|

(عکس) زودیاک قاتل زنجیری که بود و چرا به قتل هایش ادامه نداد؟

پس از ۵۱ سال، پیام رمزی‌‌ زودیاک قاتل توسط یک تیم رمزنگار رمزگشایی شد. این قاتل هیچ‌وقت دستگیر نشد و پرونده‌اش همچنان در جریان است.

لینک کوتاه کپی شد
بیش از ۵۰ سال از زمانی‌که زودیاک قاتل، موجب رعب و وحشت مردم شمال کالیفرنیا شده بود می‌گذرد. حال یک تیم رمزگشایی موفق شده است یکی از پیام‌های رمزگذاری‌شده قاتل مرموز را رمزگشایی کند. قاتل این پیام را در سال ۱۹۶۹ به روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل فرستاده بود. این پیام از همان زمان به دلیل ۳۴۰ کارکتری بودنش به «رمز ۳۴۰» یا «۳۴۰» شهرت یافت.

پیام مرموز زودیاک چه بود؟

امیدوارم در حین تلاش برای دستگیری من، کلی کیف کنید. آن کسی که در برنامه تلویزیونی از جانب من حرف زد، من نبودم. من از اتاق گاز نمی‌ترسم؛ چون خیلی زود راهی بهشتم می‌کند. حالا به اندازه کافی برده جمع کرده‌ام که برایم کار کنند. ازآنجاکه دیگران وقتی به بهشت می‌روند هیچ [برده‌ای] ندارند، از مرگ می‌ترسند. ولی من نمی‌ترسم؛ چون می‌دانم زندگی جدیدم در بهشتِ‌ [دنیای پس از] مرگ، آسوده است. محققان امیدوار بودند که قاتل، که هرگز شناسایی نشده است، نام خود را در این رمزنگاری فاش کند، اما موفق نشدند. با این وجود از این که بخشی از نامه‌های زودیاک قاتل را رمزگشایی کردند، خوشحال شدند. دیوید اورانچاک، متخصص برنامه نویسی و یکی از رمزگشایان در توضیح نحوه رمزگشایی نامه گفت: آخر هفته گذشته، تیمی که من در آن حضور دارم سایفر ۳۴۰ را حل و آن را به FBI ارسال کردند.

زودیاک که بود؟

زودیاک در سال‌ ۱۹۶۹ دائما در صفحه‌ اول روزنامه‌ها بود. در همین حین، دانستن اینکه یک قاتل زنجیره‌ای گریخته از چنگ قانون، آزادانه در حال گشت‌وگذار در میان مردم است، ترس و وحشت شدیدی در بین شهروندان کالیفرنیا به وجود آورده بود. هر کس که تصور می‌کرد به سرنخی رسیده است به‌سرعت با اداره پلیس تماس می‌گرفت. مشخصا تمام این تماس‌های تلفنی درست نبودند و تنها فایده‌ای که برای پلیس داشتند، مشغول نگه داشتن خط‌های تلفن ادارات پلیس بود. زودیاک قاتل در نامه‌ای که در سال ۱۹۷۰ در جراید به چاپ رسید، تهدید کرده بود که در یک اتوبوس مدرسه بمب‌گذاری می‌کند و به تمام ساکنان سانفرانسیسکو سفارش کرده بود که دکمه‌های لباس با علامت زودیاک بپوشند. (عکس) زودیاک قاتل زنجیری که بود و چرا به قتل هایش ادامه نداد؟

نامه‌ رمزگذاری‌شده زودیاک مشهور به «۳۴۰». زودیاک به شوخی سمت راست نامه با ماشنین تحریر نوشت: «بابت نامه ننوشتن عذر میخام. خودنویسم را شسته بودم.»

برای مدتی خبری از زودیاک نبود تا اینکه ۲۹ ژانویه ۱۹۷۴ دوباره سر و کله‌اش پیدا شد. او در نامه‌ای رمزگذاری‌شده که رمزگشایی شد، ادعا کرد تا به حال ۳۷ نفر را کشته است. در آن سال، چند نامه و کارت‌پستال دیگر هم از زودیاک به روزنامه‌ها فرستاده شد. دوباره زودیاک برای مدتی ناپیدا شد تا اینکه در سال ۱۹۷۸، نامه‌ای به سانفرانسیسکو کرونیکل فرستاده شد. این نامه‌ ظاهرا توسط زودیاک فرستاده شده بود؛ ولی مأموران پلیس به‌سرعت متوجه دست‌خط و لحن متفاوت آن نسبت به نامه‌های قبلی شدند.

چرا زودیاک به قتل‌هایش ادامه نداد

فرضیه‌های زیادی در مورد علت متوقف شدن قتل‌های زودیاک وجود دارد. خود او ادعا می‌کند که مسئول به قتل رساندن ۳۷ نفر است؛ ولی از سال ۱۹۶۹ تا به حال هیچ قتلی دیگری از زودیاک گزارش نشده است. مایکل دی. کلِهر و دیوید وان، ایکل ، روانشناسانی که کتاب «این زودیاک است که حرف می‌زند» را به رشته تحریر درآورده‌اند، معتقدند زودیاک قاتل به «اختلال تجزیه‌ی هویت» یا همان بیماری «اختلال چند شخصیتی» مبتلا بوده و بعدا بهبود پیدا کرده است. وقتی او سلامت روانش را به دست آورده، تمایلش به قتل فروکش کرده است. در همین حال، ممکن است به دلایلی خارج از کنترل خودش، همچون بستری شدن، حبس یا مرگ، دیگر توانایی گرفتن جان دیگران را نداشته است. منبع: زومیت

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی