|

ترور دانشمند محسن فخری زاده بعد از دیدار نتانیاهو و بن سلمان ؛ دست های پشت پرده ترور دانشمند هسته ای

ترور دانشمند هسته ای ایران شهید محسن فخری زاده بعد از دیدار نتانیاهو و بن سلمان ؛ دست های پشت پرده ترور دانشمند هسته ای ایران چه کسانی بودن…

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- متاسفانه روز گذشته در تاریخ 7 آذر 99 شاهد ترور و به شهادت رساندن یکی از دانشمندان برجسته کشور بودیم. ترور دانشمند محسن فخری زاده روز گذشته توسط مقامات تایید شده و این ترور با واکنش های زیادی رو به رو شده است. اما دست های پشت پرده ترور دانشمندان هسته ای ایران چه کسانی هستند و چه هدفی را دنبال می کنند؟ در ادامه این خبر با ما همراه باشید.

ترور دانشمنده هسته ای محسن فخری زاده

عصر جمعه ۷ آذر صدای یک انفجار در بلوار مصطفی خمینی شهر آبسرد خبر ساز شد. شاهدان عینی یک انفجار و پس از آن صدای رگبار را تایید می ‌کنند. گفته می‌ شود یک خودرو هدف این ترور بوده است. بنا بر این گزارش، سه یا چهار تن دیگر در این درگیری کشته می ‌شوند که گفته می‌ شود از تروریست‌ها بوده اند. مشاهدات خبرنگار فارس دو جسد در درمانگاه آبسرد و تخت پر از خون فخری زاده را تأیید می ‌کند. منابع امنیتی در گفتگو با خبرنگار فارس ترور فخری زاده را تایید کردند.

ماجرای ترور دانشمند محسن فخری زاده

در این اقدام تروریستی، ابتدا یک دستگاه خودرو نیسان در میدان خلیج فارس آبسرد در حین عبور خودرو دانشمند هسته ‌ای کشورمان خود را منفجر می ‌کند و سپس عامل بعدی اقدام به تیر اندازی رگباری کرده که در پی آن یکی از محافظان شهید فخری ‌زاده ۴ تیر خورده و آقای محسن فخری ‌زاده نیز در پی انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان شهید شده است.

ترور دانشمند مسحن فخری زاده بعد از دیدار نتانیاهو و بن سلمان

اگرچه ماجرای ترور دانشمندان هسته ای و نبخگان علم و فناوری ایران سری دراز دارد. اما هر چه از شروع سریالی ترور دانشمند های ایرانی بیشتر می گذرد ، گویی داستان برملا تر شده و دست های پشت پرده ترور ها بیشتر از قبل رو می شود. البته که از همان اول نیز عاملان ترور های ظالمانه دانشمندان و نخبگان در ایران در ماجمعع بین المللی رسوا شده اند. اما اینبار گویی پای یک کشور همسایه نیز در میان باشد. ترور دانشمند مسحن فخری زاده بعد از دیدار نتانیاهو و بن سلمان بیشتر از هرچیزی توجه ها را به خود جلب می کند.

چندی پیش ماجرای دیدار بن سلمان ولیعهد عربستان با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل خبر ساز شده بود. و واکنش های بسیاری متوجه دولت عربستان شد. اما به هر حال حالا با گذشت 3 روز از دیدار بن سلمان و نسخت وزیر اسرایل حالا شاهد ترور یکی از دانشمندان هسته ای برجسته در کشور هستیم. این موضوع قطعا نمی تواند بی ارتباط به گفتگوی مخفیانه و دیدار بن سلمان ولیعصد عربستان با بنیامین نتانیاهو بوده باشد.

رسانه های رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش اسرائیل در هفته جاری فاش کردند که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه همزمان با حضور «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در عربستان مخفیانه به این کشور رفت و با «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی دیدار و گفت و گو کرد.

دیدار بن سلمان و نتانیاهو و ترور دانشمند هسته ای مسحن فخری زاده

آنطور که رسانه های رژیم صهیونیستی گزارش دادند، دیدار نتانیاهو با ولیعهد سعودی در حضور وزیر امور خارجه آمریکا انجام شد. اگرچه مقام های عربستانی از جمله «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه این کشور با وجود گزارش ‌های متعدد رسانه‌ ای این دیدار را تکذیب کردند. در مقابل نتانیاهو از ارائه توضیح در این زمینه خودداری کرد که به باور تحلیلگران این سکوت به نوعی بیانگر تایید سفر وی به عربستان و ملاقات با بن سلمان است.

خبرگزاری «العهد نیوز» عراق امروز در گزارشی در این باره نوشت: دیدار اخیر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در شهر نیوم در ساحل شمال غربی عربستان، سومین دیدار در نوع خود بود. این گزارش افزود: اطلاعات موثق نشان می دهد که مسئولان امنیتی اسرائیلی و سعودی از این محل برای دیدار های دائمی خود استفاده می کنند تا درباره همه مسائل مربوط به ایران، سوریه و حزب الله با هم بحث و گفت وگو کنند.

پیشنهاد می شود: جزئیات ترور دانشمند هسته ای ایران

بر اساس این گزارش، نتانیاهو قبل از اینکه اخیرا برای سومین بار با بن سلمان در حضور «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا دیدار کند، دو بار با او دیدار کرده بود. به گفته برخی منابع، دیدار اخیر در شهر نیوم اضطراری و به درخواست بن سلمان برای آگاهی از موضع کابینه اسرائیل درباره اظهارات اخیر «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا درباره قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی در کنسولگری عربستان در شهر استانبول ترکیه و غرامت های سنگین قربانیان ۱۱ سپتامبر بود.

دستگاه قضایی آمریکا رژیم سعودی را مکلف به پرداخت این غرامت به خاطر مسئولیت کامل در عملیات ۱۱ سپتامبر دانسته است زیرا به عقیده دادگاه، مسئولان رسمی سعودی و عضو خاندان حاکم در عربستان و در صدر آنها «بندر بن سلطان» از این عملیات حمایت مالی کرده اند. بر اساس این گزارش، بن سلمان به پمپئو و نتانیاهو در این دیدار گفت: هرکاری برای شما کردیم. تاکید می کنم هرکاری. شما را در مسئله امنیت یهودیان یاری کردیم و اولین کسی بودیم که در برابر خطر ایران در کنار شما ایستادیم. دیگر چه می خواهید؟

واکنش سازمان ملل در خصوص ترور دانشمند محسن فخری زاده

روز گذشته یکی از دانشمندان برجسته کشور در اقدامی تروریستی و ظالمانه به شهادت رسیدند. اما مجامع بین المللی در اقداماتی واکنش هایی به این ترور دادند. به دنبال ترور دانشمند محسن فخری زاده دانشمند هسته ‌ای ایران در روز جمعه، «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل خواستار خویستن داری همه طرفها شد. فرحان حق سخنگوی دبیر کل سازمان ملل روز جمعه گفت: ما گزارش هایی درباره ترور یک دانشمند هسته ‌ای ایران در نزدیکی تهران دریافت کرده‌ ایم، ما خواستار خویشتن داری همه طرف ها و جلو گیری از هر گونه اقدامی که باعث افزایش تنش ها در منطقه می ‌شود، هستیم.

واکنش آمریکا به ترور دانشمند هسته ای ایران

مقامات آمریکایی در واکنش به انتشار خبر ترور شهید محسن فخری ‌زاده دانشمند هسته ‌ای ایران گفتند وضعیت را زیر نظر دارند. نیویورک تایمز به نقل از مقامات آمریکایی نوشت که در حال حاضر اظهار نظری درباره این ترور نمی ‌کنند و به دنبال اطلاعات بیشتری در این باره هستند. اما برخی از مقامات آمریکایی گفته ‌اند شهادت دانشمند محسن فخری ‌زاده ، آخرین مورد از رشته ترور های دانشمندان هسته‌ ای در واقع پیامی تهدید آمیز است. این ترور در هنگامی انجام می ‌شود که تنش ‌ها میان ایران و دولت ترامپ بالا گرفته است. دو هفته پیش گزارش شد که دونالد ترامپ موضوع حمله به مراکز هسته ‌ای ایران را مطرح کرده است، اما دستیارانش هشدار داده ‌اند که انجام چنین کاری در هفته‌ های آخر حکومت او ممکن است به منازعه گسترده ‌تری بینجامد.

ترامپ در جلسه‌ای در ۱۲ نوامبر (۲۲ ‌آبان) در اتاق بیضی کاخ سفید از مشاوران ارشدش درباره گزینه‌ های در دسترس برای اقدام علیه سایت هسته ‌ای نظنر در هفته ‌های آینده سوال کرده بود. چند روز بعد مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و رئیس پیشین سیا در سفری که احتمال آخرین سفر او به منطقه خاورمیانه باشد، به اسرائیل رفت. حمله به ایران برای وادار کردن آن به متوقف کردن برنامه هسته‌ای اش ضربه‌ مهمی به رئیس‌جمهور منتخب جو بایدن است که می‌خواهد توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را احیا کند. انجام چنین حمله ‌ای در آستانه تشکیل دولت جدید آمریکا می‌ تواند آنقدر روابط با تهران را مسموم کند که مذاکره بر سر برجام نا ممکن شود.

دست های پشت پرده ترور دانشمند هسته ای ایران

اگر چه هنوز هیچ گروهک تروریستی مسئولیت این اقدام جنایت کارانه و ترور یکی از دانشمندان برجسته ایرانی را به عهده نگرفته است. و بسیاری از مجامع بین المللی در این باره سکوت اختیار کرده اند. اما با توجه به بررسی شواهد موجود و مطرح کردن موضوع حمله به سایت هسته ای نطنز در ایران توسط دونالد ترامپ و صحبت های نتانیاهو در خصوص دکتر فخری زاده در سال های قبل قطعا آمریکا و اسرئیل ذست های پشت پرده ولی رو شده این اقدام تروریستی و از حامیان اصلی آن هستند. این در حالی است که به نطر می رسد عربستان نیز نقشی در این اقدام داشته باشد. چرا که در هفته گذشته نخست وزیر اسرائیل به طور مخفیانه در خاک عربستان با بن سلمان ولیعهد این کشور دیدار کرده است.

یک فرضیه مطرح‌ شده دیگر هم این است که بنیامین ناتانیاهو، نخست ‌وزیر اسرائیل که همیشه درباره حمله مراکز هسته ‌ای ایران حرف زده‌ است، پیش از پایان یافتن دوره ریاست ‌جمهوری ترامپ این حرف را عملی کند. مایکل پی مالروی، مسئول پیشین سیاست خاور میانه وزارت دفاع آمریکا درباره این ترور گفت: «{شهید} محسن فخری ‌زاده یکی از برجسته ‌ترین دانشمندان هسته ‌ای ایران و افسر ارشد سپاه پاسداران بود و این وضعیت باعث تشدید میل ایران برای نشان دادن واکنش قوی می‌ شود.

پیشنهاد می شود: دستگیری عوامل ترور دانشمند هسته ای ایران صحت دارد؟

واکنش ها به ترور دانشمند هسته ای ایران

از جمله جوامع بین المللی که به اقدام ترور دانشمند هسته ایران محسن فخری زاده واکنش نشان داند می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • حزب الدعوه عراق
  • جمعیت علمای اهل سنت عراق
  • جنبش حماس
  • مفتی جعفری لبنان
  • جبهه خلق برای آزادی فلسطین
  • کتائب حزب الله عراق
  • وزیر خارجه یمن
  • روزنامه نگار مصری
  • سازمان ملل
  • رئیس سابق سیا
  • و غیره.

حزب الدعوه عراق

حزب الدعوه عراق به دبیر کلی «نوری المالکی»، با صدور بیانیه ای به ترور شهید محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته ای ایران طی عملیات تروریستی روز گذشته واکنش نشان داد. در این بیانیه آمده است: ترور شهید فخری زاده خسارتی بزرگ به شمار می رود و ما این جنایت را محکوم می کنیم. به نوشته این بیانیه، جنایتکاران، خطر واقعی ایران علیه خود را قشر تحصیل کرده و دانشمند این کشور می ‌دانند نه سلاح هسته‌ ای. در این بیانیه تاکید شده است: ترور شهید فخری زاده با همین هدف رذل به وقوع پیوسته و ممکن است حتی بر تحولات منطقه تاثیر بگذارد. در ادامه این بیانیه نوشته شده است: جنایت صورت گرفته در حق شهید فخری زاده، میزان ترس و نگرانی که عاملان این ترور، دچار آن شده اند را نشان داد.

جمعیت علمای اهل سنت عراق

«خالد الملا» رئیس جمعیت علمای اهل سنت عراق به ترور محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته‌ ای ایران در جریان عملیات تروریستی روز گذشته واکنش نشان داد. الملا اعلام کرد که سازمان تروریستی موساد و همدستان منطقه ‌ای این سازمان مسؤول این ترور هستند. وی در ادامه افزود: آن ‌ها از نقش مهم ایران در منطقه هراس دارند و از بی تأثیر بودن تحریم ‌ها علیه ملت ایران و در عین حال از افزایش نقش علما و دانشمندان در پیشبرد اهداف ملی ایران کاملاً ترسیده اند. الملا بیان کرد: به همین دلیل، آنها دست به این اقدام جنایتکارانه زدند تا شاید بتوانند در پیشرفت ایران مانع تراشی کنند.

جنبش حماس

جنبش حماس با صدور بیانیه ای، ترور شهید محسن فخری زاده را به شدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: ما ترور دکتر فخری زاده دانشمند هسته ‌ای ایران را محکوم می‌ کنیم. این ترور همزمان با تهدید های پی در پی و مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی ایران با هدف محروم کردن این کشور و امت اسلامی از دست ‌یابی به ابزارهای پیشرفت علمی و قدرت صورت گرفته است.

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: هدف از این گونه ترورها این است که هرگونه پیشرفتی تنها در انحصار رژیم اشغالگر صهیونیستی و پروژه توسعه‌ طلبانه آن باشد که کل امت را هدف قرار داده است. جنبش حماس اعلام کرد: ما به قدرت ایران و امت اسلامی برای جبران این خسارت با کار و پیشرفت بیشتر ایمان داریم تا این گونه ابزار های قدرت و پیشرفت علمی در منطقه از انحصار جریان استکبار خارج شود.

مفتی جعفری لبنان

«احمد قبلان» مفتی جعفری لبنان در واکنش به ترور یکی از دانشمندان هسته ‌ای ایران اعلام کرد: شهادت برادر عزیز محسن فخری زاده را نه تنها به ملت شریف ایران به ویژه امام خامنه ای و تمامی دولت مردان این کشور و محافل علمی، بلکه به ملت‌ ها و فرماندهان محور مقاومت تسلیت می گویم. وی در ادامه بیان کرد: این جنایت کینه توزانه از سوی طغیانگران محور شرارت انجام شده است. شیخ قبلان ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران با شهدا زیسته و شهادت بزرگان همواره نقطه عطفی در تاریخ پیروزی‌های این کشور بوده است.

جبهه خلق برای آزادی فلسطین

جبهه خلق برای آزادی فلسطین به ترور شهید محسن فخری زاده یکی از دانشمندان هسته ‌ای ایران واکنش نشان داد. این گروه فلسطینی اعلام کرد که ترور فخری زاده دانشمند ایرانی، توانمندی‌ های این کشور را آن گونه که سران تروریست رژیم صهیونیستی خیال می ‌کنند، تضعیف نخواهد کرد.

روزنامه نگار مصری

«مصطفی بکری» روزنامه نگار مصری، به ترور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. وی در جریان یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که انگشت اتهام در خصوص این ترور به سمت رژیم صهیونیستی نشانه رفته است. بکری ادامه داد: دلیل این اتهام این است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نام این دانشمند ایرانی را پیش ‌تر به عنوان یکی از دانشمندان ارشد برنامه هسته ‌ای ایران ذکر کرده بود. وی گفت: رسانه‌های اسرائیلی هم از ناکامی نقشه‌ های قبلی برای ترور او گفته بودند.

وزیر خارجه یمن

وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن ترور دانشمند هسته ‌ای ایران را محکوم کرد و این اقدام تروریستی را نشانگر عمق و میزان ترس دشمنان ملت ایران برشمرد. «هشام شرف» در پیام تسلیتی به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته ‌ای ایران را محکوم کرد. وزیر خارجه یمن گفت: هدف از دامن زدن به اقدامات تروریستی جلوگیری از پیشرفت توانمندی ‌های علمی و صنایع دفاعی ایران است و عمق وحشت و هراس دشمنان ملت ایران را نشان می ‌دهد. وی همچنین افزود که با این حال این اقدامات هرگز قادر به توقف پیشرفت ایران در زمینه‌ های مختلف نخواهد بود.

دیپلمات روس

یک دیپلمات روس گزارش روزنامه نیویورک تایمز درباره ترور محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ ای ایران را نشانگر انجام این اقدام تروریستی با چراغ سبز آمریکا عنوان کرد. «دیمیتری پولیانسکی» معاون اول نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در صفحه توئیتر خود نوشت: گزارش روزنامه نیویورک تایمز نشانگر بازتابی از آمادگی آمریکا برای دادن چراغ ‌سبز به ترور های سیاسی برون مرزی است. این دیپلمات روس با کنایه به آمریکایی ‌ها افزود: این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک بتواند به آن افتخار کند.

رئیس سابق سیا

رئیس سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در پیامی توئیتری به ترور روز جمعه «محسن فخری زاده» دانشمند هسته‌ای ایران واکنش نشان داد. «جان برنان» در صفحه توئیتر خود نوشت: این اقدامی بسیار بی پروایانه و جنایتکارانه بود که ممکن است به دور جدیدی از درگیری‌های منطقه‌ای مرگبار بینجامد. برای رهبران ایران عاقلانه است که منتظر بازگشت رهبری معقولانه آمریکا در صحنه جهانی باشند و در برابر پا فشاری برای پاسخ به کسانی که آنها را مقصر این واقعه می‌دانند، مقاومت کنند.

وی افزود: من نمی‌دانم که آیا یک کشور خارجی دستور ترور فخری زاده را داده یا آن را انجام داده است. چنین اقدامی از طریق تروریسم دولتی نقض آشکار قوانین بین ‌المللی و تشویق دولت ‌ها برای انجام حملات مرگبار علیه مقامات خارجی است. برنان ادامه داد: این ترور ها با حمله به رهبران تروریست ‌ها و عوامل گروه‌ هایی مانند القاعده و داعش که حاکمان یک کشور نیستند و می‌ت وان آنها را جهت جلوگیری از حملات تروریستی مرگبار به عنوان مبارزان نا مشروع تحت قوانین بین المللی، هدف قرار داد بسیار متفاوت است.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی