|

سوار ماشین زمان بشوید؛ از خمیرگردان تا پادو مشاغلی که در ایران قدیم نان در می آوردند!

با گذر از تاریخ و تاریخانه، سر زدن به دورانی که مردم کوچه و بازار بوی نان تازه را در حوالی خانه های خود استشمام می کردند دلچسب است.

لینک کوتاه کپی شد

شایانیوز- با گذر از کنار هر چیزی که امروز آن را ساده می انگاریم، باید دانست که در دل روزهای آغازین پیدایشش، قصه ای بس طول و دراز  نهفته است. به عنوان مثال آیا تا کنون به این فکر کرده اید که همین نان سنگک ساده که گاهی پای ثابت دیزی و خوراک های گوناگون ماست اولین بار چه شد که سر از سفره های ایرانی درآورد؟ امروز قرار است سر به دورانی بزنیم که هنوز شاطر، خمیرگردان، نان پزان، نان درآر و پادو،  پا به میادین سنگک پزی نگذاشته بودند! آنجا که برای اولین بار ایده ی پختن نان روی سنگ ریزه به ذهن بشر رسید.

ایده ی اولین سنگک به ساسانیان بر می گردد؟!

اینطور که از نقل قول ها پیداست پخت نان سنگک از قبل از ورود اسلام به ایران رواج داشته و ایده ی اولیه ی آن نیز در ذهن یکی از پزشکان سلاطین ساسانی نقش بسته است. گویا او برای پادشاه که به بیماری سختی دچار شده بود، نسخه ی خوردن نانی که روی سنگ ریزه پخته شود را می پیچد!

نان سنگک ابداع شیخ بهایی؟!

از نقل قول ها که بگذریم در سالنمای کمیته نانوایان تهران که در تاریخ 19 اردیبهشت سال 1326 در تهران منتشر شده است درباره پیدایش نانوایی و نان سنگک این طور گفته شده است: شاه عباس برای رفاه حال طبقات تهی‌ دست و لشکریان خود که غالبا در سفر احتیاج به نان و خورش موقت و فوری داشتند و لازم بود به هر شهری می‌رسند نانوایی‌هایی باشند که بتوانند به قدر مصرف سربازان نان تهیه نمایند و غذایی باشد که خورش نان قرار دهند، درصدد چاره برآمد و حل این مشکل را از شیخ بهایی که از علما و دانشمندان ایران بود خواست. شیخ بهایی با تفکر و تعمق تنور سنگکی را ابداع نمود

قدیمی ترین نان سنگکی ایران

نانوایی قدیمی بی شک در تمام شهرها وجود دارد چرا که این شغل عموما پس از مدتی حالتی بومی به خود گرفته و پاگیر می شود. اما اگر بخواهیم از قدیمی ترین این نانوایی ها حرف بزنیم، می توان به آن موردی که در گذر لوطی صالح واقع شده بود و تا همین چند وقت پیش قابل دیدن بود اشاره کرد! لوطی صالح گذری است که میان خیابان های مولوی و مصطفی خمینی قرار دارد و بالای 100 سال بود که کسبه و اهل محل صدای بالا و پایین رفتن کرکره های این نانوایی قدیمی را در آن می شنیدند. نانوایی که کرکره های آن  پس از فوت صاحبش برای همیشه پایین ماند و بعد هم به فروش رسید. 

اکنون با ما همراه شوید تا با گذر از میان صفحات تاریخ سر به روزهایی بزنیم که عطر نان در کوچه بازار می پیچید و نان سنگک گل سر سبد سفره های ایرانی بود.

تاریخچه نان سنگک

مردم خندان در حال خرید نان 

تاریخچه نان سنگک

کسبه ی همسایه با نانوایی قدیمی ایرانی

تاریخچه نان سنگک

نان را پخته در انتظار مشتری ایستاده اند

تاریخچه نان سنگک

یکی از قدیمی ترین عکس های موجود از نانوایی را مشاهده می کنید

تاریخچه نان سنگک

در این عکس انگار چایخانه و نانوایی ادغام شده اند!

تاریخچه نان سنگک

پیرمرد نان فروش

تاریخچه نان سنگک

یک نانوایی بسیار قدیمی و نانواهای قدیمی تر!

تاریخچه نان سنگک

برای سوار شدن به ماشین زمان و گشتن در کوچه پس کوچه های گذشته، مهمان تاریخانه ما باشید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی