|

تولید کننده داریم اما ترجیح میدیم وارد کنیم؛ وقتی شیرخشک غذای حیوانات می شود

واردات شیر خشک

ایران به سمتی رفته که نه تنها حرفی در بازار جهانی شیرخشک ندارد، بلکه در تامین بازار مصرف داخلی نیز به واردات روی آورده است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- بر اساس اخباری که به تازگی منتشر شده اند با خبر شدیم  که سازمان غذا و دارو تصمیم عجیبی گرفته است. تصمیمی که از واردات 30 میلیون قوطی شیر خشک رگولاژ خبر می دهد.

شیر خشک رگولاژ چیست؟!

قبل از هرچیز شاید برای شما سوال باشد که بدانید عنوان رگولاژ به چه دسته ای از شیرخشک اطلاق می شود. شیرخشک رگولار، به‌ دلیل ترکیب مناسب مواد مغذی، مناسب نوزادانی است که از شیر مادر خود محرومند یا نمی‌ توانند شیر مادرشان را مصرف کنند.

2

چرا سازمان غذا و دارو برای شیر خشک رگولاژ چنین تصمیم را گرفته است 

در توضیح این موضوع باید به این نکته نیز اشاره کرد که تا پیش از این، ایران رتبه ی بالایی برای تامین شیر خشک های رگولاژ داشته است. نکته جالب اینجاست که کشورمان در آن زمان نه تنها نیاز داخلی را برای تولید این محصول تامین می کرد، بلکه در بخش صادرات آن به کشورهای همسایه نیز فعال بود. اکنون اما در وضعیتی قرار گرفته که پس از گذشت 20 سال، قرار است 30 میلیون قوطی شیر خشک رگولاژ وارد کشور کند. چرا که چندماهی‌ است عرضه این کالا به‌ ویژه برای کودکان بالای یک‌ سال با کمبود و مشکلات متعددی مواجه شده است. خانواده‌ ها سرگردان تامین محصول مورد نیاز فرزندانشان هستند و تقریباً دسترسی به برخی برندها صفر شده است.

تولیدات این نوع شیرخشک در ایران چگونه بوده است

ایران با برخورداری از 5 تولید کننده شیرخشک، یکی از کشورهای با ظرفیت تولید این کالا به شمار می رود. تا جایی که همین چند وقت پیش بازار مصرف کشورهای همسایه نظیر لبنان، سوریه، عراق، افغانستان، امارات و عربستان را تامین می کرد. اما اکنون کارش به جایی رسیده که نه تنها حرفی در بازار جهانی شیرخشک ندارد، بلکه در تامین بازار مصرف داخلی نیز  به واردات روی آورده است.

3

از تولید کننده داخلی حمایت نشد که کار به اینجا کشید

اول شهریور ماه امسال، سازمان غذا و دارو طی فراخوانی اعلام کرد ۳۰میلیون قوطی انواع شیرخشک رگولاژ را ازطریق شرکت‌های فوریتی دارای مجوز، از اداره‌ کل دارو و مواد تحت‌ کنترل وارد خواهد کرد. این درحالی‌ است که تولید کنندگان شیرخشک از فراخوان واردات این محصول گلایه دارند. اینکه بعد از نزدیک به دو دهه قرار است محصولی که با بهترین کیفیت در کشور تولید می‌ شود، جای خودش را به محصولات وارداتی بدهد، آن هم در حالیکه حمایت‌ های لازم برای افزایش تولید را در ماه‌ های اخیر دریافت نکرده‌اند.

آن‌ها بر این عقیده اند که با حجم تولید سالانه ۱۰۰میلیون قوطی شیرخشک در کشور، این حجم از واردات فقط ۳۰درصد از ظرفیت تولید آن‌ هاست و اگر منابع ارزی به‌ موقع در اختیار آن‌ ها قرار می‌ گرفت، می‌ توانستند مانند تمام سال‌های فعالیتشان، نیاز بازار داخل را تامین کنند. اما از ابتدای امسال تخصیص ارز یا تعلق نگرفته یا به‌ صورت قطره‌ چکانی بوده است.

1

کمبود شیر خشک چه مشکلاتی را به بار آورده و تا کی ادامه دارد

بررسی‌ ها نشان می‌دهد که تقریباً بیشتر استان‌ها با کمبود شیرخشک، به‌ ویژه شیرخشک بالای یک‌ سال مواجه شده‌ اند و مسئولان نیز وعده ی رفع کمبودها احتمالا تا پایان شهریورماه را می دهند. کمبودهایی که تقریباً از اوایل اردیبهشت‌ ماه شدت گرفت و حالا در وضعیت سخت‌ تری هم قرار گرفته است. طرف دیگر ماجرا اما گلایه ی خانواده هاست. از طرفی کمبود این کالا باعث سرگردانی آنها به جهت رفتن از یک داروخانه به داروخانه دیگر شده و از طرفی دیگر، برخی خبر ها حاکی از دپوی محصول در انبار داروخانه هاست. گفته می شود آنها تنها  فروش سفارشی را ثبت کرده و سایت های اینترنتی هم به جهت کسری انبار، در خصوص این کالا دچار کمبود شده اند. حال آنکه برخی کودکان تنها با یک نوع شیرخشک سازگاری داشته و پس از عادت کردن به آن به راحتی با برند دیگری وفق پیدا نمی کنند.

وقتی شیرخشک غذای حیوانات می شود

با این درهم شدن اوضاع بازار شیر خشک، برخی شهروندانی که در داروخانه ها مشغول به کار هستند، کمبود این کالا را تایید کرده  و می‌ گویند که داروخانه‌ ها حداقل سهمیه را دریافت می‌ کنند و اگر درست توزیع شود، مردم این‌همه مشکل نخواهند داشت. فروشنده محصولات دارویی نیز به نکته دیگری درباره فروش خارج از چرخه مصرف این محصولات اشاره می‌ کنند و می‌گویند: برخی داروخانه‌ ها شیرخشک‌ ها را با قیمت بالاتر به صاحبان حیوانات خانگی می‌ فروشند. این محصول به‌عنوان غذای حیوانات خانگی کاربرد دارد و قیمت آن هم نسبت به سایر محصولات برای این حیوانات ارزان‌ تر است. به‌همین‌ دلیل استقبال خوبی از خرید آن‌ ها می‌ شود. لذا بخشی از توزیع این محصول در این بازارها صورت می‌ گیرد.

4

واردات شیر خشک رگولاژ چه آسیبی به تولید کننده های داخلی می زند؟!

هانی تحویل‌ زاده، رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک در این خصوص چنین بیان داشته است: ارزبری تولید هر قوطی شیرخشک در کشور بین ۹/۰ (نه‌دهم) یا ۴/۱ (یک و چهار دهم) برای هر قوطی است اما قوطی وارداتی ۵/۲ تا ۳یورو ارزبری خواهد داشت. مگر اینکه محصولی با کیفیت کم وارد کنند که قیمت ارزان‌ تری داشته باشد. درست شبیه همان اتفاقی که پاییز سال گذشته برای برخی آنتی‌ بیوتیک‌ ها رخ داد و در نهایت هم بخشی از آن را ریکال کردند. 

جدای از تمام اینها بی شک خسارات وارده به شرکت های تولید کننده بسیار زیاد خواهد بود. پر واضح است که این 5 تولید کننده دارای پرسنل زیادی هستند و تعدیل نیروهایشان می تواند چندین خانواده را با مشکلات معیشتی رو به رو سازد. صرف نظر از اینکه مشخص نیست چه آینده ای پس از ورشکستگی احتمالی در انتظار صاحبین مشاغل مرتبط است. حال آنکه در مواجهه با موضوع مطرح شده در خصوص این نوع شیر خشک خاص، چیزی که بیش از همه سوال برانگیز است چرایی عدم رسیدگی به تولیدات داخلی و کارآفرینان آن است. چرا که بر کسی پوشیده نیست تولیدات داخلی در مقابل واردات هر محصولی، چگونه بر پیشرفت یک جامعه اثر تاثیر خواهند گذاشت.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی