|

رونمایی از 5 محصول اشکودا در ایران؛ کبریت هایی بی‌خطر!

پنج مدل از محصولات اشکودا در مراسمی رونمایی شد شامل کراس اوور کاروک٫کامیک٫کوشاک، سدان فست بک اکتاویا و هاچ بک اسکالا است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- می‌توان گفت سرانجام طلسم واردات خودرو به کشورمان پس از حدود پنج سال، به‌شکل رسمی شکسته شد.

به پیش‌‌قراول خودروهای وارداتی ایرادات زیادی وارد است. ایراداتی که اگر در محصولات وارداتی بعدی رفع نشود، احتمالا واردات خودرو تبدیل به یک ایده شکست خورده خواهد شد.

شرکت پارس ساتر هوشمند در جریان یک مراسم رسمی و در شب 24 تیرماه 1402، از پنج محصول برند اشکودا رونمایی کرد. این خودروها شامل اشکودا اوکتاویا، اشکودا کامیک، اشکودا کوشاک، اشکودا اسکالا و اشکودا کاروک هستند. در ادامه با این محصولات بیشتر آشنا خواهیم شد.

20230715_175231-745x435

اشکودا اوکتاویا، گل سر سبد خودروهای اشکودا

اوکتاویا را می‌توان مشهورترین محصول برند اشکودا دانست. این خودرو یک سدان خانوادگی کوچک است که در سگمنت C‌ قرار دارد. به عبارت دیگر این خودرو هم‌کلاس مرسدس بنز C کلاس و بی ام و سری 3 است. نخستین نسل اشکودا اوکتاویا در فاصله سال‌های 1959 تا 1971 میلادی به تولید رسید، زمانی که جمهوری چک بخشی از کشور سوسیالیستی چکسلواکی بود. با این حال اکثر خودرونویسان تولید این خودرو را از زمان استقلال چک محاسبه می‌کنند. بنابراین آن‌چه امروزه به نام اشکودا اوکتاویا می‌شناسیم، از سال 1996 به تولید می‌رسد.

IMG_20230715_194034_042

تاکنون چهار نسل از این خودرو به بازار جهانی عرضه شده‌اند که نسخه معرفی شده در بازار ایران، مربوط به نسخه فیس‌لیفت نسل چهارم این خودرو است. تولید نسل چهارم اشکودا اوکتاویا از سال 2019 میلادی آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. اشکودا اوکتاویا علاوه بر جمهوری چک در هند، چین و روسیه نیز تولید می‌شود.

مشخصات فنی این خودرو از جمله پلتفرم و پیشرانه با برخی خودروهای دیگر فولکس واگن و زیرمجموعه‌های آن مشترک هستند. آئودی A3، فولکس واگن گلف و سئات لئون اشتراکات قابل توجهی با نسل چهارم اشکودا اوکتاویا دارند.این خودرو به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با قدرت 150 اسب بخار و گیربکس هفت سرعته اتوماتیک مجهز است. قیمت اشکودا اوکتاویا در بازار اروپا، بین 25 الی 30 هزار یورو متغیر است.

ynrulq3f0ofwywqxp28

البته با احتساب عوارض گمرکی که برای این خودرو 70 درصد است و سایر هزینه ها که شامل مالیات بر ارزش افزوده و هزینه های شماره گذاری و غیره چیزی در حدود 30 درصد می شود و این یعنی قیمت این خودرو در ایران حداقل 50 هزار یورو خواهد بود که با نرخ یورو 55 هزار تومانی می شود حدود به 2 میلیارد و 750 میلیون تومان!

اشکودا کامیک

اشکودا کامیک یکی از سه کراس‌اوور این برند در ایران به حساب می‌آید. این خودرو یک کراس‌اوور ریزنقش است که در سگمنت B کلاس کراس‌اوورها قرار دارد. کامیک تنها در قالب یک نسل به بازار عرضه شده است که این نسل از سال 2019 تاکنون به تولید می‌رسد. این خودرو تنها در دو سایت تولید می‌شود، یکی جمهوری چک و دیگری در چین. اشکودا کامیک خودرویی محبوب در بازار چین به حساب می‌آید. تولید این خودرو در چین برعهده خط مونتاژ مشترک سایک و فولکس واگن قرار دارد. به نظر می‌رسد نسخه‌های وارد شده به بازار ایران نیز ساخت چین باشند.

586

اشکودا کامیک نیز با برخی دیگر از محصولات فولکس واگن و برندهای زیرمجموعه آن شباهت‌هایی دارد. این خودرو با فولکس واگن T کراس، فولکس واگن پولو، سئات آرنا، اشکودا کوشاک و اشکودا اسکالا اشتراکات فنی دارد. نسخه معرفی شده از اشکودا کامیک در ایران، به موتور یک لیتری توربوشارژر مجهز است که حداکثر 115 اسب بخار قدرت و 200 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این خودرو به همراه گیربکس هفت سرعته دستی عرضه می‌شود. البته  اشکودا کامیک در بازارهای دیگر با پیشرانه‌های 1.5 لیتری و 1.6 لیتری نیز عرضه شده است. قیمت اشکودا کامیک، بین 18 الی 23 هزار یورو است که در ایران احتمالا به 40 هزار یورو می رسد که می شود 2 میلیارد و 200 میلیون

IMG_20230715_194029_005

اشکودا کاروک

اشکودا کاروک دیگر کراس‌اوور این برند است که در ایران رونمایی شد. این خودرو نسبت به اشکودا کامیک اندکی بزرگتر است و البته سابقه بیشتری را در کارنامه دارد. تولید نسل اول اشکودا کاروک از سال 2017 آغاز شد و در سال 2021، نسخه فیس لیفت آن به تولید رسید. نمونه‌های وارد شده به بازار ایران نیز از نوع فیس لیفت هستند. اشکودا کاروک همانند کامیک، یکی از خودروهای پرطرفدار این برند در چین به حساب می‌آید. کاروک علاوه بر جمهوری چک در چین، آلمان و اسلوونی نیز به تولید می‌رسد.

اشکودا کاروک به پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر با 150 اسب بخار قدرت و جعبه دنده اتوماتیک 8 سرعته مجهز است. این خودرو با جتا VS5 که اخیرا توسط ماموت خودرو رونمایی شد، پلتفرم مشترکی دارد. قیمت اشکودا کاروک در اروپا، بیش از 30 هزار یورو تعیین شده است.

52

اشکودا کوشاک

برخلاف دو کراس اوور قبلی اشکودا که در چین بسیار محبوب بودند، اشکودا کوشاک خودرویی محبوب در بازار هند به حساب می‌آید. تولید اشکودا کوشاک از سال 2021 میلادی آغاز شده است و این خودرو نیز یک کراس‌اوور سگمنت B به حساب می‌آید. قیمت اشکودا کوشاک در بازار اروپا، بین 20 الی 30 یورو متغیر است.

اشکودا کوشاک تنها در هند تولید می‌شود و برای عرضه انبوه به بازار این کشور در نظر گرفته شده است. نسخه معرفی شده از اشکودا کاروک در ایران به پیشرانه یک لیتری توربوشارژر مشترک با کامیک مجهز است. با این حال جعبه دنده هفت سرعته اتوماتیک، آن را از کامیک متمایز می‌کند.

51

اشکودا اسکالا

از بین تمامی خودروهای اشکودا که به ایران آمده‌اند، تنها اشکودا اسکالا در بخش هاچ بک قرار گرفته است. این خودرو از سال 2019 وارد بازار جهانی شد و تنها در جمهوری چک به تولید می‌رسد. قیمت اشکودا اسکالا در اروپا حدود 18 هزار یورو است که ارزان ترین خودرو از مجموعه اشکدا است که در ایران 36 هزار یورو قیمت خواهد داشت و این یعنی ارزان ترین خودرو وارداتی اشکودا هم در ایران حدود به 2 میلیارد قیمت دارد.

50

 

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی