کمتر کسی گفته آقا شما مگر روانشناس نیستی به افتادگی سینه چکار داری؟ زن‌ها که عمدتا تشکر کرده و دعا که خدا خیرتان بدهد ما را از بزرگترین غم زندگی مان یعنی افتادگی سینه نجات دادید.

چطور دوست پسر را به شوهر تبدیل کنیم

خانم «س.ه» که خود را روانشناس بالینی، مشاور ازدواج، خانواده و سکس‌تراپ معرفی می‌کند. خطاب به دختران می‌گوید: آیا از اینکه روابطتان مدام با شکست مواجهه می‌شود و نمی‌توانید دوست پسر خود را به شوهر تبدیل کنید نگرانید؟ آیا از اینکه مدام پسر‌ها از شما رم می‌کنند خسته شده اید؟ من به شما می‌گویم چطور دوست پسر را به شوهر تبدیل کنید. محور حرف‌های دیگر خانم روانشناس هم تقریبا در همین فضا ست، حرف‌های تکراری که سعی می‌کند لابه لای آن‌ها از چند اصطلاح علمی هم استفاده کند. تنها چیزی که مدام تغییر می‌کند مدل مو و آرایش و رنگ رژلب اوست.

حرف‌ها و راهکار‌های خانم روانشناس به حدی آبکی و سطحی و غیرعلمی است که با خواندنشان متعجب می‌شوی که او این اعتماد به نفس را از کجا آورده که مطبی زده و دفتر و دستکی راه انداخته است. به عنوان مثال وی می‌خواهد در مورد دختری که پسری با وعده ازدواج، برای نخستین بار با او رابطه جنسی داشته و سپس او را رها کرده، و راهکار ارایه دهد: کل صحبت‌های خانم روانشناس جز بد و بیراه گفتن و غر زدن به اینکه پسر‌ها رند و زرنگ شده‌اند و با حقه بازی دختران را به رختخواب می‌کشانند چیزی نیست در نهایت هم می‌گوید قبل از اینکه با پسری بخوابید خوب جنسش را بشناسید که «بپیچون» نباشد!

قصه‌های بی بی پریسا

وضعیت محتوای که خانم «پ.ن » در پیج خود ارائه می‌کند از خانم «س.ه» فجیع‌تر است. او در بخش معرفی، خود را مربی ایرانی معرفی می‌کند و بسیاری از کلیپ هایش را با عنوان بی بی پریسا و مثلا قصه عشق یا بی بی پریسا و قصه مار و خارپشت در حالی که عینک ته استکانی زده و چادر سفید گل داری را زیر گلو سنجاق کرده، تعریف می‌کند.

«چطور دوست پسر را به شوهر تبدیل کنیم؟»؛ حکایت روانشناسان اینستاگرامی!

بی بی پریسا در قصه هایش به هوادارانش می‌آموزد چطور همسر جذاب و دلربایی باشند و مردان را مثل آهن ربا به خود جذب کنند. تخصص دیگر بی بی، زوج درمانی است، در این بخش بی بی پریسا به راز‌ها و کلید‌هایی اشاره می‌کند که شما می‌توانید هر قفلی را در رابطتان با کمک این کلید‌ها باز کنید.

مطالب این بخش از کتاب‌های خارجی و سبک زندگی اروپایی برداشته و توسط بی بی بلغور می‌شود. پیچ خانم مربی به جز اینکه به شما یاد می‌دهد چطور زوج موفق و عاشق پیشه‌ای باشید، فضای خوبی برای دیدن انواع مدل‌ها و برند‌های روسری، جدیدترین شیوه‌های گره زدن آن و همچنین مانیکور و کاشت ناخن است.

خانم مربی در بخشی دیگر پیج خود فیلمی از روابط تقریبا خصوصی خود و همسرش را گذاشته تا به بهانه تولد او از حضور سبز و گرم و مردانه و عاشقانه اش در زندگی تشکر کند. فالور‌های پرشمار او هم به به و چه چه کنان از اینکه این دو کبوتر چقدر به هم می‌آیند و خوشبخت هستند صحبت کرده اند.

در خصوص کسب و کار روانشناسان زرد آنچه تاسف برانگیز است خیل هواداران آن‌ها و کسانی است که ساعت‌ها برای شنیدن حرف‌های این افراد وقت گذاشته پول‌های زیاد هزینه کلاس‌ها و کنفرانس‌ها و کتاب‌های آن‌ها می‌کنند.

منبع: دیدارنیوز

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها