|

چشم یحیی به بازی استقلال برابر نساجی؛ امید به ساکت الهامی!

باید سرنوشت قهرمانی در لیگ بیست و یکم را تنها در دست استقلال و پرسپولیس بدانیم.

لینک کوتاه کپی شد

رقابت‌های لیگ برتر در فصل جاری درحالی دنبال می‌شود که از یک حیث می‌توان این رقابت‌ها را نسبت به لیگ‌های فصول اخیر مستثنی دانست.

به گزارش «شایانیوز» و به نقل از فرهیختگان؛ استقلال و پرسپولیس دو قطب قدیمی و سنتی فوتبال ایران یک بار دیگر به بام فوتبال رسیده و تقابل حساس و هیجان‌انگیزی را برای کسب عنوان قهرمانی آغاز کرده‌اند. این درحالی است که معمولا این دو تیم در سالیان گذشته هم برای کسب عنوان قهرمانی در کورس قرار می‌گرفتند و در بین تیم‌های مدعی و صدر جدولی قرار داشتند اما معمولا یک یا دو تیم در کورس، این دو تیم را همراهی می‌کردند و یک مثلث یا مربع قهرمانی در بالای جدول تشکیل می‌شد و چه بسا در سال‌های گذشته نیز تعداد تیم‌های بیشتری تا هفته‌های پایانی در کورس عنوان قهرمانی قرار می‌گرفتند اما امسال با اختلاف ایجاد شده در صدر جدول بین استقلال و پرسپولیس با سایر تیم‌ها به نظر می‌رسد در فاصله ۱۱ هفته تا پایان رقابت‌های لیگ باید سرنوشت قهرمانی رقابت‌های فصل جاری را به زلف یکی از دو تیم سرخابی گره زده تا به این ترتیب شرایط طوری باشد که یا استقلال بعد از ۹ فصل دوباره جام را آبی کند یا پرسپولیس ششمین قهرمانی پیاپی را از آن خود کند.

این درحالی است که فعلا فاصله ۵ امتیازی ایجاد شده در صدر جدول نیز تا حدودی از لحاظ روانی فشار بیشتری را روی سرخ‌ها ایجاد کرده و کار را از این جهت به نفع استقلالی‌ها کرده است اما به نظر می‌رسد سرنوشت قهرمانی رقابت‌های امسال در بازی‌های حساس و مهم آینده مشخص خواهد شد، به‌خصوص در چند بازی آینده تا قبل از دیدار رودرروی دو تیم در دربی و چه بسا اگر تا آن زمان این فاصله امتیازی ادامه داشته باشد، بهترین فرصت برای شاگردان مجیدی در صدر جدول برای فرار بزرگ مهیا می‌شود و از سوی دیگر اگر این اختلاف در ۳ دیدار باقی مانده تا دربی کم شود، شاگردان یحیی گل‌محمدی این فرصت را دارند تا در دربی با کسب ۳ امتیاز احتمالی، نتایج گذشته را جبران کرده و یک بار دیگر صدر جدول را از رقیب قدیمی و سنتی خود پس بگیرند.

بر همین اساس در گزارشی به ۳ دیدار آینده دو تیم تا قبل از دیدار پرداخته و این دیدارها را بررسی می‌کنیم تا مشخص شود کدام‌یک از تیم‌های آبی یا قرمز پایتخت برای کسب امتیازات بیشتر تا دربی ۹۸ شانس بیشتری دارند و زمینه‌های موفقیت‌شان مهیاتر است. با این توضیح که در پایان هفته نوزدهم فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر پرسپولیس با ۳۸ امتیاز در رده دوم جدول و پشت سر سپاهان ۴۰ امتیازی قرار داشت و اختلافش با استقلال رده سوم ۴ امتیاز بود که البته این اختلاف در هفته بیستم بیشتر هم شد.

هفته بیستم (دوشنبه ۹ اسفند)

نساجی - استقلال

پرسپولیس – مس رفسنجان

در هفته بیستم رقابت‌های لیگ برتر و روی کاغذ، کار استقلال راحت‌تر از رقیب دیرینه است. البته آبی‌ها باید در خارج از خانه با حریفی دیدار کنند که یک مربی استقلالی هدایت آن را به عهده دارد. البته نساجی به علت مشکلات ورزشگاه خانگی مجبور است این بازی را هم در ورزشگاه امام رضای مشهد میزبانی کند. دیدار رفت دو تیم درحالی با تساوی به پایان رسید که استقلالی‌ها در پایان این دیدار به قضاوت علی فغانی انتقاداتی را مطرح کردند و از سوی دیگر نساجی‌چی‌ها نیز به خاطر بازی کردن دو بازیکن خارجی استقلال شکایتی را مطرح کردند که به‌طور مشخص هیچ‌کدام از این جریانات راه به جایی نبرد. البته این دیدار از یک لحاظ با سایر بازی‌های آبی‌ها در این فصل متفاوت است که تفاوت آن به غیبت قطعی دو مدافع سرباز این تیم مربوط می‌شود و به نظر می‌رسد مجیدی باید در غیاب این دو بازیکن سیستم و ساختار جدیدی را برای تیمش طراحی کند. البته مرادمند و یزدانی در بازی قبلی هم غایب بودند اما همچنان برخی امیدواری‌ها برای بازگشت این دو چهره وجود داشت.

از سوی دیگر پرسپولیس در تهران به مصاف مس رفسنجان یعنی یکی از پدیده‌های فوتبال ایران می‌رود. تیمی قابل احترام که با وجود سابقه کم در سطح اول فوتبال ایران در همین مدت نیز تیمی منسجم، مقتدر و دارای ساختار از خود نشان داده که می‌تواند یقه هر مدعی را گرفته و حتی خودش را در بین تیم‌های مدعی مطرح کند. مسی‌ها در بازی رفت در خانه یک امتیاز ارزشمند را از پرسپولیس دشت کردند و حالا هم این فرصت را دارند تا امروز در صورت کسب امتیاز از حریف مدعی خود تا رتبه سوم جدول خود را بالا کشیده و احتمالا شانس‌های خود برای کسب سهمیه آسیایی را زنده نگه دارند. این درحالی است که هر دو تیم ۵ بازی آخر خود را شکست نخورده‌اند و شاگردان ربیعی نیز همراه با استقلال از بهترین خط حمله لیگ برخوردار هستند.

هفته بیست‌ویکم (یکشنبه ۱۵ اسفند)

استقلال – گل‌گهر

نفت آبادان – پرسپولیس

در این هفته از رقابت‌ها و از بین ۴ تیمی که به مصاف هم می‌روند، به جز استقلال، روی نیمکت دو تیم دیگر هم دو سرمربی استقلالی تیم‌های خود را هدایت می‌کنند. این درحالی است که شرایط این دو دیدار به‌گونه‌ای است که نمی‌توان حتی روی کاغذ این‌طور عنوان کرد که سرخابی‌ها، کدام‌یک کار راحتی را درپیش دارند. در هر صورت رقابت بین استقلال با تیم‌های امیر قلعه‌نویی همیشه از حساسیت‌های خاصی برخوردار بوده و در سوی دیگر پرسپولیس باید در آبادان به مصاف نفتی برود که منصوریان هدایت این تیم را برعهده دارد. رقبای استقلال و پرسپولیس در هفته بیست‌ویکم در دور برگشت رقابت‌ها نتایج فوق‌العاده‌ای کسب کرده و از خوب‌های نیم‌فصل دوم به‌شمار می‌روند و چه بسا تفاوت این دو بازی فقط میزبانی آبی‌ها در خانه باشد که به‌عنوان یک مزیت می‌توان به آن نگاه کرد. در غیر این صورت هر دو دیدار را باید در نیم‌فصل دوم رقابت‌ها از دیدارهای سخت استقلال و پرسپولیس قلمداد کنیم.

در بازی رفت نیز استقلال درحالی در سیرجان به تساوی رسید که از وجود دو بازیکن خارجی خود محروم ماند و اگرچه این دیدار در زمین با تساوی به پایان رسید اما به خاطر حضور غیرقانونی بازیکن گابنی در ترکیب سیرجانی‌ها، با حکم کمیته انضباطی و تایید استیناف، ۳ امتیاز این دیدار به استقلالی‌ها رسید. در تهران نیز پرسپولیس با تک‌گل میلاد سرلک موفق شد نفت آبادان را شکست بدهد.

هفته بیست‌ودوم (جمعه ۲۰ اسفند)

استقلال - نفت آبادان

نفت مسجدسلیمان – پرسپولیس

هفته بیست‌ودوم رقابت‌های لیگ برتر برای استقلال و پرسپولیس از حساسیت خاصی برخوردار است؛ چراکه این دیدار پیش‌دربی بوده و پیش دربی‌ها معمولا از حساسیت خاصی برخوردار است و داستان‌های خاص خود را دارد و معمولا سرخابی‌ها در پیش دربی‌ها دست به عصا و محتاط‌تر به میدان می‌روند تا بتوانند همه نفرات و سرمایه خود را برای دیدار حساس دربی حفظ کنند. در این هفته از رقابت‌ها بدون‌شک کار پرسپولیس روی کاغذ آسان‌تر از رقیب سنتی خود محسوب می‌شود؛ چراکه در این هفته شاگردان گل‌محمدی اگرچه در خارج از خانه با نفت مسجدسلیمان دیدار می‌کنند اما حریف در فصل جاری به‌قدری ضعیف و شکننده ظاهر شده که از همین حالا می‌توان ۳ امتیاز آن را در حساب پرسپولیس محتمل دانست. این درحالی است که در دیدار رفت در تهران پرسپولیسی‌ها با یک برد اقتصادی حریف خود را درحالی شکست دادند که در دیدار فوق فراز کمالوند نفت را هدایت می‌کرد و حالا هدایت این تیم به‌دست محمود فکری افتاده است.

در تهران استقلال به‌مصاف تیم علی منصوریان می‌رود. در سال‌های اخیر و بعد از جدایی این مربی، او همواره در تقابل با استقلال ‌انگیزه‌های مضاعفی را برای برتری از خود نشان داده و این بار هم در دیدار پیش‌دربی تیم علی منصور می‌تواند لقمه گلوگیری برای شاگردان مجیدی محسوب شود که مطمئنا با احتیاط گام به این مصاف می‌گذارد و در آستانه دربی این تیم را دچار چالش می‌کند و از سوی دیگر استقلال هم می‌تواند مثل حریف سنتی با برتری در دیدار پیش دربی از هر لحاظ خود را مهیای حضور در دربی ۹۸ کند.

نکته جالب اینکه باز هم در این هفته ۳ مربی استقلالی در بین ۴ تیم فوق عنان کار را در اختیار دارند تا مشخص شود تا قبل از دربی و به‌منظور اینکه چه اتفاقاتی تا آن زمان خواهد افتاد و سرنوشت سرخابی‌ها تا ۲۶ اسفند به چه شکلی خواهد شد و باید در این خصوص منتظر تقابل‌های جذابی ماند. گل‌محمدی که می‌داند دربی فرصت مناسبی برای کمتر کردن فاصله اش با استقلال خواهد بود، امیدوار است تا قبل از آن بازی مربیان سابق استقلال (الهامی، قلعه‌نویی و منصوریان) سد راه فرهاد و تیمش شوند و فاصله سرخابی‌ها به شرط برتری قرمزها در سه بازی بعدی کمتر و البته دربی هم جذاب‌تر از همیشه برگزار شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها