|

علت افت شاخص بورس امروز سه شنبه 25 آذر چه بود؟

شاخص بورس تهران امروز سه شنبه 25 آذر افت کرد و حدود 55 هزار واحد کاهش یافت. اما دلیل این افت چشمگیر بورس چیست؟ با ما در ادامه همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد
شاخص بورس تهران

امروز سه شنبه بیست و پنج آذر ماه افت چشمگیری داشت و حدود 55 هزار واحد (3.5 درصد) افت کرد اما چرا بورس نزولی شد؟ عرضه‌های سنگین در بازار سهام طی معاملات روز گذشته افزایش پیدا کرد و امروز نیز با شروع معاملات شاخص کل به دلیل عرضه زیاد با افت بی‌سابقه 3/5 درصدی به یک میلیون و 432 هزار واحد رسید، اما دلیل نزولی شدن شاخص چه بود؟ محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در رابطه با دلیل نزولی شدن روند بازار سهام گفت: با وجود اینکه قیمت‌های جهانی افزایش پیدا کرده و خبرهای خوب به بازار سهام مخابره شده بود اما روند بازار سهام به دلیل نوسان‌گیری برخی بازارگردان‌ها نزولی شد و اعتماد از بین رفت. در جریان معاملات دیروز حقوقی‌ها حدود 10 درصد عرضه داشتند که رقم بالایی نبود اما برخی بازارگردان‌ها در کف قیمتی سهام خریداری کردند و با مثبت شدن رنج سهم‌ها در معاملات دیروز عرضه سنگین انجام دادند. این کارشناس در رابطه با دلیل دیگر سنگین شدن عرضه گفت: از طرفی جو هیجانی با ادامه عرضه‌ها بیشتر و باعث شد تا عرضه سوی حقیقی‌ها نیز بیشتر شود. خبری‌زاد در رابطه با ادامه روند بورس گفت: اگر صف‌های فروش بازار امروز جمع نشود، عرضه در بازار فردا سنگین‌تر خواهد بود و شاید شاخص کل کانال 1/4 میلیون واحد را نیز از دست بدهد، اما از طرفی نیز گزارش‌های ماهانه و 9 ماهه می‌تواند بر روند بازار سهام تاثیرگذار باشد.

اخبار تاثیرگذار بورس چه خبرهای بودند؟

خرین اخبار رسمی دو روز اخیر حاکی از این است که اخبار FATF تایید نشد، رفتن ترامپ قطعی شد، دو فرد مرتبط با ایران تحریم شدند و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس جمهور از آینده بهتر حرف زدند. عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی از رشد مثبت اقتصادی خبر داده و گفته است: رشد اقتصادی بدون نفت در شش ماه اول سال جاری، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۴ درصد و رشد اقتصادی بانفت در شش ماه اول سال، نسبت به دوره مشابه سال قبل، مثبت ۱.۳ درصد است. حسن روحانی هم در نشست خبری خود گفته است: دولت همه تلاش خود را انجام می‌دهد که در اولین فرصت ممکن تحریم ظالمانه را از دوش مردم بردارد؛ همین ساعت هم ممکن باشد به ساعت بعد موکول نمی‌کنم. هر زمانی که طرف مقابل به تعهدات خود برگردد ما هم برمی‌گردیم. در عین حال، اخباری مثل آتش‌سوزی یک کشتی در عربستان و افزایش اختلاف نظرها در برخی از مسائل اقتصادی بین دولتمردان و نمایندگان مجلس نیز سیگنال‌های حاوی نااطمینانی برای سهامداران طی روزهای اخیر بودند. در چند روز اخیر اختلاف نظرها درباره بودجه در حدی شدت گرفته که مرکز پژوهش‌های مجلس به صراحت اعلام کرده تصویب کلیات لایحه بودجه سال 1400 به معنای افزایش کسری بودجه، رشد تورم و دست بردن به جیب مردم است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها