|

(عکس) تلکسوپ رادیویی آرسیبو چگونه فروریخت؟

حادثه عظیم برای تلسکوپ رادیویی غول‌پیکر آرسیبو روی داد و با فروریختن سازه‌ی معلق، کار این ابزار قدرتمند علمی برای همیشه پایان یافت.

لینک کوتاه کپی شد

بنیاد ملی علوم آمریکا گزارش داد سکوی ۹۰۰ تنی تلسکوپ این رصدخانه که به کمک کابل‌های ۱۳۷ متری بر فراز بشقاب بازتابنده‌ای به عرض ۳۰۵ متر معلق بود، صبح سه‌شنبه به وقت محلی، فرو ریخت و باعث تخریب و بازنشستگی این تلسکوپ شد.

درباره رصدخانه آرسیبو

رصدخانه رادیویی آرسیبو

یکی از عظیم‌ترین تلسکوپ‌های اکتشافی جهان بود که نزدیک به شش دهه، دانشمندان سراسر دنیا در پژوهش‌ها و مطالعات نجومی خود از آن بهره گرفتند. از سال ۱۹۶۳ که آرسیبو افتتاح شده، کشف‌های قابل توجه بسیاری داشته است از جمله: تصحیح سرعت چرخش عطارد از ۸۸ روز به ۵۹ روز و پیدا کردن اولین سیاره تصدیق شده در خارج از منظومه‌شمسی که به دور یک تپ اختر می‌چرخد. حتی ارسال پیام رادیویی در سال ۱۹۷۴ به خوشۀ ستاره‌ایِ M13 که حدود ۲۵۰۰۰ سال نوری از زمین، فاصله داشت نیز با این تلسکوپ انجام شد. (عکس) تلکسوپ رادیویی آرسیبو چگونه فروریخت؟

تلسکوپ آرسیبو زمانی که سالم بود

تلسکوب آرسیبو چگونه فرو ریخت؟

دو کابل حامل بشقاب بازتابنده که از ماه اوت (اواسط تابستان امسال) شکسته بودند، علت سقوط نامنتظره تلسکوپ رادیویی و تعطیلی اجباری آرسیبو عنوان شدند. در این حادثه کسی آسیب ندید، اما یکی از چشمان تیزبین بشر برای رصد دوردست‌های کیهان نابود شد! لوگو مدیر این رصدخانه با بغض از این حادثه یاد کرد و گفت: «من احساس ناخوشایندی دارم. بسیاری از افراد برای بازگرداندن این مرکز به‌شدت تلاش کردند و اکنون ناامیدکننده است که ما موفق نبودیم. واقعا یک صبح سخت است.» (عکس) تلکسوپ رادیویی آرسیبو چگونه فروریخت؟ بنیاد ملی علوم آمریکا گفت که تلاش می کند تا آنجا که ممکن است بسیاری از ساختارها و امکانات اطراف "آرسیبو" را نجات دهد و در عین حال این مکان را به عنوان محلی برای آموزش و یادگیری حفظ کند. منبع: بیگ بنگ

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی