|

سندروم هاوانا چیست و چه علائمی دارد؟

سندروم هاوانا؛ دیپلمات های کانادایی مستقر در پایتخت کوبا، از دولتشان به دلیل ابتلا به بیماری مرموز مرتبط با آسیب های مغزی درخواست 28…

لینک کوتاه کپی شد

بر اساس یک گزارش از سوی آکادمی ملی علوم آمریکا، علایم عصبی بیماری ناشناخته‌ای که دیپلمات‌های آمریکایی خارج از این کشور به ویژه در کوبا، چین و روسیه با آن دست و پنجه نرم کردند، با تاثیرات انرژی مایکروویوی مستقیم، مطابقت دارد.

سندروم هاوانا از کجا آمد؟

این "بیماری" نخست در میان کارمندان سفارت آمریکا در هاوانا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ دیده شد.

کارمندان سفارت و بعضی از بستگان آنها علائمی مانند سرگیجه، از دست دادن تعادل، کاهش شنوایی و اضطراب شدید پیدا کردند و نهایتا حالت‌هایی که این بیماران توصیف می‌کردند، به " سندرم هاوانا " معروف شد.

در آن زمان آمریکا کوبا را به "حمله صوتی" متهم کرد که کوبا بشدت تکذیب کرد. این موضوع در آن زمان منجر به افزایش تنش بین دو کشور شد.

سندروم هاوانا چیست و چه علائمی دارد؟

علت سندروم مرموز هاوانا در میان دیپلمات‌های آمریکایی چیست؟

حملات احتمالی تابشی که به ظاهر کارمندان آمریکایی خارج از کشور را در سال‌های گذشته تحت تاثیر قرار داده، باعث شده تا آنها بیمار شوند و مشکلات تعادلی برای آنها به وجود بیاید. همین مساله باعث شد تا سرویس امنیت دیپلماتیک وزارت خارجه، موسسان ملی بهداشت و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، اف.بی.آی، ارتش و سیا وارد عمل شده و درباره آنها تحقیق کنند. نخستین بار این رویداد در ۲۰۱۷ و با گزارش‌هایی افشا شد که مدعی شدند اواخر ۲۰۱۶ دیپلمات‌های آمریکایی و سایر کارمندان دولتی ساکن هاوانا، کوبا صداهایی عجیب شنیده و احساسات فیزیکی عجیبی را تجربه کرده‌اند که باعث مشکلات و تغییرات شنوایی، تعادل و ادراک آنها شده است. این نشانه‌ها با آسیب‌های خفیف مغزی نظیر ضربه مغزی تطابق داشته است.

قربانیان سندروم هاوانا چه علائمی دارند؟

گزارش جدید روز شنبه و براساس یافته‌های به دست آمده و پس از آن منتشر شد که کارشناسان علمی و پزشکی نشانه‌های مربوط به ۴۰ کارمند وزارت خارجه و دیگر کارمندان دولت را بررسی کردند. بر اساس این گزارش، بسیاری از قربانیان مدعی‌اند که صداهایی بلند را شنیده و بر روی گوش‌هایشان فشار احساس کردند. این مساله با شکایت از سرگیجه، راه رفتن نامتعادل و مخدوش بودن دید که پایدار بوده، همراه است. استاد پزشکی دانشگاه استنفورد گفت: این کمیته احساس کرد که بسیاری از علائم، نشانه‌ها و مشاهدات متمایز و حاد گزارش شده توسط کارمندان دولت با اثرات انرژی فرکانس رادیویی پالس رادیویی سازگار است. وی ادامه داد: از آنجا که این مطالعه چهار گزینه را در توضیح علائم نشان داده شده توسط افراد مبتلا، مانند عفونت، مواد شیمیایی، عوامل روانشناختی و انرژی مایکروویو، محتمل دانسته، به طور کلی، به نظر می‌رسد انرژی فرکانسی رادیویی، منطقی‌ترین مکانیسم در توضیح این موارد در میان مواردی است که کمیته در نظر گرفته است. کمیته نمی‌تواند ساز و کارهای احتمالی دیگر را رد کند و احتمال می‌دهد که عوامل متعددی برخی موارد و تفاوت‌های موجود در دیگران را توضیح دهد.

ترس و تروما دلیل احتمالی سندورم هاوانا

دکتر رابرت بارتولوموی، نویسنده اصلی این مقاله، نتیجه گیری می کند که "سندرم هاوانا" شبیه به علائم وحشت و ترس بعد از صدای انفجار است، علائمی که شبیه سندروم جنگ است. وی می نویسد: "ویژگی بارز سندرومهای جنگ در طول قرن گذشته، ظهور مجموعه ای از شکایات عصبی از سیستم عصبی است که معمولاً به عنوان ضربه مغزی و آسیب مغزی تشخیص داده می شوند." " وی می افزاید: در سندروم جنگ نیز ظاهر افراد جنگ زده در ابتدا پزشکان را سر در گم کرد تا اینکه با بررسی دقیق تر داده ها، مشخص شد که آنچه می دیدند، نوعی بیماری روانشناختی همه گیر بود. در حقیقت، برخی از توصیف ها از 100 سال پیش، دقیقاً یکسان هستند." سندروم هاوانا چیست و چه علائمی دارد؟

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • ناشناس ارسالی در

    نوعی بیماری پانیک است که با داروهای ضد پانیک قابل کنترل است داروهای ارام بخش وضد اضطراب واسترس نوع بیماریش جسمی نبوده وروحی روانی ومغزی است برای همین هم زیاد قابل توضیح دادن نیست داروهای ضد افسردگی استرس واضطراب مصرف شود

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها