|

توقف فروش کلوچه نادری در آلمان به دلیل وجود مواد سرطان زا !

توقف فروش کلوچه نادری در آلمان به دلیل وجود مواد سرطان زا ! کشور آلمان عرضه و فروش محصولات غذایی گروه نادری را در متوقف کرده است.

لینک کوتاه کپی شد
شایانیوز-

شاید برای شما جالب باشد که بدانید پای کلوچه نادری ایرانی به کشور های اروپایی حتی آلمان نیز باز شده است. اما خبر های جدید حاکی از آن است که آلمان فروش کلوچه نادری را در کشورش متوقف کرده است. علت آن را نیز وجود مواد سرطان زا در آن بیان کرده است. اما ماجرای توقف عرضه و فروش کلوچه نادری در آلمان چه قرار است؟

توقف فروش و عرضه کلوچه نادری در آلمان

چند روز پیش خبرگزاری‌ های خارجی از توقف عرضه و فروش یکی از برند های کلوچه شناخته شده ایرانی در چند ایالت آلمان خبر دادند. برخی کارشناسان تفاوت در استاندار را دلیل این اتفاق می‌ دانند، اما انجمن مربوطه عنوان می ‌کند با توجه به حساسیت موضوع اظهار نظر درباره چرایی توقف عرضه زود است و باید بررسی ‌های بیشتری توسط وزات بهداشت و سازمان استاندارد شود. اما آیا این اظهار نر به راستی حقیقت دارد؟

علت توقف عرضه کلوچه نادری در آلمان

به ادعای رسانه ‌های خارجی این محصول به طور قابل توجهی خطر ابتلای انسان به سرطان را افزایش می‌ دهد! همچنین به دلیل ترکیبات آن، برای مبتلایان به آلرژی مشکل ‌ساز است. البته این رسانه‌ ها تاکید کرده‌ اند که در آلمان کنترل مواد غذایی سخت گیرانه ‌تر از کشور های دیگر است، بنابراین جای تعجب نیست که شکایات مربوط به آزمون‌ های سلامت مواد غذایی مرتبا تکرار شود. موضوعی که کارشناسان مواد غذایی نیز آن را دلیل اصلی اخبار گاه و بی ‌گاه برگشت محصولات غذایی ما از کشور های مقصد صادراتی عنوان می ‌کنند. یک کارشناسان حوزه غذا، در این باره گفت: هر کشوری مبنای اندازه ‌گیری استاندارد غذایی مختص خود برای ارزیابی میزان خطر ترکیبات استفاده شده در محصولات دارد. ممکن است یک محصول با یک ترکیب مشخص در کشور های روسیه نمره قبولی استاندارد را نگیرد، اما در سایر کشورهای CIS بدون هیچ مشکلی پذیرفته و اجازه عرضه پیدا کند.

چرا محصولات و مواد غذایی ایران از کشور های اروپایی برگشت می خورد؟

یک کارشناس حوزه مواد غذایی در خصوص توقف عرضه و فروش کلوچه نادری در آلمان اعلام کرده است که عدم ذکر دقیق مواد به کار گرفته شده در روی جلد بسته بندی مواد غذایی عامل اصلی بازگشت محصولات غذایی و مرجوعی شدن آن ها می باشد. این کارشناس اظهار داشته است که عدم ذکر مواد به کار گرفته شده در بسته بندی محصول موجب می شود که مصرف کننده نداند که چه چیزی مصرف می کند. زیرا مصرف کننده حق دارد که بداند در مواد غذایی از چه موادی استفاده شده است. لذا ذکر عناوین کلی همچون مواد افزودنی مجاز ، رنگ مجاز و عباراتی از این قبیل می بایست در روی بسته بندی های مواد غذایی اصلاح شده و به صورت کامل تر درج شود. اما آیا کلوچه های نادری در آلمان واقعا سرطان زا بوده است؟

آیا کلوچه نادری سرطان زا است؟

جمشید مغازه ‌ای، دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران، که از اعضای اصلی تیم بررسی کننده مشکل پیش آمده برای برند معروف کلوچه ایرانی است ضمن تاکید بر اینکه قضاوت درباره چرایی این اتفاق زود است، افزود: با توجه به حساسیت ‌های موجود موضوع در حال بررسی است و تا به نتیجه نرسیدن نمی ‌توان اظهار نظر قطعی کرد. همزمان با انجمن، موضوع از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان استاندارد پیگیری می‌ شود و به زودی نتایج اعلام خواهد شد. به گفته مغازه‌ ای؛ بررسی انجام شده تا اینجا نشان می ‌دهد در کلوچه مذکور از بادام زمینی استفاده شده اما این ماده غذایی در ترکیبات محصول بر روی بسته ذکر نشده است. بادام زمینی یک ماده غذایی به شدت آلرژی ‌زا است و می ‌تواند برای افراد حساس بسیار خطرناک باشد.

سرطان زا بودن کلوچه ایرانی هنوز تایید نشده است

دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران درباره احتمال سرطان ‌زا بودن این محصول اظهار نظر نکرد و آن را موکول به پایان بررسی ‌های و اعلام نتایج دستگاه ‌های مربوطه همچون وزارت بهداشت کرد. بر اساس این گزارش؛ به نظر می ‌رسد با توجه به اهمیت مشکلات مطرح شده درباره سلامت کلوچه نادری مانند آلرژی ‌زا بودن، باید هر چه سریع‌ تر بررسی ‌ها به پایان و نتایج به طور شفاف اعلام شود. چرا که هم اکنون این محصول در حال عرضه در داخل کشور بوده و در دسترس مردم قرار دارد.

پیشنهاد می شود: قیمت مرغ کشتار امروز دوشنبه 24 آذر 99

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها