|

زمان واریز سود صندوق ذخیره فرهنگیان بازنشسته امروز ۱۶ شهریور ۱۴۰۰

واریز سود صندوق ذخیره فرهنگیان بازنشسته هفته آینده انجام می شود.

لینک کوتاه کپی شد

زمان واریز سود صندوق ذخیره فرهنگیان بازنشسته اعلام شد. امروز مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان از واریز سود صندوق ذخیره فرهنگیان خبر داد. بر این اساس از میان سود ۳۴۴۰ میلیارد تومانی، مبلغ ۳۱۱۰ میلیارد تومان به حساب اعضای شاغل واریز شد. اما مابقی این سود مربوط به فرهنگیان بازنشسته است که به گفته مدیر عامل موسسه هفته آینده به حساب آنها واریز می شود. البته این سود مربوط به فرهنگیانی است که از مهر۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بازنشسته شده اند.

واریز سود صندوق ذخیره فرهنگیان

به گزارش «شایانیوز»، مدیر عامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: با منظور شدن ۳۴۴۰ میلیارد تومان سود سال مالی ۱۳۹۹ به حساب اعضا، به یکی دیگر از وعده‌های خود عمل کردیم.مهدی نیکدل با اعلام این خبر، افزود: از سود ۳۴۴۰ میلیارد تومانی، مبلغ ۳۱۱۰ میلیارد تومان به حساب اعضای شاغل منظور شد و ۳۳۰ میلیارد تومان مابقی به حساب فرهنگیان عضو صندوق ذخیره که از مهر ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بازنشسته شده یا تسویه کرده‌اند، طی هفته آتی واریز می‌شود.

وی با بیان اینکه نرخ بازده سهم الشرکه اعضاء در سال مالی ۱۳۹۹ بیش از ۵۴ درصد است، افزود: سودآوری این صندوق در پنج سال گذشته بیانگر عملکرد مناسب این مجموعه بوده است به طوریکه سودآوری صندوق از ۲۵۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۵ به ۲۸۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۶ و ۶۲۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ رسیده و از آن پس شاهد سودآوری ۱۱۰۰ میلیارد تومانی این موسسه در سال ۱۳۹۸ و در نهایت سود ۳۴۴۰ میلیارد تومانی در سال ۱۳۹۹ هستیم.مدیرعامل موسسه صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: این روند فزاینده سودآوری با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در سال‌های آتی نیز ادامه خواهد داشت.نیکدل با بیان این که فرهنگیان شاغل می‌توانند با مراجعه به وب سایت صندوق ذخیره فرهنگیان و در قسمت صورت وضعیت اعضا، سود سال مالی ۱۳۹۹ را که به حساب آنها منظور شده است، مشاهده کنند، ادامه داد: فرهنگیانی که از مهر ۱۳۹۸ تا اردیبهشت ۱۴۰۰ بازنشسته شده اند قبلا سهم‌الشرکه خود را دریافت کرده اند.

درباره صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان مؤسسه ای اقتصادی و دولتی است که مهمترین هدف آن حمایت و کمک به تأمین مالی فرهنگیان است.این مؤسسه با فعالیت‌های اقتصادی خود (که عموماً به صورت اداره شرکتها یا سرمایه‌گذاری در سهام شرکتها و نیز صنایع بزرگ کشور است) می‌کوشد با تولید ثروت به ایجاد منافع اقتصادی برای فرهنگیان بپردازد. مهمترین منابع مالی این مؤسسه از طریق واریزی ماهیانه حداکثر معادل پنج درصد حقوق و مزایای مستمر فرهنگیان عضو صندوق و کمک دولت معادل واریزی فرهنگیان عضو صندوق است.

در اواخر سال ١٣٧٣ اندیشه ارتقاء معیشتی و رفاه فرهنگیان به عنوان یک موضوع جدی و یکی از دغدغه های اصلی مسئولان فرهنگی کشور مطرح شد و مسئولان وقت وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت تا با ارائه طرح افزایش قدرت مالی دوران بازنشستگی، در راستای تحقق این هدف مهم تلاش نمایند.در نهایت طرح مذکور در وزارت آموزش و پرورش کامل شد و با تصویب مجلس شورای اسلامی، مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان در تاریخ ١٣٧۴/٣/٧ در اجرای تبصره ۶٣ قانون برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران طی تصویب نامه شماره ١٣۵٩/ت١۴٩۵۶-هـ مورخ ١٣٧۴/٢/١١ هیئت وزیران، تاسیس و در اداره ثبت شرکت‌ها، ثبت گردید و تا به امروز طی برنامه سوم توسعه، ماده ١۴٧ و ماده ۵٣ برنامه چهارم توسعه نیز استقرار یافته‌است.

شرکت های وابسته صندوق ذخیره فرهنگیان

صندوق ذخیره فرهنگیان حدود ۳۰ شرکت در زیرمجموعه خود دارد که اسامی آن به شرح زیر است:

گروه ساختمان:

شرکت ساختمانی معلم

شرکت تامین مسکن فرهنگیان

گروه خدمات رفاهی:

شرکت خدمات مسافرتی و جهانگردی زاگرس

شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان

شرکت سرمایه گذاری اقتصاد و رفاه فرهنگیان

شرکت فرآیند نوین استحکام سازه

گروه صنایع آموزشی و IT:

شرکت ایران ارقام

شرکت صنایع آموزشی

شرکت تجهیز مدارس ایران

شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی

گروه انرژی:

شرکت پترو فرهنگ

شرکت کیمیای پارس خاورمیانه

شرکت پتروشیمی مروارید

شرکت نیروگاهی زیرساخت تولید انرژی های پاک

شرکت پتروشیمی خراسان

گروه صنعت:

شرکت بازرسی مهندسی ایران

شرکت میرداد

شرکت آلوین

شرکت پلور سبز

شرکت ماشین سازی اراک

شرکت بازرسی مهندسی و صنعتی ایران

گروه بورس، بانک و بیمه:

شرکت خدمات بیمه ای شرف اطمینان

بانک سرمایه

شرکت سرمایه گذاری فرآیند

بیمه معلم

شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان

شرکت کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

خدمات بیمه ای امید آسایش و سرمایه ایرانیان

چرا صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس عرضه می‌شود؟

با وجود استقبال بسیار زیاد فرهنگیان از این صندوق و حجم بالای سرمایه در آن، متاسفانه شاهد تنش‌ها و ناهنجاری‌هایی در مدیریت و نظارت این دارایی بودیم. عملکرد صندوق در سال‌های گذشته چندان قابل قبول نبود و متاسفانه تخلفاتی در آن صورت گرفت. به منظور رفع این چالش‌ها و شفاف‌سازی بیشتر، تصمیماتی بر عرضه صندوق ذخیره فرهنگیان در بازار بورس گرفته شد.

به تعبیر دیگر شفاف‌سازی مهمترین هدف از بورسی شدن شرکت‌های زیرمجموعه صندوق است. زیرا با این حساب سازمان بورس روی عملکرد و گزارش‌های شرکت‌های موجود در صندوق نظارت می‌کند و شرکت‌ها وظیفه دارند گزارش‌های خود را به صورت شفاف منتشر کنند تا سهامداران در جریان تمامی امور باشند. البته شرط لازم و کافی برای پذیرش صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، اصلاحات ساختاری آن است. پس از اصلاحات، بورس می‌تواند نظارت‌های دقیقی روی عملکرد شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های این صندوق اعمال کند.طرح ورود صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس در اسفند ۹۹ مطرح شد و طی اطلاعیه‌ای ثبت کد بورسی برای اعضای صندوق الزامی اعلام شد. طبق این طرح اطلاعات کامل تمام اعضای فعلی و پیشین این صندوق لازم است تا کد بورسی خود را در صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنند.پس از آن مهدی نیکدل مدیر عامل صندوق فرهنگیان در گفتگویی اعلام کرد که: « شماری از شرکت‌های زیرمجموعه را بورسی کرده‌ایم. مثلا شرکت‌های بیمه معلم و بازرسی مهندسی صنعتی ایران در زمان ما وارد بورس شدند. تلاش کردیم شرکت مروارید را نیز به بورس ببریم که با مشکل مواجه شد و اکنون در حال انجام روند بورسی شدن هلدینگ پتروفرهنگ به عنوان شرکت مادر هستیم». او همچنین به این موضوع اشاره کرد که در مرحله بعدی و تا سال دیگر، شرکت ساختمانی معلم و پس از آن شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان را وارد بورس خواهند شد و این شرکت‌ها به عنوان هلدینگ‌های اصلی صندوق به شمار خواهند رفت و ۹۹ درصد از دارایی‌های صندوق را در اختیار دارند.

سهام فرهنگیان چگونه در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد؟

در فرآیند عرضه سهام صندوق ذخیره فرهنگیان در بورس، سهامی که در اختیار اعضا قرار می‌گیرد به صورت واحدها یا یونیت‌های قابل صدور و ابطال است. همچنین مشخص شده است که اگر معلمی قصد خروج از صندوق را داشته باشد؛ امتیازات او محاسبه و به همان میزان یونیت یا واحد سهام فرهنگیان به او ارائه خواهد شد. به طور کلی سهام فرهنگیان به سه روش مورد استفاده قرار می‌گیرد. معلمان و سهامداران یا می‌توانند یونیت‌ها را به قیمت روز در بازار بفروشند و وجه نقد دریافت کنند یا سهام خود را به عنوان یک سرمایه‌گذاری نگه دارند یا یونیت‌ها را در اختیار بیمه معلم قرار دهند و در زمان بازنشستگی در ازای آن از بیمه معلم حقوق مکمل دریافت کنند.

نحوه ثبت کد بورسی در صندوق ذخیره فرهنگیان چگونه است؟

همان طور که گفتیم برای دریافت سهام صندوق ذخیره فرهنگیان، لازم است که اعضا کد بورسی داشته باشند و آن را در صندوق ذخیره فرهنگیان ثبت کنند. مهلت ثبت کد بورسی صندوق ذخیره فرهنگیان از دهم اسفند ۹۹ تا پایان فروردین ۱۴۰۰ اعلام شده است.

بر اساس این مصوبه، لازم است فرهنگیان شاغل و افرادی که بعد از سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده‌اند با ورود به وب‌سایت موسسه، به آدرس www.szf.ir مشخصات و کد بورسی خود را در قسمت «صورت وضعیت اعضا» وارد کنند. همچنین فرهنگیانی که قبل از سال ۱۳۹۵ بازنشسته شده‌اند، به سامانه saham.tadbir-atlas.ir مراجعه و کد بورسی خود را وارد کنند.

اشخاصی که کد بورسی ندارند نیز باید تا قبل از به پایان رسیدن مهلت مشخص‌شده، کد خود را دریافت و در سامانه‌ نامبرده ثبت کنند. پیشنهاد می‌کنیم فرهنگیان محترم با مراجعه به سامانه آگاه اکسپرس، تمامی مراحل ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی را به سرعت انجام دهند. با درج اطلاعات در این سامانه به صورت همزمان هم در سجام و هم کارگزاری ثبت نام شما انجام می‌شود و پس از آن برای احراز هویت می‌توانید به دفاتر پیشخوان منتخب مراجعه یا به صورت آنلاین احراز هویت کنید. در نهایت پس از چند روز، کد بورسی‌تان صادر می‌شود و می‌توانید آن را در سامانه صندوق فرهنگیان وارد کنید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • رمضان ارسالی در

    گفتند سود صندوق ذخیره فرهتگبان برای بازنشستگان همین هفته واریز میشود البته بازنشستگان مهر98تا اردیبهشت1400 تا امروز که اواخر چهارشنبه هست چیزی به حساب ما واریز نشده گفتند هفته بعد همه ی هفته های پیش رو هفته بعد هستند از بش که دروغ شنیدیم نسبت ب مسئولین بی اعتماد شدیم

  • ناشناس ارسالی در

    یک هفته بعد از۱۶ ،،،۶،کی میشه؟امروزشنبه ۲۷ ،۶ ،،فکر کنم ،بازم جایی خرابکاری کردن وزن قولشان عمل نکردن!!!پس سود بازنشستگان کو؟؟؟جرأت عذر خواهی هم داشته باشین !!!عادت کردن دروغ بگن ،دروغگوها !!!کورشین اون دنیا جواب گو باشین ،اگه اعتقاد دارین!!!

  • ناشناس ارسالی در

    سلام
    لطفاً به سرپرست وزارت آموزش و پرورش بگویید پاداش پایان خدمت فرهنگیان چه وقت
    پرداخت می‌شود و سود صندوق ذخیره فرهنگیان به حساب بازنشستگان فرهنگی نرفته است.
    راست بگو.، چه وقت پرداخت می شود؟

  • ناشناس ارسالی در

    صپ نیکدل

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها