|

مقصر حذف استقلال و پرسپولیس را کمیته استیناف فاش کرد!

وکیل بین‌المللی فوتبال درخصوص حواشی حذف تیم های ایران از مسابقات آسیایی گفت.

لینک کوتاه کپی شد

مهدی محمودی در میز هوادار «سلام تهران» درباره حذف استقلال و پرسپولیس از سهمیه باشگاه‌های آسیا، گفت: این قضیه شبیه یک نزاع جمعی است که یک نفر در میانه دعوا، تلف شده است، اما قاتل مشخص نیست. نمی توان نفر خاصی را مقصر دانست. روندی بوده که در این 10 سال طی شده و در نهایت مجوز استقلال و پرسپولیس باطل شده است. بیشترین تقصیر را خود باشگاه‌ها داشتند، چرا که آنها مسئول اخذ مجوز باشگاه هستند و بقیه کمک می‎کنند.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از صدآنلاین؛ این وکیل بین‌المللی فوتبال در پاسخ به اینکه آیا آقای آجرلو و صدری را می‌توان مقصر دانست یا نه؟، گفت: خیر، 9 شهریور تاریخ طلایی بود و باید مدارک و مستندات ارائه می‌شد. آقای آجرلو مهرماه آمد و آقای صدری هم در آن تاریخ سمتی نداشت و عضو هیئت مدیره بود. آقای سمیعی هم در پرسپولیس بود، اما  سرپرست است و کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه الزمات کنفدراسیون فوتبال آسیا در سه ردیف a و b  و c تقسیم‌بندی می‌شود، اظهار داشت: اگر یک باشگاه یک بند از سطح a را نداشته باشد، مجوزش باطل می شود. ممکن است عده‌ای بپرسند چرا در سال‌های قبل این اتفاق نمی‌افتاد؟، باید گفت: این اتفاق تدریجی است؛ یعنی به مرور زمان هشدار c به b و آن هم به a تبدیل می‌شود. مثلاً سال گذشته 55 باشگاه ژاپن درخواست مجوز دادند که 29 باشگاه مجوز گرفتند و 25 باشگاه جریم شدند. امسال 5 باشگاه مجوز گرفتند و 50 باشگاه جریمه شدند. یعنی تذکرات b را خوب رعایت نکرده بودند

محمودی عملکرد کمیته بدوی را درست دانست و تصریح کرد: ما جزء اولین کشورهایی بودیم که قانون حرفه‌ای‌سازی را حتی قبل از کشورهای کره و چین نوشتیم و در اردیبهشت 91 آن را به AFC ارائه دادیم. به این علت، 100 امتیاز از کنفدراسیون آسیا گرفتیم و سهمیه ایران به همراه ژاپن، 4 تیم شد. اوائل خوب و همگام بودیم، اما به مرور این قانون را جدی نگرفتیم. در سال اول 18 باشگاه ایرانی مجوز حرفه‌ای گرفتند که آمار بسیار خوبی بود، اما الان به دو باشگاه رسیدیم و یک روند نزولی داشتیم. در صورتی که ژاپن در ابتدا 18 و الان به 55 باشگاه حرفه‌ای رسیده است. از طرفی، اگر رقابت عادلانه اقتصادی اجرا شود، که طبق آن باشگاه‌ها باید از درآمد فوتبالی هزینه کنند، این دو باشگاه را هم قطعاً از دست خواهیم داد. بنابراین باید فکر عاجلانه‌ای کنیم و دنبال مقصر نگردیم. مقصر خود باشگاه‌ها هستند که نتوانستند الزامات تعیین‌شده را به هر دلیل به دست آورند.

این وکیل بین‌المللی فوتبال با بیان اینکه یک بدنه کارشناسی در کمیته صدور مجوز مشاوره‌های لازم را می‌دهند و آقای سهیل مهدی سالهاست که در این کمیته هستند و تخصص خوبی هم دارند، ابراز داشت: یک مسئولیت اضافه دیگر، یعنی کمیته مسابقات را هم به او دادیم و الان کمیته‌ای با دو نفر داریم؛ یعنی ارزش‌گذاری انجام نشد که یک کمیته با پرسنل کافی باشد. کمیته بدوی و استیناف نظر قضایی می‌دهند، یعنی قبول یا رد می‌کنند. مشاوره‌های لازم به باشگاه‌ها داده شد و تجربه هم داشتند، از طرفی آنها می‌توانستند از بیرون مشاوره بگیرند و خودشان را به استاندارد لازم برسانند. کمیته بدوی کارش درست بود، استیناف هم آمد تا کار مصلحت‌اندیشی کند و جلوی غرق شدن را بگیرد. به AFC  گفتند که مجوز پرسپولیس و استقلال صادر شده است، یعنی آن بیانیه‌ای که AFC  داد که 5 باشگاه از ایران مجوز گرفته بودند، از همان ابتدا استقلال و پرسپولیس و گل‌گهر ستارده‌دار شدند.

وی با بیان اینکه AFC  به روند صدور مجوز نظارت می‌کند، گفت: صدور مجوز دو سطح دارد که یکی از آن باشگاه‌ها و یکی هم کمیته صدور مجوز است. اگر استاندارد رعایت نشود، مجوز باطل می شود. همانطور که فدراسیون ما دو سه سال پیش 120 هزار دلار جریمه شد، چرا که مجوزها را درست صادر نکرده بود. آنها برحسب نقش نظارتی به این نتیجه رسیدند که روند صدور مجوز این سه باشگاه مشکل داشته است. بنابراین دوباره بازبینی کردند و مجوزها را رد کردند.

تدوینگر قانون حرفه‌ای‌سازی باشگاه‌ها در پاسخ به اینکه اگر کمیته بدوی رد شدن را اعلام نمی‌کرد، استقلال و پرسپولیس در آسیا می‌ماندند یا نه؟ تصریح کرد: خیر، نمی‌ماندند؛ زیرا به استانداردهای A نرسیده بودند. وقتی مجوز صادر می‌شود یعنی یک باشگاه همه استانداردها را دارد؛ وقتی مجوز با جریمه صادر می‌شود، یعنی یکی از شرایط B را نداشته است؛ اما استقلال و پرسپولیس از ابتدا در بندهای A مشکل داشتند. پس اشکال کار استیناف بود و آن سه ماه هم وجود نداشت. به نظر من بیشتر مصرف داخلی داشت تا باشگاه‌ها برای رفع مشکل خود تلاش کنند و در آینده مشکل نداشته باشند. به نظرم این کار از روی دلسوزی بود، زیرا حل یکسری مشکلات خارج از توان باشگاه و فدراسیون است و شاید وزارت ورزش هم نتواند آنها را حل کند.

وی در خصوص تأثیر حذف تماشاگران در تصمیم کنفدراسیون آسیا نیز گفت: قطعاً مؤثر بوده است؛ ما 4 سال پیش هم در همین بحران قرار داشتیم؛ یعنی مجوز استقلال و پرسپولیس باطل شده بود، اما با تعهدی که دادیم،AFC هم کوتاه آمد، زیرا وزنه بزرگی داشتیم. اسپانسرها علاقه‌مند بودند و بالاترین میزان از تماشاگر را داشتیم. وقتی این امتیاز را از باشگاه‌هایمان گرفتیم، عملاً به آنها اجازه دادیم که بتوانند به راحتی تصمیم خود را بگیرند. نبود تماشاگر به ضرر فوتبال ما در سطح باشگاهی و ملی است.

این مشاور حقوقی فوتبال با بیان اینکه گل‌گهر باشگاه بسیار با تشکیلاتی است و مدیریت علاقه‌مند دارد و سرمایه گذاری زیادی هم روی آن انجام شده است، افزود: امسال سال اولی بود که برای این کار اقدام کردند. چرا سال گذشته برای این کار اقدام نکردند؟ آیا قانون حرفه‌ای‌سازی نمی‌گوید کلیه تیم‌هایی که می‌خواهند در لیگ برتر شرکت کنند باید مجوز حرفه‌ای داشته باشند؟ مجوز ملی مقدمه‌ای برای گرفتن مجوز حرفه‌ای است، اما در آسیا تعریف نشده است. گل‌گهر یک بدهی داشت که آن را 30 روز دیر پرداخت کرد و مشکل دیگری نداشت. کل مشکل این تیم 15 صفحه بود که رفع شد و تنها مشکل عمده آن پرداخت دیرهنگامش بود.

محمودی با بیان اینکه بسته بودن پنجره پرسپولیس نشان می‌دهد که یک رأی قطعی نهایی شده داشتند که آن را تسویه نکرده بودند، اظهار داشت: پرسپولیس گمان می‌کرد مثل هر سال مجوز خود را می‌گیرد و به همین دلیل تمرکز خود را روی باز کردن پنجره گذاشت. در صورتی که اگر زودتر با کالدرون تسویه می‌کرد، با این مشکل مواجه نمی‌شد. آنطور که من شنیدم استقلال گزارش مالی حساب شده را دیرتر از موعد ارسال کرد. حضور مجدد پرسپولیس به روند تصمیم کمیته انتظامی بستگی دارد؛ همچنین تا دو سال می‌توانند ما را محروم کنند. کشورهایی که جا ماندند هم مشکل بدهی داشتند؛ ولی قطر، عربستان، امارات، هند، سوریه و عمان آمده‌اند و هر چه تعداد تیم‌ها بیشتر شود سهمیه ما کم می‌شود. بنابراین باید احساس خطر و به صورت جمعی کار کنیم.

گفتنی است برنامه «سلام تهران» برنامه صبحگاهی گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا پنجشنبه ساعت ۶:۳۰ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ورزشی با اجرای مصطفی امامی، حافظ کاظم‌زاده و صدیقه مرادی روی آنتن شبکه پنج می‌رود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی