|

چرا روح الله زم اعدام شد؟

روح الله زم به جرم افساد فی‌الارض اعدام شد. محاربهٔ با خدا و افساد فی ‌الارض جرمی در فقه و حقوق اسلامی است. در ادامه ا ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد
شایانیوز-

یکی از مهم ترین مفاهیم فقهی و جزایی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مطابق با مفاهیم دین مبین اسلام نگارش شده است، افساد فی الارض می باشد. برای محاربه یا جنگ با خدا که مفاد مختلفی در قانون کشور ما دارد، مجازات های سنگینی همچون اعدام و یا قطع دست و پا تعیین شده است. طبق قانون نیز هر کسی که جرمی مرتکب شود که محاربه یا افساد فی الارض باشد، مجازاتش اعدام است. نیما زم نیز به همین جرم متهم شده بود؟ اگر برای شما نیز سوال است که چرا روح الله زم اعدام شد در ادامه با ما همراه باشید.

چرا روح الله زم اعدام شد؟

همانطور که اشاره کردیم، محاربه یا افساد فی الارض از جرایم سنگینی است که مجازات های سنگینی نیز برای آن تبیین شده است. محاربهٔ با خدا و افساد فی ‌الارض جرمی در فقه و حقوق اسلامی است. فاعل این جرم، محارب و مفسد فی ‌الارض نام دارد. اما شاید برای شما سوال باشد که فساد فی الارض چیست؟ محاربه به معنای «جنگیدن» و افساد فی ‌الارض به معنی «تباه کاری بر زمین» است. این اصطلاح در آیه ۳۳ سوره مائده آمده ‌است: «همانا کیفر کسانی که به محاربه با خدا و رسولش بر می‌ خیزند و برای فساد بر زمین می ‌کوشند، قتل یا به دار آویختن یا بریدن دست ‌ها و پاهایشان به طور معکوس یا تبعید آن‌ هاست. این مایهٔ خواری و رسوائی آنان در این جهان است و در آخرت نیز عذاب بزرگی خواهند داشت.» این آیه از مهم‌ترین آیات مربوط به احکام کیفری در قرآن است که مباحث مفصلی در کتب فقهی و تفسیر را دامن زده و در مورد مفهوم و مصادیق آن نظرات مختلفی ابراز شده‌ است. روح الله زم معروف به نیما زم نیز در دادگاه انقلاب محاکمه شده و به افساد فی الارض متهم شده و طبق قانون می بایست کهاعدام شود. اما وکیل روح الله زم در دادگاه تجدید نظر ، درخواستی در خصوص تجدید نظر در این حکم داده بود. همین موضوع موجب شده بود تا پرونده نیما زم به دیوان عالی کشور ابلاغ شود تا در خصوص این پرونده دیوان عالی کشور تصمیم گیری کند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی