|

اردشیر زاهدی وزیر خارجه پهلوی به کرونا مبتلا شد + بیوگرافی

لینک کوتاه کپی شد

مسعود بهنود ، روزنامه‌نگار ساکن خارج کشور از ابتلای اردشیر زاهدی، وزیر خارجه دوره پهلوی به بیماری کرونا خبر داد.

بهنود در توئیتر خود نوشت: اردشیر زاهدی وزیر خارجه پهلوی به کرونا مبتلا شد + بیوگرافی

بیوگرافی اردشیر زاهدی

اردشیر زاهدی متولد 24 مهر 1307 در تهران سیاستمدار است تحصیلکرده سه ساله کالج کشاورزی از ایالت یوتا آمریکا می باشد که مدتی وزیر خارجه و سپس آخرین سفیر ایران در ایالات متحده آمریکا در دوره شاه بود. درش سپهبد فضل الله زاهدی سناتور و نظامی بلندپایه و مادرش خدیجه خانم پیرنیا می باشد تنها یک خواهر بنام هما دارد که سه دوره نماینده مجلس ملی بود دوره ابتدایی در تهران و متوسطه را بخاطر شغل پدر در اصفهان گذراند تا اینکه دیپلم خود را از دانشگاه آمریکایی بیروت در لبنان گرفت او سپس به آمریکا رفت و سال 1950 وقتی 22 ساله بود با مدرک معادل لیسانس کشاورزی به ایران بازگشت.

پیشنهاد می شود: امیر علی سردار افخمی معمار تئاتر شهر درگذشت + بیوگرافی و آثار

ازدواج با شهناز پهلوی

بعد از بازگشت به ایران در سال 1329 به لطف پدر توانست معاونت و خزنه داری کمیسون مشترک ایران و آمریکا برای بهبود امور روستایی را بدست بگیرد او اما یکسال بعد در دولت مصدق از کار برکنار شد سپس با نام مستعار مصطفی ویسی شروع به همکاری با سازمان سیاه علیه دولت مصدق کرد در نهایت توانستند 28 مرداد 1332 با کودتا مصدق را برکنار و پدرش را جایگزین وی کرده تا مقدمات بازگشت محمدرضا شاه به قدرت را انجام دهند. بعد از خدمات خود و پدرش به شاه او در سال 1336 وقتی 29 ساله بود با شهناز پهلوی دختر 17 ساله محمدرضا پهلوی از همسر اولش فوزیه ازدواج کرد. اردشیر سال 1345 وقتی 38 ساله بود به درخواست شهناز پهلوی 24 ساله که 14 سال اختلاف سنی با هم داشتند از هم جدا شدند.

زندگی در سوئیس

او بعد از بازنشستگی بنا به گفته خود در منزل موروثی پدرش در شهر مونترو سوئیس به زندگی اش ادامه می دهد بعدها کتاب خاطرات خود از دوران کودکی تا زمان استعفای پدرش فضل الله زاهدی از نخست وزیری را به چاپ رساند که تابحال به چندین چاپ مجدد در ایران رسیده است.

منبع:

برترین ها، فتوکده

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها