|

(عکس) ناجی شریفی زیندشتی کیست و چه ارتباطی با اسیود دارد؟

ناجی شریفی زیندشتی که قاچاق چیان معروف استان آذربایجان و متولد بناب بود که در سال ۸۶ در ارتباط با یک پرونده قاچاق مواد مخدر بازداشت و به…

لینک کوتاه کپی شد

شبکه تلویزیونی «تی‌آر‌تی» ترکیه مدعی شده است: سازمان اطلاعات ترکیه، شبکه‌ای ۱۱ نفره‌ مرتبط با ناجی شریقی زیندشتی، یک قاچاقچی مواد مخدر را دستگیر کرده است. ادعا شده که وی با ایران در ارتباط بوده است. ترکیه می‌گوید که ناجی شریقی زیندشتی از سال ۲۰۱۸ تاکنون ناپدید شده بود. «تی‌ارتی» گفته است که این ۱۱ نفر که همگی شهروند ترکیه هستند، در انتقال حبیب اسیود به ایران دست داشته‌اند. زیندشتی اکنون آزاد شده اما اعضای باند وی در بازداشت هستند. روزنامه دیلی صباح مدعی شده بود که ناجی زیندشتی برای ایران هم جاسوسی می کرده؛ این ادعای رسانه نزدیک به حکومت ترکیه است. مقامات کشورمان هنوز به این ادعا پاسخی نداشته اند.

ناجی زیندشتی کیست؟

ناجی شریفی زیندشتی که قاچاق چیان معروف استان آذربایجان و متولد بناب بود که در سال ۸۶ در ارتباط با یک پرونده قاچاق مواد مخدر بازداشت و به اعدام محکوم شده بود؛ اما زندان فرار کرده به ترکیه برگشته و گروه مسلحی را تشکیل داده بود. پدر و برادر زیندشتی پیشتر به جرم قاچاق مواد مخدر اعدام شده بودند. ناجی زیندشتی در استانبول زندگی می کند و از طریق ازدواج با زنی از اهالی این شهر توانسته برای خود زندگی تشکیل دهد. زیندشتی در سال ۲۰۱۸ نیز در ترکیه به دلیل مشابهی بازداشت شده بود. دادستانی عمومی استانبول کیفرخواستی علیه این فرد صادر کرد که او در آن به جرایمی مانند قاچاق مواد مخدر، ایجاد یک سازمان جنایتکار مسلح، آدم‌ربایی و قتل متهم ‌می‌کرد و خواستار اشد مجازات تا حد حبس ابد برای او شده بود. به گفته رسانه‌های اپوزسیون ترکیه اما زیندشتی به خواست یکی از مشاوران اردوغان رییس جمهوری ترکیه از زندان آزاد می‌شود. ظاهراً به دلیل حمایت های حزب اردوغان از وی به ایران مسترد نشده و در اختیار قوه قضاییه قرار نمی گیرد. روز گذشته (یکشنبه) روزنامه واشینگتن‌پست هم در گزارشی در این رابطه مدعی شد زیندشتی در مسعود مولوی وردنجانی دستداشته است. ادعای واشنگتن پست هنوز از سوی مقامات کشورمان پاسخ داده نشده است. مسعود مولوی وردنجانی ۲۳ آبان سال ۹۸، در محله شیشلی استانبول هدف اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.

پیشنهاد می شود: صابرین سعیدی همسر حبیب اسیود بود؟

حبیب اسیود کیست؟

حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود از سرکرده‌های گروهک تروریستی حرکت الانفصال (جدایی طلبان اهواز)» و یکی از طراحان حمله تروریستی به رژه اهواز در سال ۹۷ بوده است. علت اصلی اهمیت بازداشت او نیز همین موضوع است. حبیب اسیود نهم اکتبر سال جاری وارد ترکیه شد و در قراری که که در یک پمپ‌بنزین در استانبول با صابرین سعیدی داشته است داخل یک وَن می‌شود و در داخل این ون، بیهوش و ابتدا به وان ترکیه و از آنجا به ایران انتقال داده می‌شود. ترکیه می‌گوید که صابرین سعیدی یک روز قبل از ورود حبیب اسیود به ترکیه با پاسپورت جعلی وارد ترکیه شده بود. وزارت اطلاعات ایران در روز ۲۲ آبان سال جاری با انتشار اطلاعیه‌ای خبر دستگیری حبیب اسیود را تایید کرد. در این اطلاعیه آمده است: «با اقدامات تخصصی و ترکیبی سربازان گمنام امام زمان (عج)، فرج الله چعب سرکرده گروهک تجزیه طلب حرکة النضال شناسایی و دستگیر شد.» براساس این اطلاعیه؛ حبیب اسیود «عامل اصلی حمله تروریستی خونین ۳۱ شهریور ۹۷ اهواز» بوده است. حبیب اسیود در اعترافاتی که تلویزیون پخش کرده می‌گوید که «توسط نیروهای وزارت اطلاعات» دستگیر شده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها