|

آگهی تعویض خودرو با پراید که در دیوار جولان می‌دهند؛ آیا می توان اعتماد کرد!

از نوع آگهی‌هایی که امروزه به چشم می‌خوره، می‌شه به این نتیچه رسید که مثل زمان اجدادمون، مبادله کالا با کالا از نو باب شده. بخصوص معاوضه…

لینک کوتاه کپی شد

از نوع آگهی‌هایی که امروزه به چشم می‌خوره، می‌شه به این نتیچه رسید که مثل زمان اجدادمون، مبادله کالا با کالا از نو باب شده. این نوع از خرید و فروش که به تازگی خیلی رواج پیدا کرده، دلیل‌های مختلفی می‌تونه داشته باشه. برای مثال تو بازار خودرو دلیل افزایش این نوع معامله‌رو کاهش قابل ملاحظه قدرت خرید مردم می‌دونن. در نتیجه کمبود نقدینگی می‌تونه یکی از دلایل این اتفاق باشه.

اگه سری به سایت‌هاس خرید و فروش آنلاین مثل: دیوار، شیپور و ... بزنید متوجه افزایش این نوع از آگهی‌ها می‌شین. اما تو این بین، معاوضه ماشین‌های پژو 206 تیپ پنج، سمند و بعضی از مدل‌های ماشین‌های چینی با پراید بسیار زیاد و قابل توجه هستش. در صورتی که قبل‌تر مردم ماشین‌شون رو با یه ماشین مدل بالاتر تعویض می‌کردن. اما مثل اینکه فشار زندگی و افزایش هزینه این رسم‌رو بهم زده و تغییر داده.

علت این کار چی می‌تونه باشه؟

همونطور که اشاره شد، دلیل‌های زیادی برای انجام چنین کاری وجود داره. برای مثال: وضعیت بد اقتصادی، هزینه‎‌های سرسام آور خونه، خرج زندگی و ... همه و همه می‌تونه نقش مهمی تو این تصمیم داشته باشه. خیلی از این افراد برای تمدید خونه‌ای که توش زندگی می‌کنن، نیاز به پول ودیعه بیشتری دارن و از اونجایی که هزینه‌ها به شدت افزایش پیدا کرده اونها مجبورا تا یکی از کالاهای اساسی زندگی‌شون رو مثل ماشین بفروشن تا بتونن پول ودیعه‌رو جور کنن.

تو یکی از این آگهی‌ها، علت معاوضه پژو 206 با پراید، نداشتن پول رهن کافی برای خونه اعلام شده. فرد آگهی دهنده ادعا می‌کنه برای اینکه خونه‌ای که توش زندگی می‌کنه‌رو بخواد تمدید کنه نیاز به 80 تا 90 میلیون تومن پول بیشتر برای ودیعه داره. در نتیجه برای تامین این پول مجبور شده تا ماشینش‌رو برای معاوضه با پراید تو سایت‌های خرید و فروش آنلاین آگهی کنه.

علت این کار چی می‌تونه باشه؟

معاوضه ماشین با موتور

اما قسمت عجیب‌تر ماجرا اینجاست که بعضی از این آگهی دهنده‌ها، حاضرند تا ماشین‌شون رو با موتور سیکلت، اتومبیل تصادفی و یا حتی ماشین‌های اسقاطی معاوضه کنن. حتی تو بعضی از آگهی‌ها بطور مستقیم اشاره شده که ماشین‌شون رو با یه اتومبیل ارزون‌تر تعویض می‌کنن. همه اینها می‌تونه نشون دهنده وضعیت بد اقتصادی باشه.

جالب اینجاست که دسته دوم معمولا ماشین‌های گرون قیمتی مثل: ساندرو، MVM، جک و ... دارن و بنظر می‌رسه کاهش قدرت خرید حتی گریبان قشر متوسط به بالا جامعه‌رو هم گرفته. در حالی که تو سال 97، بنا به آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نزدیک به 50 درصد مردم ایران ماشین شخصی ندارن. که با توجه به وضعیت الان، این آمار قطعا افزایش پیدا کرده.

با همه اینها شاهد افزایش قیمت خودرو تو بازار هستیم و قیمت ماشین‌های پرتیراژ تو هفته‌های گذشته چیزی نزدیک به چهار تا پنج میلیون تومن افزایش قیمت داشته. برای مثال قیمت پراید تو بازار 153 میلیون تومن، پژو 206 صندوق دار 307 میلیون تومن و قیمت ماشین کوئیک دنده‌ای 173 میلیون تومن اعلام شده!

معاوضه ماشین با موتور

قیمت پراید در 10 سال گذشته

تا همین 3، 4 سال پیش با پولی که امروز باید برای خرید پراید پرداخت کنین، می‌تونستین صاحب یه ماشین لوکس خارجی بشین. اگه بخوایم یکم به عقب بریم، یعنی 9 سال پیش، شما می‌تونستین با 141 میلیون تومن یه ماشین لکسوس RX  بخرین یا مثلا تویوتا لندکروز 128 میلیون تومن بود! می‌دونم عجیبه اما واقعیت داره. الان شما با این پول صاحب یه پراید می‌شین!

در اون زمان پراید 8.5 میلیون تومن بود. این عدد و قیمت تو 9 سال به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرد. سال 94 این قیمت به 20میلیون تومن و سال 97 به 34 میلیون تومن رسید. یعنی 54 درصد افزایش قیمت نسبت به سال قبل‌تر! اما تو سال 1400 این ماشیت به طرز باور نکردنی گرون شد. شاید جالب باشه که بدونین قیمت پراید الان 150 تا 170 میلیون تومن هستش.

قیمت پراید در 10 سال گذشته

کلام آخر

تو وضعیتی که یه سری از آدما بابت یه ساعت مچی 7 میلیارد تومن، برای ویلای لواسون 120 میلیارد تومن، بابت خرید ماشین لوکس 8 میلیارد تومن و حتی بعضی‌‌هاشونم بابت قلاده سگ 500 میلیون تومن پرداخت می‌کنن، خیلی‌ها لنگ ودیعه خونه‌شون هستن و برای جور کردن این مبلغ مجبورا تا ماشین‌شون رو بفروشن.

دلیل همه این موضوعات شکاف طبقاتی موجود تو جامعه‌ست. تو وضعیتی که تورم سال به سال افزایش پیدا می‌کنه، این شکاف طبقاتی زیادتر می‌شه. تو سال‌های اخیر تورم تاثیر مستقیمی روی افزایش قیمت کالاهای اساسی داشته. که ماشین هم از این موضوع مستثنی نبوده. قیمت ماشین‌ و خونه تو چند سال اخیر به طرز وحشتناکی افزایش پیدا کرده .

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها