|

چه چیزی نرخ قربانیان را در ایتالیا زیاد و در کره جنوبی کم کرده است؟

تفاوت در درصد فراوانی جمعیت گروه های مختلف سنی و جنسی در کشورها به نابرابری در ابتلا به بیماری دامن میزند.

لینک کوتاه کپی شد

در کره جنوبی کرونا بین زنان جوان و غیرسیگاری شیوع دارد، در حالی که بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایتالیا در بین افراد پیر شایع است که بسیاری از آنها سیگاری هستند.

با توجه به این که عالم گیری COVID-19 همچنان رو به وخامت است، در ایالات متحده توجه زیادی به بهبود در دسترس بودن تست تشخیصی کرونا شده است. اگرچه مشخص شده است که آزمایش به طور موثر خطر انتقال را کاهش می‌دهد اما بسیاری از کارشناسان نیز شروع به آزمایش گسترده‌تر برای بررسی آمار ابتلا و حفظ جان گروهی از افراد کرده‌‌اند که بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. به نظر می‌رسد بررسی این آمارها با مرگ و میر مرتبط است. در کره جنوبی میزان آزمایش بسیار بالا بوده است (از تاریخ ۸ مارس ار هر یک میلیون نفر، ۳،۶۹۲ نفر تست داده اند) و مرگ و میر این کشور در بین مبتلایان آلوده بسیار پایین است. در مقابل، ایتالیا حدود ۸۲۶ نفر را در هر یک میلیون نفر آزمایش می‌کند و میزان مرگ و میر آن در بین مبتلایان به کرونای تشخیص داده شده حدود ۱۰ برابر بیشتر از کره جنوبی است. بیش از یک هزار نفر در اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.
به گزارش سی ان ان، نقل قولهای متعددی از افراد بیمار در ایالات متحده وجود دارد که وقتی به مطب پزشکان و اورژانس‌های بیمارستان مراجعه می‌کنند مورد آزمایش قرار نمی‌گیرند. زیرا هیچ آزمایشی در دسترس نیست یا به دلیل اینکه آنها معیارهای آزمایش را ندارند. این موضوع باعث اظهار نظرهای متعددی شده است و عده‌‌ای می‌گویند عدم انجام آزمایش همه ما را خواهد کشت.
اما ما باید شفاف بگوییم. آزمایش بیشتر می‌تواند صرفا به تشخیص زودتر یا پیشگیری از تشدید بیماری کمک کند اما نمی‌تواند مانع از ابتلا به کرونا یا تغییر روند درمان شود. پارادایم «درمان زودهنگام» زمانی کار می‌کند که یک داروی مؤثر در برابر بیماری وجود دارد. کرونا هیچ درمان خاصی ندارد. بنابراین با تشخیص زودهنگام بیمار زودتر آنتی بیوتیک می‌گیرید، مدتی بیشتر زنده می‌ماند و در نهایت اگر بیماری حاد شده باشد جان می‌بازد. سندرم نارسایی پیشرونده ریه که به نظر می‌رسد افراد آلوده به کرونا را از بین ببرد، یک وضعیت بالینی آشنا است.
بسیاری از عفونت‌ها و مواجهه با آنها مشکل مشابهی ایجاد می‌کند. متخصصان آی سی یو سالهاست که این مشکل را درمان می‌کنند. پس چرا کره موفق شده با تشخیص‌های بیشتر کرونا را کنترل کند و مرگ و میر را تا حد زیادی پایین نگه دارد و کرونا که برنامه تست کرونا را بر اساس وخامت بیماری تعیین می‌کند، مرگ و میر شدید‌تری دارد؟ آیا این فقط به این دلیل است که آزمایشات بیشتر می‌تواند موارد خفیف گروههای آلوده را نیز شناسایی کند یا افزایش شمار تشخیص‌ها باعث رقیق کردن تاثیر آماری مرگ و میرها می‌شود؟
پاسخ به این سوال با شک همراه است و در حال حاضر به دلیل افزایش فزاینده شمار بیماران و شلوغی بیمارستان‌ها و فشار بر پزشکان و پرستاران‌ها دقیق نخواهد بود. اما اگر اهمیت تست را جدی در نظر بگیریم، احتمالاً خبر بدی برای کسانی است که امیدوارند ایالات متحده آمریکا وضعیت تست کرونا را در سراسر ایالت‌ها بهبود دهد.
در مورد چگونگی تفاوت جمعیت ایتالیا با بسیاری از نقاط جهان قبلاً مطالب زیادی نوشته شده است. براساس گزارش سازمان ملل در سال ۲۰۱۵، ۲۸.۶٪ از جمعیت ایتالیا ۶۰ ساله یا مسن‌تر بودند (بعد از ژاپن با ۳۳٪ در رتبه دوم جهان). این مقایسه با کره جنوبی، جایی که ۱۸.۵ درصد از جمعیت حداقل ۶۰ سال سن دارند و رتبه ۵۳ در سطح جهان است می‌تواند قابل تامل باشد.
تأثیر این نابرابری به سرعت در تجزیه و تحلیل مرگ و میر کرونا در هر شهرستان نشان داده شده است. در ایتالیا، ۹۰٪ مرگ‌ها یعنی بیش از ۱۰۰۰ مرگ در ردهه سنی ۷۰ سال یا بیشتر اتفاق می‌افتد. شیوع کرونا در کره جنوبی در بین افراد جوان‌تر اتفاق افتاده است. افراد ۶۰ ساله و بالاتر فقط ۲۰٪ موارد تشخیص داده شده اند. بزرگترین گروه مبتلا به کرونا افراد رده سنی ۲۰ سال هستند که تقریبا ۳۰٪ از کل موارد را تشکیل می‌دهند.
سپس عامل جنسیت وجود دارد. تقسیم جنسیت در موارد COVID-19 در سرتاسر جهان در حدود ۵۰-۵۰ است، اما تفاوت‌های جنسیتی در بقا وجود دارد. براساس اطلاعات بدست آمده از شیوع اولیه در چین، میزان مرگ و میر کلی در مردان ۴.۷٪ در مقابل ۲.۸٪ در زنان است. این یک تفاوت فاحش است. این خبر خوبی برای کره جنوبی است، جایی که ۶۲٪ موارد در بین زنان رخ می‌دهد.
استعمال سیگار عامل دیگری است که به وضوح با بقای ضعیف در ارتباط است. میزان استعمال دخانیات بین دو کشور تقریباً یکسان است: ۲۴٪ برای ایتالیایی‌ها و ۲۷٪ برای کره جنوبی. اما تفاوت‌های جنسیتی در بین افراد سیگاری بسیار متفاوت است: در ایتالیا، ۲۸٪ از مردان در مقابل ۲۰٪ از زنان سیگار می‌کشند، در حالی که در کره، حدود ۵۰٪ از مردان و کمتر از ۵٪ از زنان سیگاری هستند.
به عبارت دیگر، در کره جنوبی کرونا بین زنان جوان و غیرسیگاری شیوع دارد، در حالی که بیماری ناشی از ویروس کرونا در ایتالیا در بین افراد پیر شایع است که بسیاری از آنها سیگاری هستند. (ما از اختلاف زن و مرد در پرونده‌های ایتالیا خبر نداریم). این تمایزات اساسی جمعیتی، تفاوت در میزان مرگ و میر بین این دو کشور را توضیح می‌دهد و همچنین توضیحی است برای این که چرا سیاتل با شیوع کرونا در خانه سالمندان خود، بخش بزرگی از مرگ و میر کرونا در آمریکا را تشکیل می‌دهد.
برای درک دقیق آنچه اتفاق می‌افتد، ما به روزرسانی موارد روزانه ابتلا را نیاز داریم تا اطلاعات مربوط به سن و جنس را درج کنیم. عدم وجود یک برنامه آزمایش موثر در ایالات متحده، یک شکست غیرقابل باور است و منجر به انتقال بیشتر COVID-19 شده است. اما این مهم است که تشخیص دهیم که بقا پس از ابتلا به کرونا نیز یک موضوع مهم دیگر است که به سرمایه گذاری، آموزش و تخصصی بسیار متفاوت نیاز دارد.
برنامه بهینه می‌تواند شامل پرستاری تخصصی از سالمندان، داروسازی ویژه برای کهنسالان و موارد مشابه شود. صرفاً آزمایش بیشتر و سخت‌تر باعث نجات جان هزاران آمریکایی آلوده شده به کرونا نمی‌شود. آماده سازی بهتر برای مبارزه با مرگ و میر امکان پذیر است. با توجه به تفاوت‌های بارز در شیوع کرونا در کره جنوبی و ایتالیا، زمان آن فرا رسیده است که یک هیئت متخصص، متشکل از متخصصین جراحی، متخصصان علوم اجتماعی، متخصصان آی سی یو و دیگران را جمع آوری کنیم تا نحوه صحیح محافظت و در صورت لزوم درمان کرونا را برای افراد مسن طبقه بندی کنند.
منبع: انتخاب

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها