|

تریتا پارسی گزینه احتمالی بایدن برای شورای امنیت ملی کیست؟

تریتا پارسی یکی از گزینه های احتمالی بایدن برای شورای امنیت است پارسی نقش مهمی را در پیشبرد توافق هسته ای در دوران اوباما داشت.

لینک کوتاه کپی شد

برخی رسانه‌ها اعلام کرده‎اند که گروه‌‎های چپ حزب دموکرات (مترقیان) به بایدن پیشنهاد داده که تریتا پارسی ، یک ایرانی الاصل را برای یکی از پست‌های کلیدی شورای امنیت ملی کاخ سفید معرفی کند. به گزارش واشنگتن فری بیکن، در حالیکه بایدن در حال تشکیل کابینه آینده خود است گروه های چپ گرا حزب دموکرات آمریکا در حال فشار به وی هستند تا فهرستی از افراد را برای فعالیت در کاخ سفید استخدام کند. این فهرست شامل دست هایی در سیاست خارجی آمریکا می شوند که به دنبال افزایش دیپلماسی بین آمریکا و ایران و کاهش همکاری بین آمریکا و اسرائیل است.

پارسی یکی از چهره های سرشناس در دیپلماسی آمریکا با ایران

در میان قابل توجه ترین انتخاب های این گروه ها تریتا پارسی، موسس شورای ملی ایرانیان آمریک و موسس کوئیسی قرار دارد که توسط این گروه ها برای نظارت بر امور خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید تایید شده است. پارسی که در حال حاضر به عنوان معاون موسسه کوئینسی خدمت می کند، یکی از چهره های سرشناس در دیپلماسی آمریکا با ایران است و نقش مهمی را در پیشبرد توافق هسته ای در دوره باراک اوباما داشته است.

اما پارسی تنها گزینه پیشنهادی این گروه نبوده است، این ائتلاف ترقی خواه به بایدن پیشنهاد می کنند که منتقدین اسرائیل از جمله مت داس مشاور ارشد برنی سندرز را برای سمت های وزارت خارجه انتخاب کند. این خبر به تایید فارن پالیسی هم رسیده است. فارن پالیسی در این باره می نویسد: پارسی قبل از آغاز مذاکرات در مورد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، خواستار تعامل دیپلماتیک ایالات متحده با ایران شده بود و مؤسسه کویینسی نیز از ایالات متحده خواسته بود حضور نظامی اش در سراسر جهان را کاهش دهد. انتخاب این افراد به مترقیان این امکان را می‌دهد که فروش اسلحه به عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین روابط با مستبدین خارجی مانند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر را که در دوره ترامپ به ایالات متحده نزدیکتر شده اند، مورد بررسی قرار دهند.

پیشنهاد می شود: (عکس) آتش سوزی در پالایشگاه حیفا کار چه کسانی بود؟

بیوگرافی تریتا پارسی

آنطور که ویکی پدیا در خصوص تریتا پارسی می‌گوید، او متولد ۲۱ ژوئیه ۱۹۷۴ اهواز، نویسنده و تحلیلگر سیاسی ایرانی-آمریکایی است. پارسی در حال حاضر هم بنیانگذار و هم نایب رئیس اجرایی مؤسسه کویئنسی برای کشورداری مسئولانه است. او پیشتر رئیس شورای ملی ایرانیان آمریکا (نایاک) بوده ‌است. او در خانواده زرتشتی به دنیا آمد و در سن ۴ سالگی (۱۹۷۸) همراه با خانواده به سوئد مهاجرت کرد. پدرش در دوران پهلوی نیز زندانی شده بود. او به آمریکا مهاجرت کرد و در مدرسه مطالعات پیشرفته بین‌المللی دانشگاه جانز هاپکینز تحت سرپرستی فرانسیس فوکویاما دکترای سیاست خارجی گرفت.

منبع: ایرنا، انتخاب

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی