|

(عکس) آیت الله سید کمال حیدری کیست و آیا تابلو او را در قم پایین کشیدند؟

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آیت الله سید کمال حیدری که در قم چهره شناخته شده است بیانه ای صادر کرد. از رفی شنیده می شود که عده ای…

لینک کوتاه کپی شد

سید کمال از طریق سیمای جمهوری اسلامی به شهرتی فراگیر رسیده است. وی حدود یک دهه در شبکه ایرانی «الکوثر» در دفاع از عقاید شیعیان سخن می‌گفت و وهابی‌ها را به چالش می‌کشید. مدیران شبکه کوثر معتقد بودند که برنامه‌های سید کمال تأثیرات عمیقی در جهان اسلام گذاشته و موجب گرایش اهل سنت به شیعه شده است. آن‌ها از عمق اثرگذاری این برنامه در عربستان سعودی سخن می‌گفتند. تا این‌که در ماه رمضان سال ۹۲ سید کمال حیدری جمله‌ای بر زبان آورد که چالش عمیقی در محافل شیعی و حوزوی علیه وی ایجاد کرد: «من ادعا می‌کنم که بسیاری از میراث روائی شیعه از کعب‌الاحبارها و یهودیان و نصرانی‌ها و مجوس‌ها به ما رسیده است».

این جمله و بازتاب‌های گسترده آن، سید کمال را به مسیری انداخت که سایت وی، آن را «حرکت اصلاحی علامه سید کمال حیدری» می‌خواند و برخی رسانه‌های عرب‌زبان از آن به‌عنوان یک انتفاضه علیه برخی اعتقادات شیعی یاد می‌کنند. از آن سال موجی در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی عرب‌زبان به راه افتاد که: «یکی از علمای شیعه اعتراف کرده که شیعه، یک مذهب اسلامی نیست و ریشه یهودی و مجوسی و نصرانی دارد».

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در خصوص آیت الله سید کمال حیدری

در بخش هایی از بیانیه جامعه مدرسین که به امضای آیت الله محمد یزدی،رییس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رسیده،این گونه آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

وَ اتْلُ عَلَیْهِمْ نَبَأَ الَّذی آتَیْناهُ آیاتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّیْطانُ فَکانَ مِنَ الْغاوینَ (اعراف: ۱۷۵)

بخوان بر آنان خبر کسی را که نشانه‌هایمان را به او دادیم؛ اما او خود را از آن تهی ساخت، پس شیطان او را پیروی کرد، او از گمراهانِ فرومایه بود.

مدتی است فردی به نام سیدکمال حیدری که یکی از منتسبان حوزه‌های علمیه است؛ هر از گاهی در باره محکمات اسلام و تشیع سخنانی ناروا مطرح می‌کند.

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از چند سال پیش وی را زیر نظر دارد و در برابر تحلیل‌ها و مطالب نادرست و ناتمام وی طریق تصبّر و تحلّم را در پیش گرفته است. بررسی سوابق نام‌برده نشان می‌دهد وی انضباط و استقامت لازم را در تحصیل نداشته، فراگیری از استادان را به حد کفایت نرسانده است. نقش‌آفرینی‌های وی در یکی از برنامه‌های سیمای کوثر نیز به لحاظ توانایی علمی خود وی نبوده بلکه به واسطه اطلاعات و استناداتی بوده که گروهی متخصص در اختیار وی قرار می‌داده‌اند و او تنها آن را اجرا می‌کرده است. گروهی که اکنون از او فاصله گرفته و رفتار و گفتارهای او را منکر می‌شمارند.

در ادامه اعلام نظر جامعه مدرسین آمده است: از دیرزمانی که آرای باطل وی رخ نموده، عالمان و متدینانی ناصح با وی گفت و گو کرده و او را نسبت به بطلان آرا و دیدگاه‌های ناتمامش آگاه ساخته‌‌اند. وی به رغم پذیرش اکثر ملاحظات و تذکرات و تعهد نسبت به تصحیح اشتباهات و جبران خطاها؛ خلاف عهد عمل کرده و روش خود را تصحیح نکرده است. افزون بر این مراکز علمی نیز به طور رسمی از وی برای طرح دیدگاه‌های خود در کرسی‌های آزاداندیشی و نظریه‌پردازی دعوت کرده‌اند. این کرسی‌ها در حضور صاحب نظران و اهل فنّ ارائه می‌شود؛ ولی او از این طریق علمی و ناصحانه نیز سربرتافته و بر نشر خطاهای یادشده اصرار می‌ورزد.

جامعه مدرسین افزوده است : بدیهی است، جای بحث در باره تحلیل‌ها و برداشت‌هاـ هرچند در تضاد با محکمات اسلام و تشیع ـ محافل تخصصی و علمی است؛ که وی تن به آن نمی‌دهد. سخن امیر مؤمنان وضعیت کسانی مانند اوست که می‌فرماید: « ٍکُلُّ ذَلِکَ وَحْشَهً مِمَّا وَرَّثَ النَّبِیُّ الْأُمِّیُّ ص وَ نُفُوراً مِمَّا أَدَّى إِلَیْهِمْ مِنْ أَخْبَارِ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ أَهْلُ حَسَرَاتٍ وَ کُهُوفُ شُبُهَاتٍ وَ أَهْلُ عَشَوَاتٍ وَ ضَلَالَهٍ وَ رِیبَهٍ مَنْ وَکَلَهُ اللَّهُ إِلَى نَفْسِهِ وَ رَأْیِهِ فَهُوَ مَأْمُونٌ عِنْدَ مَنْ یَجْهَلُهُ غَیْرُ الْمُتَّهَمِ عِنْدَ مَنْ لَا یَعْرِفُهُ …»؛ همه این‌ها به علت وحشت از چیزی است که پیامبر امی (ص) برجای گذاشته و به علت نفرت از آن چیزیست که از اخبار آفریدگار آسمان‌ها و زمین بر آنان عرضه کرد؛ [اینان] اهل واماندگی، غارهای شبهات، اهل کم‌بینی و گمراهی و بدگمانی‌اند؛ کسی که خدا او را به خود و رأیش واگذاشته است.(کافی، ج۸؛ ص۶۳)

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخشی دیگر از اطلاعیه خود آورده است : مع الاسف چندیست او با برداشت‌های باطل خود، نسبت‌های ناروا به عالمان سلف رضوان الله تعالی علیهم را نیز افزوده و آن را به مراجع عظام موجود دامت برکاتهم نیز تعمیم می‌دهد؛ تا آن‌جا که برخی مراجع معظم دامت برکاتهم صریحا به تنزیه فتاوی خود از نسبت‌های ناروای وی پرداختند. نکته تأمل برانگیزتر، اینکه فارغ از برداشت های باطل او نسبت به محکمات اسلام و تشیع، نشر این گفتار ها ونسبت‌های ناروا در آستانه میلاد خجسته پیامبر اعظم(ص) که محور وحدت امت اسلامی است تمام تفرقه افکنان را به هیجان آورده و شبکه های معاند را به استقبال از سخنان بی پایه وی و باز نشر آن کشانده است و لذا بر این اساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم آحاد جامعه اسلامی را از امثال وی برحذر می دارد که هرگز نباید سخنان نادرست ایشان را به پای دین و مذهب روحانیت و عالمان دینی به حساب آورند زیرا راهی را که این شخص پیش گرفته سرانجامی نیست هر چند مطمئنیم مسلمانان آگاه به ویژه پیروان اهل بیت علیهم السلام ،اسلام ،تشیع،عالمان و مراجع عظام را منزه از آرا و نسبت های بی مبنا وناروای او می دانند .

تابلوی دفتر سید کمال حیدری را پایین آوردند؟

یاسر میردامادی پژوهشگر دینی مقیم خارج کشور که در ایران علوم حوزوی خوانده، در توییتی نوشت:

از منابع آگاه خبر رسیده که تابلوی دفتر آیت‌الله سیّد کمال حیدری در قم را پایین آورده‌اند. این کار گویا خودجوش انجام نشده و با هماهنگی برخی … صورت گرفته. گفته می‌شود که دوربین‌های مداربسته‌ی دفتر را پیش از برداشتن تابلوها از کار انداخته بوده‌اند. این می‌تواند قدم نمادین اول در سلب مرجعیّت دینی از حیدری باشد.

در نمونه‌ای مشابه، پیشتر آیت‌الله محمد یزدی تهدید کرده بود که اگر آیت‌الله علوی بروجردی ادعای مرجعیت کند، یزدی شخصاً تابلوی دفتر او را پایین خواهد آورد. حیدری که اخیراً در تهران تحت عمل جراحی بوده در تهران مانده و به قم بازنگشته.

همین امر به شایعاتی دامن زده که او را تحت الحفظ به تهران برده‌اند. گرچه این امر گویا درست به نظر نمی‌رسد اما شایعات دیگری هم در جریان است که به حیدری دیگر اجازه‌ی برپایی کرسی تدریس در قم داده نخواهد شد.

پس‌نوشت: حدود یک هفته قبل آیت‌الله محسن اراکی در بیانیه‌ای دست به چیزی نزدیک به تکفیر آیت‌الله سید کمال حیدری زده بود. حیدری انتقاد کرده بود از این‌که فقیهان شیعه تکفیری هستند.

بیانیه‌ آیت‌الله اراکی علیه آیت‌الله حیدری

ماه قبل آیت الله سید کمال حیدری گفتگویی با شبکه العراقیه داشت با موضوع دین و سکولاریسم. انتشار این گفتگو باعث می‌شود جناب آیت الله اراکی استاد حوزه و ریاست سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب بیانیه‌ای منتشر کنند و نسبت به این سخنان آیت الله حیدری شدیدا واکنش نشان دهند. واکنشی که حاوی این تعابیر در مورد آیت الله حیدری است: "بدعت‌گزار"، "دروغ‌گو"، "فاسق"، "شیاد"، "دجال" (در متن اولیه منتشره بخط خود ایشان موجود است اما بعدا در سایت ایشان حذف شده) و قرار گرفته "در دام سازمان‌های اطلاعاتی استکبار جهانی و سه‌گانه‌ی طغیانگر وهابی ـ صهیونیستی ـ غربی".

(عکس) آیت الله سید کمال حیدری کیست و آیا تابلو او را در قم پایین کشیدند؟

آیت الله سید کمال حیدری کیست؟

در سایت آیت الله حدری درباره ایشان می خوانیم:

ایشان به سال ۱۳۳۵ هـ.ش (۱۳۷۶ ه.ق) در کربلاى معلّى دیده به جهان گشود. از دوران نوجوانی در کنار دروس رسمی به مباحث حوزوی علاقه مند شده و در دروس فقهی اصولی برخی بزرگان شرکت می نمود. در زمینۀ اجتماعی و سیاسی نیز فعالیت هایی داشته که منجرّ به تعقیبشان از سوی رژیم بعث عراق گردید و در نهایت مجبور به ترک وطن شده و در شهر مقدّس قم رحل اقامت افکند. آیت الله حیدری برادر سه شهید است که به دست رژیم ظالم بعث به مقام شهادت نائل گشتند.

خدمت علمی به مکتب اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) افتخار و موهبتی الهی است که نصیب تعدادی از بزرگان علم و دانش می شود. این مهم، از طریق انس با آیات و روایات شریفه و صرف عمر در تدّبر و اندیشیدن در آنها حاصل می گردد و نیاز به جَهد و تلاش شبانه روزی در کسب علوم و معارف مختلف اسلامی اعمّ از تفسیر و حدیث و فقه و اصول و عرفان و فلسفه و کلام و اخلاق و تربیت و غیره دارد.

علامه حیدری ابتدا در کربلاى معلّى و سپس در نجف اشرف به کسب علم از محضر علماء و فقهای آن روزگار مبادرت ورزیدند. از اساتید بنامشان در آن دوره می توان به حضرات آیات شهید سید محمدباقر صدر، سید ابوالقاسم خوئی، میرزا علی غروی و سید نصرالله مستنبط (رحمهم الله) اشاره نمود. در این میان، بیش از همه از روش علمی و نیز شخصیت اجتماعى شهید صدر (ره) تأثیر پذیرفتند تا جایی که از وکلای شرعی ایشان در کربلا گشتند. تأثیرپذیری ایشان از مبانی فکری آن شهید سعید، در بسیاری از آثار علمی شان نیز مشهود است.

آیت الله حیدری پس از این که در شهر مقدّس قم سکونت یافتند، به کسب فیض از محضر علمای بزرگی چون حضرت آیت الله جوادی آملی و علامه حسن زاده آملی (دام ظلّهما) در تفسیر و فلسفه و عرفان، و حضرات آیات میرزا جواد تبریزی (ره) و شیخ حسین وحید خراسانی (مدظلّه) در فقه و اصول، پرداختند. از این پس، خود در مسند تدریس علوم اهل بیت (علیهم السلام) نشسته و علاوه بر تدریس مکرّر دوره های سطح، چندین سال است که به تدریس دروس خارج فقه و اصول و فلسفه و عرفان و تفسیر و عقاید مشغول می باشند. از آن جا که بیشتر درس های ایشان به زبان عربی برپا شده، توفیق این را داشته اند که جهان عرب را با معارف عمیقی که در حوزه های علمیۀ شیعه به ویژه حوزۀ علمیۀ قم - و به خصوص آنچه که نزد بزرگانی چون امام خمینی (ره) و علامه طباطبائی (ره) و… - وجود داشته است آشنا سازند.

از میان دانشمندان بسیاری که به تحصیل، تحقیق و تدریس در علوم اسلامی می پردازند، فقط تعداد اندکی از ایشان به قلّه های رفیع اجتهاد و نظریه پردازی در همه یا برخی از این دانش ها نائل می گردند. از جملۀ این بزرگان، می توان به آیت الله حیدری اشاره نمود که به «مقام جامیعت» در علوم و معارف اسلامی دست یافته است.

از دیگر توفیقات ایشان، حضور در برنامه های رادیویی و تلویزیونى عرب زبان بوده است که سال های متمادی (بیش از یک دهه) به منظور تبیین معارف حقّۀ مکتب اهل بیت (علیهم السلام) و پاسخ به تفکّرات انحرافی جریان سلفی- وهابی برگزار شده و از خلال آن توانسته اند قشر عظیمی از مخاطبان را از اندیشه های ناب اهل بیت (علیهم السلام) سیراب سازند. این امر تا بدان جا پیش رفت که مراکز عمدۀ سلفی و وهابی به تکاپو افتاده و جوایز هنگفتی را برای پاسخ دادن به سؤالات و ردّ استدلالات محکم ایشان تعیین نمودند.

آیت الله حیدری معتقدند برای اینکه فردی اسلام شناس و مجتهد در معارف اسلامی - به معنای عامّ آن شود - لازم است به تحصیل و فراگیری تمام علوم اسلامی مورد نیاز بپردازد. از تفسیر و حدیث و اخلاق گرفته تا فقه و اصول و کلام و فلسفه و عرفان و معرفت شناسی، همه و همه در گسترۀ علوم و معارف اسلامی جای داشته و در نظام فکری و عملی یک عالِم دین، نقش ایفا می کنند. البته مجتهد محقّق (هم در اصول دین و هم در فروع دین)، کسی خواهد بود که در این عرصه ها به پایه گذاری بنیان های معرفتی خود بر مبنای عقل و نقل پرداخته باشد.

ازهمین رو خود ایشان در سالیان متعدّد به تحصیل و سپس تدریس در تمام حوزه های معارف اسلامی پرداخته اند و می توان گفت این خصوصیت آیت الله حیدری - که در جهان اسلام نمونه-هایی همچون امام خمینی، علّامه طباطبائی، شهید مطهری، شهید صدر، آیت الله جوادی آملی مدظله و … را داشته - در جهان عرب بی نظیر و در ایران کم نظیر می باشد. از این رو با قاطعیت می توان گفت ایشان امروزه یکی از مهمترین پرچمداران این نوع تفکّر جامع گرایانه هستند که مخاطبان خود را با تصویری ذوابعاد و کامل از اسلام آشنا می سازند، و نه صرفاً اسلامی که فقط از دریچۀ فقه بدان نگریسته می شود!

علامه حیدری علاوه بر تحصیل و تدریس در زمینه های مختلف علمی، در حوزۀ تألیف کتاب نیز - به عنایت الهی - از توفیقات فراوانی برخوردار بوده اند. آثار و تألیفات آیت الله حیدری تا کنون به بیش از صد و سی عنوان در رشته های مختلف فقه، اصول، تفسیر، حدیث، کلام، فلسفه، عرفان، اخلاق، منطق، معرفت شناسی و غیره رسیده است. شایان ذکر است که غالب آثار ایشان به زبان عربی است و تعدادی از آنها نیز به زبان فارسی ترجمه شده و حدود بیست عنوان دیگر نیز هم اکنون به فارسی ترجمه شده و به تدریج در نوبت چاپ و انتشار قرار می گیرند به امید خدا. همچنین پانزده عنوان از کتاب های عربی ایشان نیز آماده چاپ هستند.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها