|

سود ۳ میلیونی خرید دلار با کارت ملی

اختلاف قیمت ارز سهمیه‌ای و آزاد چقدر است؟

خریداران ارز سهمیه‌ای از صرافی و بانک‌ها، بابت دو هزار یورو، سه میلیون تومان کمتر از نرخ‌های رایج بازار آزاد پرداخت می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

خرید سهمیه دو هزار یورویی تعیین شده در شیوه جدید بانک مرکزی می‌تواند به ازای هر کارت ملی سود سه میلیونی داشته باشد.

به گزارش «شایانیوز» به نقل از فرارو؛ چون قیمت یورو در بازار متشکل ارزی و بازار آزاد، حدود هزار و ۶۰۰ تومان فاصله دارد. با این حال بخشنامه جدید بانک مرکزی حداقل سختگیری‌های قبلی را حذف کرده و روند توزیع ارز را ساده می‌کند. همزمان با خرید و فروش دلار و یورو آزاد در کانال ۳۶ هزار تومان، بانک مرکزی در قدم اول سراغ راه‌اندازی سامانه برخط بازار متشکل ارزی رفته و تلاش دارد با فروش ارز سهمیه‌ای، بازار دلالان را از نفس بیندازد.

مهمترین هدف فروش ارز سهمیه‌ای

فروش ارز سهمیه‌ای از روز یکشنبه ۱۵ آبان وارد مرحله جدیدی شد. بانک‌مرکزی در نخستین ساعت‌های اداری روز یکشنبه اعلام کرد مقدمات تامین ارز برای سرفصل خدماتی سایر - که جدا ارز مسافرتی است- را با سروشکل جدیدی به بانک‌های ملی، تجارت، ملت و صادرات ابلاغ کرده است. روابط عمومی بانک مرکزی اقدام اخیر این نهاد را یک جور سیاست جدید برای برطرف کردن تقاضای مورد نیاز در بازار دانسته. اگر بخواهیم ماجرا را به زبان ساده توضیح دهیم، در این شیوه، شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای راحت شده است و از روز یکشنبه ۱۵ آبان تا اطلاع ثانوی هر ایرانی بالای ۱۸ سال فقط با داشتن کارت ملی، واجد شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای محسوب می‌شود. این سهمیه سالانه است و هر متقاضی می‌تواند در سال تنها یک‌بار برای خرید حداکثر دو هزار یورو یا معادل آن به نرخ دلار اقدام کند. از طرفی متقاضی باید یک سیمکارت به اسم خودش داشته باشد. بانک‌ها و صرافی‌هایی که در این طرح بانک مرکزی را همراهی می‌کنند، اطلاعات متقاضیان را هنگام فروش ارز در سامانه نظارت ارز (سنا) ثبت می‌کنند تا هیچکس بیشتر از دو هزار یورو به عنوان ارز سهمیه‌ای سالانه دریافت نکند و در آینده هم شرایط برای دریافت مالیات احتمالی خرید و فروش ارز مهیا باشد. احتمالا شبیه چیزی که در آخرین برنامه توزیع سکه طلا شاهد بودیم. 

شرایط فروش ارز سهمیه‌ای در بانک‌ها و صرافی

شرایط دریافت ارز سهمیه‌ای، روز یکشنبه از سوی بانک مرکزی اعلام شد و ظاهرا این بار از سختگیری‌های قبلی و مرسوم در فروش ارز مسافرتی خبری نیست. پیش از این متقاضیان دریافت ارز مسافرتی برای اثبات واجد شرایط بودن باید مدارکی مثل پاسپورت و ویزا ارائه می‌کردند. در مقطعی حتی کار به ارائه کپی بلیط هواپیما مهر شده از سوی آژانس هواپیمایی کشیده شد. با این حال طبق بخشنامه جدید بانک مرکزی از روز یکشنبه ۱۵ آبان، هر ایرانی بالای ۱۸ سال به‌عنوان متقاضی دریافت ارز شناخته می‌شود و با قرار گرفتن در سرفصل خدماتی سایر، می‌تواند بدون سختگیری‌های مرسوم، سالی یکبار تا سقف دو هزار یورو (یا معادل دلاری آن) اسکناس دریافت کند. در بخش پایانی بخشنامه بانک مرکزی آدرس ۳۱ شعبه منتخب عرضه ارز منتشر شده است. در کنار فروش ارز به شیوه حضوری، متقاضیان می‌توانند در سامانه بازار متشکل ارزی ثبت‌نام کردهد و با دریافت نوبت، بدون ایستادن در صف، به سهمیه سالانه خود برسند.

اختلاف قیمت ارز سهمیه‌ای و آزاد چقدر است؟

قیمت ارز سهمیه‌ای نسبت به بازار آزاد کمتر است. طبق اعلام بانک مرکزی از روز یکشنبه ۱۵ آبان، متقاضیان دریافت ارز می‌توانند با مراجعه به شعبات بانکی منتخب (که اسم و فهرست آن‌ها منتشر شده) یا ثبت‌نام در سامانه بازار متشکل ارزی، تا سقف دو هزار یورو – یا معادل دلاری آن- اسکناس خریداری کنند. قیمت فروش یورو و دلار در این شیوه، پایین‌تر از نرخ بازار آزاد خواهد بود. به‌عنوان مثال تا ساعت ۱۴ روز یکشنبه، قیمت یورو در بازار متشکل تقریبا ۳۴ هزار و ۴۰۰ تومان بود. در حالی که در بازار آزاد، دلال‌ها قیمت یورو را ۳۶ هزار تومان اعلام می‌کردند. به این ترتیب برای خرید سهمیه دو هزار یورو با نرخ بازار متشکل ارزی، تقریبا به ۶۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نیاز داشتید. همین مقدار یورو در بازار آزاد به‌شرط پیدا کردن فروشنده منصف، تقریبا ۷۲ میلیون تومان هزینه داشت. به این ترتیب کسانی که سهمیه دو هزار یورویی خود را دریافت کند، تقریبا سه میلیون تومان کمتر می‌پردازند. این اختلاف قیمت، خرید ارز سهمیه‌ای را توجیه می‌کند و بانک مرکزی امیدوار است همین عامل به کسادی بازار دلال‌ها منجر شود.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها