|

گذرِ ایام در سفر نیچروان بارزانی به ایران

«در گزارش حاضر، به واکاوی یک نکته قابل تامل در قالب سفر اخیر نیچروان بارزانی به ایران پرداخته می‌شود.»

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق اخیرا به همراه هیاتی به ایران سفر کرد و با مقام های ارشد کشورمان از جمله مقام معظعم رهبری، رئیس جمهور، وزیر خارجه و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان دیدار و گفتگو داشت. بسیاری از ناظران و تحلیلگران بر این باورند که سفر نیجروان بارزانی به ایران رویدادی مهم است که البته حامل پیام های قابل توجهی نیز است.

به عنوان مثال، این سفر خود می تواند نقطه افزایش و توسعه همکاری های اقلیم کردستان عراق با ایران جهت رفع دغدغه های تهران با محوریت فعالیت های عناصر تروریستی و معاند با کشورمان در خاک اقلیم باشد. در عین حال، برخی تحلیلگران نیز به این نکته اشاره دارند که اقبال اقلیم کردستان عراق به گسترش همکاری ها با ایران گواهی روشن بر این موضوع است که جریان های وابسته به غرب و متحدان آن در سطح منطقه غرب آسیا با چالش های جدی رو به رو هستند و از موقعیت به شدت ضعیفی نیز برخوردار هستند.

معادله ای که در عین حال از اوج گیری قابل توجه قدرت منطقه ای ایران نیز حکایت دارد. با این همه، یکی از نکات قابل تامل در سفر اخیر نیچروان بارزانی به ایران، گذرِ ایام و تحولات است. همین چند ماه قبل بود که پس از حمله موشکی ایران به اهدافی در اقلیم کردستان عراق و کشته شدن برخی از عناصر و افراد نزدیک به رژیم اشغالگر قدس، نیچروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در موضع گیری گفت که اگر ایران می تواند به اسرائیل حمله کند.

این در حالی است که نیچروان بارزانی در شرایطی به تازگی به ایران سفر کرد که مدت زمان زیادی از حمله گسترده موشکی-پهپادی کشورمان به عمق اراضی اشغالی نمی گذرد. حمله ای که در حقیقت تنبیه صهیونیست‌ها به دلیل اقدام تروریستی آن ها در هدف قرار دادن کنسولگری کشورمان در دمشق و به شهادت رساندن شماری از فرماندهان و مستشاران نظامی ایرانی در خاک سوریه بود. در این چهارچوب، تهران به خوبی اراده خود را در صورت وقوع سناریوهای قابل توجه در سطح منطقه به طرف های مختلف منطقه ای نشان داده است.

همین مساله نیز به زعم بسیاری از ناظران و تحلیلگران مسائل راهبردی پس از عملیات اخیر ایران علیه اراضی اشغالی بسیاری از بازیگران منطقه ای را به یک درک تازه در رابطه با کشورمان رسانده است و البته که بنیان های بازدارندگی و امنیت ملی ایران را نیز به نحو قابل توجهی تقویت کرده است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی