|

پاکسازی بزرگ طبیعت در منطقه راشته ماهدشت کرج

منطقه راشته ماهدشت که سیمای آن به پلاستیک های رها شده در طبیعت دگرگون شده بود، به همت دوستداران محیط زیست از پلاستیک ها پاکسازی شد.

لینک کوتاه کپی شد

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز  گفت: امروز به اتفاق سمن های زیست محیطی، شهرداری ماهدشت و محیط بانان در منطقه راشته یا شن چاله جمع شدیم تا به مناسبت گرامیداشت هفته محیط زیست مراسم پاکداشت این منطقه را اجرا کنیم.

مجید درگی اظهار داشت: متاسفانه منطقه راشته بر خلاف اصول و مقررات در طول ۳۰ سال گذشته به صورت غیراصولی محل تخلیه زباله های ماهدشت بوده که زباله های شهری در این محل تخلیه و  به صورت غیراستاندارد تفکیک و به فروش می رسیده و مابقی بدون هیچ گونه ضابطه ای رها  شده است.

وی با بیان اینکه این وضعیت نارضایتی مردم  را در پی داشته است ، گفت: به همت دادستان ماهدشت و به دستور قضایی توانستیم این محل دپوی زباله را تعطیل کنیم و تمام زباله های تخلیه شده در این منطقه جمع آوری و به محل دفن زباله در اخترآباد تهران منتقل شد.

درگی با اشاره به اینکه اکنون هیچ زباله ای در این محل وجود ندارد، افزود:  رها کردن زباله در گذشته باعث شده سیل عظیمی از پلاستیک توسط باد به این منطقه منتقل شده و فضای ۱۸۰ هکتاری مملو از پلاستیک را داشتیم که در طول دو هفته گذشته توسط پیمانکار ۱۵ درصد آن پاکسازی شده است.

وی روند پاکسازی این منطقه را همچنان ادامه دار دانست و اظهار داشت: با توجه به وضعیت این منطقه در برنامه ریزی های هفته محیط زیست مقرر شد برنامه پاکسازی در سال جاری در این منطقه برگزار شود که باید تمام پلاستیک ها جمع آوری شود تا به بهره برداری و کاربری اصلی خود برگردد.

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: بخشی از این اراضی متعلق به بنیاد مستضعفان و بخشی جزو مستثنیات و بخشی هم اراضی ملی است.

62233461

وی افزود: موضوع مدیریت پسماند یکی از معضلات اساسی در سطح کشور است که در البرز هم این وضعیت در شهرهای مختلف متفاوت است که بیشترین معضل را ماهدشت داشتیم که تا اندازه زیادی مرتفع شده است.

وی تصریح کرد: در دیگر شهرستان ها، زباله ها در سکوهای موقت جمع آوری  و از آنجا به مرکز دفن زباله حلقه دره منتقل می شود ولی در ماهدشت  این کالای ارزشمند و طلای کثیف هیچ استفاده مطلوبی نمی شود .

درگی گفت: در طول سال های گذشته واحد پیرولیز زباله در البرز راه اندازی شده که قرار بود زباله های پلاستیکی در این واحد تبدیل به سوخت شود ؛ همچنین واحد کمپوست ایجاد شده بود که قرار بود زباله های تر را به کود تبدیل کند و یا واحد بازیافت که زباله های خشک را در فرایند بازیافت ببرد.

وی با بیان اینکه تمام این برنامه ها در طول سال های گذشته وجود داشته، افزود: سرمایه گذاری های خیلی خوبی از طریق سازمان پسماند استانداری  البرز و شهرداری کرج و بخش خصوصی انجام شده ولیکن در بازدیدهای انجام شده دیدیم هیچکدام از این واحدها فعال نیستند که دلیل آن اختلافات حقوقی بین پیمانکاران و شهرداری است.

وی اظهار داشت: این موضوع به استانداری اطلاع رسانی شده که استاندار البرز دستور داد تا ۲ ماه آینده مساله مدیریت پسماند در حلقه دره ساماندهی شود و این مشکلات تعیین تکلیف شود زیرا حیف است سرمایه گذاری چند ۱۰ میلیاردی برای ساخت این واحدها بلااستفاده باقی مانده و هیچ استفاده مطلوبی از این پسماندها نمی شود.

چنانچه ساکن البرز هستید یا اخبار استان البرز برایتان حائز اهمیت است بخش البرز شایانیوز را دنبال کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی