|

این منطقه در سیاست خارجی ایران در حال پیدا‌شدن است!

«برگزاری اجلاس اخیر ایران و آفریقا در تهران، از کشف مجدد منطقه‌ای مغفول در سیاست خارجی ایران خبر می دهد.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز؛ یکی از مناطقی که بیراه نیست اگر بگوییم سال هاست در سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی ایران گُم شده و مورد غفلت قرار گرفته، قاره آفریقا است. قاره ای که همچنان شاهد تداوم برخی ذهنیت های قدیمی و البته غیرواقعی در مورد آن هستیم و اغلبِ افکار عمومی این قاره را به مثابه جلوه ای از فقر و ناتوانی می نگرند. این در حالی است که بسیاری ار تحلیلگران در محیط بین المللی بر این باورند که قاره آفریقا از جمله مناطقی در جهان است که بایستی آینده ای بسیار درخشان را برای آن در سال های آتی متصور بود.

به گزارش شایانیوز؛ قاره ای که میزبان بیشترین تعداد شهرهایی در جهان است که با بیشترین سرعت ممکن به سمت رشد و توسعه حرکت می کنند و البته که قدرت های جهانی نیز منازعات گسترده و سختی را با یکدیگر جهت باز کردن جای خود در کشورهای مختلف آفریقایی در دستورکار قرار داده اند. شاید جالب باشد که بدانیم در سال 2000 میلادی کشوری نظیر چین، کمترین روابط تجاری را با قاره آفریقا داشت با این حال، ظرف 9 سال و با علمِ به اهمیت اقتصادی قاره آفریقا، شاهد تبدیل شدن چین به شریک اول تجاری قاره آفریقا بودیم.

جایگاهی که چین همچنان نیز آن را حفظ کرده است. با این همه، ایران به عنوان کشوری که روابط تاریخی و فرهنگی قابل توجهی را با ملل آفریقایی داشته، آنگونه که باید در زمینه توسعه روابط با کشورهای آفریقایی فعال نبوده است. بخشی از این مساله ناشی از انفعال دستگاه سیاست خارجی ایران در این رابطه بوده و بخشی دیگر از آن نیز محصول جوسازیهای تبلیغاتی سنگین جریان های سیاسی و رسانه ای غربی علیه هرگونه همکاری کشورهای آفریقایی با ایران بوده است. با این حال، جالب است که جلوه های حضور تمدنی و فرهنگی ایران را می توان در جای جای کشورهای مختلف آفریقایی مشاهده کرد.

به عنوان مثال در تانزانیا شاهد مهاجرت تاریخی اقوامی از شیراز به این منطقه بوده ایم و چند سال قبل بود که حزبی با نام "آفروشیرازی" توانست نامزد مورد حمایت خود را به کرسی ریاست جمهوری تانزانیا بنشاند و در انتخابات این کشور پیروز شود. در دیگر کشورهای آفریقایی نیز جلوه های معماری و حضور دینی و فرهنگی ایران به وضوح قابل مشاهده است.

از این رو، روابط ایران و آفریقا مدت هاست که در سطحی که باید باشد نیست. با این همه، به تازگی شاهد برگزاری اجلاس بین المللی ایران و آفریقا در تهران بودیم. اجلاسی که با حضور مقام های ارشد بیش از 30 کشور آفریقایی برگزار شد و انتظار می رود که بروندادهای خوبی به ویژه در حوزه همکاریهای اقتصادی داشته باشد.

البته که دولت سیزدهم از ابتدای روی کار آمدن، اقبال قابل توجهی را به توسعه روابط با بلوک کشورهای آفریقایی از خود نشان داده است. ایران در زمینه های مختلف نظیر استفاده از منابع معدنی آفریقا، فروش کالاهای تولیدی خود به ملل آفریقایی، و همچنین استفاده از حمایت سیاسی آن ها در محیط بین المللی می تواند روی کشورهای آفریقایی حساب باز کند.

البته که ایران نیز به ویژه در حوزه های صنعتی و کشاورزی و نظامی از جذابیت های قابل توجهی برای آفریقایی‌ها برخوردار است. معادله ای که می تواند برای هر دو طرف، قدرت‌ساز و مفید باشد.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی