|

اعتراض و تجمع فرهنگیان به اجرا نشدن طرح رتبه بندی معلمان

طرح لایحه رتبه بندی معلمان که هدف از آن ارتقا کیفیت آموزش، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و.. بود هنوز در مجلس مسکوت مانده است

لینک کوتاه کپی شد

رتبه بندی معلمان | طرح لایحه رتبه بندی معلمان که هدف از آن ارتقا کیفیت آموزش ،اعتلای منزلت اجتماعی معلمان و.. بود هنوز در مجلس مسکوت مانده است و رایزنی ها برای تصویب آن نتیجه نداده است و در تازه ترین اخبار احتمال تغییر شکل رتبه بندی معلمان به افزایش حقوق 20 تا 25 درصد داده شده است .این موضوع سبب اعتراض  معلمان شده است و آنها خواهان روشن شدن تکلیف این لایحه هستند.

تجمع و اعتراض فرهنگیان به اجرا نشدن طرح رتبه بندی معلمان

معلمان آموزش و پرورش در چند شهر، برای پیگیری اجرای رتبه بندی و افزایش حقوق امروز (سه‌شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۲۳) تجمع کردند.

این معلمان خواهان اجرای کامل رتبه‌بندی بر اساس نظام رتبه‌بندی هستند که افزایش حقوق‌ها را تا ۸۰ درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها تضمین می‌کند.

آن‌ها بر این اساس خواهان تعیین تکلیف وضعیت رتبه‌بندی خود شده‌اند که لایحه‌ی آن با مخالفت دولت و سازمان برنامه و بودجه مواجه شده است.

مجلس مقرر کرده است که این لایحه با توجه به بودجه ۱۴۰۰ مجدد مورد بررسی قرار گیرد و نهایت تا ابتدای مهر ماه در حقوق معلمان قرار گیرد.

در تجمع امروز، گروهی از معلمان در تهران و گروهی دیگر در لرستان جمع شدند تا اجرای رتبه‌بندی را با انگیزه‌های اولیه قانون‌گذار در دهه ۸۰ پیگیری کنند.

توضیحات علیرضا منادی درباره تغییر شکل رتبه بندی معلمان


علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: ۱۰ سال است براساس قوانین برنامه‌های پنج ساله کشور و سند تحول بنیادین هدف‌گذاری شده است که رتبه‌بندی بین معلمان انجام شود و تا سال گذشته اتفاق نیفتاده بود تا اینکه مجلس یازدهم آغاز شد و بنده به تقاضای همه اعضای کمیسیون آموزش مجلس از دولت پیگیر وضعیت رتبه‌بندی شدم.

وی افزود: ۲۵ اسفند ۹۹ لایحه رتبه‌بندی از سوی رئیس جمهور سابق به صورت عادی به مجلس فرستاده شد و در کمیسیون آموزش بررسی اولیه را انجام دادیم همچنین ۹۶ درصد نمایندگان مجلس به کلیات رتبه‌بندی در صحن مجلس رای دادند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: شاکله رتبه‌بندی ایراداتی داشت که آن را اصلاح کردیم و این اصلاحات در مفاد لایحه دولت تغییراتی ایجاد کرد به‌ویژه در ماده ۷ لایحه و ۵ گروهی که از یک تا پنج پیش‌بینی کرده بودند، در کمیسیون آموزش برای این رتبه‌ها عناوینی را انتخاب کردیم که برگرفته از رتبه‌های دانشگاهی بود از جمله آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم و حقوقی که برای این رتبه‌ها باید پرداخت می‌شد، مشخص کردیم.

منادی همچنین اضافه کرد: طبق قانون مجلس نمی‌تواند بالاتر از آنچه که دولت پیش‌بینی کرده است تغییراتی در لایحه ایجاد کند و اگر یک ریال بار مالی داشته باشد شورای نگهبان آن را رد می‌کند. در کمیسیون آموزش مجلس پیشنهاد دادیم و ۸۰ درصد حقوق هیأت علمی را مبنا قرار دادیم، آقای نوبخت با بنده تماس گرفتند و به دفتر او رفتم و اسامی ۵ گروه که حقوقشان متناظر از اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها بود، ارائه شد.

وی درباره اهداف رتبه‌بندی، مطرح کرد: با آقای نوبخت که صحبت کردیم تایید کرد اعتبار رتبه‌بندی را تامین می‌کنیم، اما یک باره نامه محرمانه آقای نوبخت برای آقای قالیباف آمد که ما این پول را نداریم؛ اهداف رتبه‌بندی بدین شرح است که به منظور کیفیت بخشی به فرایند تعلیم و تربیت، اعتلای منزلت اجتماعی معلمان، استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص و شایستگی، عملکرد رقابتی معلمان، مهندسی نیروی انسانی و توسعه نظام‌مند شایستگی‌های حرفه‌ای و تقویت انگیزه و رضایت‌مندی شغلی هدف‌گذاری می‌کند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره اینکه قرار بود رتبه‌بندی معلمان از ابتدای سال اجرایی شود، مانع چیست؟ متذکر شد: از زمانی که لایحه تصویب و ابلاغ شود اجرا خواهد شد قبل از اینکه دولت شروع به کار کند لایحه رتبه‌بندی را تصویب کردیم و آقای نوبخت به ما قوت قلب داد که پول آن تامین خواهد شد و بعد از آن اقای نوبخت را به کمیسیون دعوت کردیم که در تماس تلفنی با اعضای کمیسیون اطمینان داد که این پول تامین می‌شود و چند روز بعد بنده به صورت مکتوب نامه نوشتم تا بدانیم هزینه رتبه‌بندی چقدر می‌شود.

منادی درباره اینکه اعلام شد رتبه‌بندی معلمان متناسب با بودجه ۱۴۰۰ تغییر می‌کند به چه معناست؟ متذکر شد: نامه رئیس سازمان برنامه و بودجه سابق برای ما آمد که براساس جزء یک بند و تبصره قانون بودجه امسال، ۲۰ هزار میلیارد تومان به عنوان منبع برای رتبه‌بندی قابل استفاده است، اما این ۲۰ هزار میلیارد در بودجه خواهر و برادر دارد و اگر حاصل شود و اموال به فروش برود دستگاه‌های دیگر نیز از این بودجه سهم دارند.

وی بیان کرد: در جایی از لایحه رتبه‌بندی گفته است حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط تمام کارکنان دولت شود، وزیر آموزش و پرورش قبلا گفته بود رتبه‌بندی را در بودجه ۱۴۰۰ با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومانی لحاظ کردیم که بنده گفتم ۱۵ هزار میلیارد تومان و معلمان درخواست داشتند که با ۳۰ هزار میلیارد تومان، رتبه‌بندی را امسال اجرا کنیم، اگر کمیسیون مجلس بر همان رتبه‌بندی متناظر با هیأت علمی بایستد، آقای نوبخت گفت ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و آقای قالیباف و سایرین گفتند ۱۶۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز دارد و کل بودجه وزارت آموزش و پرورش ۱۱۶ هزار میلیارد تومان است، ظاهرا این شدنی نیست، ولی اگر کمیسیون بر روی این موضوع ایستاد به صحن علنی مجلس برای رای گیری می‌رود.


تغییر شکل رتبه‌بندی

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: روش دیگری که بیان کردند این است که اولین کاری که رتبه‌بندی می‌کند این است که قد معلمان را به لحاظ کیفیت، مهارت و علم می‌سنجد و اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق متوسط کارکنان دولت که الان حدود ۶ و نیم میلیون تومان است، باشد، حقوق معلمان یک میلیون و ۷۵۰ هزار تومان افزایش می‌یابد و اگر ۵۰ درصد اعمال شود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد که این نیز خوب است و برای معلمان حدود ۳ تا ۵ میلیون تومان افزایش حقوق رقم می‌زند، پیشنهاد این است معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره معلم کارامد و استاد معلم را داشته باشیم که استاد معلم بالاترین افزایش حقوق را خواهد داشت.

منادی متذکر شد: در باره این موضوع در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصمیم‌گیری خواهد شد و در قبال کیفیت معلمان حقوق آن‌ها افزایش پیدا می‌کند و منبع اعتبار آن بودجه ۱۴۰۰ است و رئیس سازمان برنامه و بودجه حق جابجایی دارد، بند و تبصره دو می‌گوید، اعتبار لازم از محل فروش اموال تامین شود، اما الان اموال فروخته نشده است و می‌توانند محل اعتبار آن را جابجا کنند.

وی درباره اینکه اگر بودجه رتبه‌بندی مشروط به بودجه سنواتی شود انتقاد‌هایی انجام می‌شود، بیان کرد: وقتی اسم ردیف در بودجه است می‌توانیم در سقف بودجه ۱۴۰۰ اعتبار آن را تامین کنیم و اگر حقوق معلمان ۲۵ درصد بیشتر از حقوق کارکنان دولت باشد به ۱۴ هزار میلیارد تومان اعتبار و اگر ۵۰ درصد باشد به ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و این کار باید با هرعددی که باشد، شروع شود و در آینده آن را ارتقا دهیم و حتی برای کارکنان بخش اداری که معلم هستند و بازنشسته‌ها نیز پیش‌بینی‌هایی داریم و باید منتظر مصوبه کمیسیون آموزش مجلس باشیم.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

  • تیمور ارسالی در

    ۸ ملیون خوب است

  • عباس‌صالحی ارسالی در

    لعنت خدا بر دروغگویان که از کافران و مشرکان و منافقان هم پست‌ترند و رتبه‌ی ایشان از حیوانات هم پایین‌تر است.
    برتر و بهتر و والاتر از مقام معلم کجا می‌توان یافت اما در نظام بی نظم ما که قرن‌ها از غرب و شرق عالم عقب‌مانده‌ برخورد با معلم یعنی گفتن دروغ و خیانت به او و حق و حقوق اقتصادی و اجتماعی وی نمی‌دانم فقط این را می‌دانم که فقط وفقط در صورت تجمعات بیش از یکصد هزار نفری فقط در پایتخت می‌توان چنین مسئولینی را بزانو در آورد و حق بیش از دهها سال سختی و محنت را باز ستاند و راه دیگری نمانده است‌.

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها