|

گوگل ترنسلیت چیست؟ راهنمای استفاده از گوگل ترجمه

گوگل ترنسلیت چیست

گوگل ترنسلیت؛ مسیری برای حضور در دنیای مدرن است راهی که به شما کمک می‌کند از طریق زبان‌های بین‌المللی ارتباطاتی موثر برقرار نمائید.

لینک کوتاه کپی شد

گوگل ترنسلیت یکی از نام‌آشناترین ابزارهای معرفی شده دنیای دیجیتال، در میان ایرانیان است! گوگل ترنسلیت یا به زبان انگلیسی؛ Google Translate از جمله قوی‌ترین سرویس‌های اینترنتی‌ست که توسط گوگل ارائه شده و توانسته نیاز گسترده‌‌ای از کاربران را برطرف نماید! اما تاکنون این سوال را از خود پرسیده‌اید؛ گوگل ترنسلیت یا گوگل ترجمه چیست؟؟ 

اجازه دهید بپرسیم؛ چقدر به زبان‌های خارجی تسلط دارید؟ آیا توانایی ترجمه یک متن را دارید؟ 

ترجمه‌ کردن را باید یک بخش جدایی ناپذیر برای کاربران، خصوصا در دنیای وب دانست! در جواب پرسش شما باید بگوییم؛ گوگل ترنسلیت؛ مسیری برای حضور در دنیای مدرن است! راهی که به شما کمک می‌کند از طریق زبان‌های بین‌المللی و شاخص در جهان، ارتباطاتی موثر برقرار نمائید. با توجه به پیشرفت‌هایی هم که صورت گرفته؛ در حال حاضر گوگل ترنسلیت این توانایی را دارد تا بیش از 100 زبان زنده دنیا را ترجمه نماید. 

آیا همچنان به توانایی‌های این ابزار کاربردی باور ندارید؟! 

از همین‌رو در نظر داریم در ادامه توضیحات کامل‌تری خدمت شما ارائه دهیم تا چگونگی استفاده و مزایایی که بهره‌گیری از گوگل ترنسلیت میتواند با خود به همراه داشته باشد را بشناسیم. 

همراه ما باشید! 

نگاهی به تاریخچه گوگل ترنسلیت 

گوگل ترنسلیت یا گوگل ترجمه همانطور که از اسمش پیداست یکی از سرویس‌هایی‌ست که توسط شرکت گوگل به کاربران ارائه شده است. این بخش از خدمات گوگل برای اولین بار در سال 2006 به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز نمود. نکته قابل توجه اینجاست که این ابزار در ابتدا تنها به ترجمه چند زبان میپرداخت. از طرفی در آغاز فعالیت؛ زبان مبدا را به زبان انگلیسی تبدیل کرده و سپس متن را از انگلیسی به زبان مقصد ترجمه می‌نمود. 

گوگل ترنسلیت چیست

کاری که اکنون بسیار زمانبر به حساب می‌آید! اما این روزها کمتر چیزی را میتوانید بیابید که دستخوش تغییرات مثبت نشده باشد! این مسئله درخصوص گوگل ترنسلیت نیز صدق می‌کند. 

درواقع پیشرفت تکنولوژی اجازه داد تا Google Translate به سرویس قدرتمندتری تبدیل شود. به‌گونه‌ای که متخصصان شرکت گوگل با بهره‌گیری از هوش مصنوعی و شبکه عصبی، ترجمه کلمه به کلمه را کنار زده و تمامی بخش‌های یک جمله را به صورت یکپارچه ترجمه می‌نماید.  

چه بسا که در حال حاضر بیش از صد زبان زنده دنیا را به هر مقصدی که تمایل داشته باشید؛ ترجمه می‌نماید. 

چگونگی تکامل مترجم گوگل

با تمامی این اوصاف اما آیا میدانید گوگل ترنسلیت چگونه کار می‌کند و چطور به چنین تکاملی رسیده است؟ 

خب گفتیم که مترجم گوگل از تکنولوژی هوش مصنوعی و شبکه عصبی برای ترجمه متون استفاده می‌کند. در واقع این سرویس از فراوانی زوج کلمات میان دو زبان مدنظر برای تفسیر داده‌ها بهره میگیرد. کاملا میتوان متوجه شد که این سرویس از یک مسیر سخت و طولانی عبور کرده، آزمون و خطاهای بسیار زیادی را گذرانده! هر چند که همچنان با وجود سرویس‌دهی رایگان و البته سرعت بالا، کیفیت تبدیل لغات آن کاملا به زبان‌های متقابل وابسته است. هر چه استفاده از این سرویس افزایش یابد، قدرت آن نیز به مراتب بیشتر می‌شود. به عنوان مثال؛ دقتی که در تبدیل جملات انگلیسی یا اسپانیایی دیده می‌شود، در سایر زبان‌ها وجود ندارد.  

البته خالی از لطف نیست بدانید؛ همواره مشکلات متعدد گرامری در ترجمه متون دیده می‌شود. اصلی‌ترین دلیل این اتفاق هم به روش فراوانی زوج کلمات برمیگردد که آشنایی کاملی با قوانین گرامری زبان‌های مختلف ندارد! 

با این حال گوگل ترنسلیت تاثیری غیرقابل انکار در ارتباطات داشته است. این سرویس کارهای متعددی را ارائه می‌دهد؛ به‌گونه‌ای که امروز به پشتیبانی آنلاین 103 زبان فعال دنیا و 59 زبان به صورت آفلاین می‌پردازد. از طرفی کاربران سیستم‌های IOS و اندروید می‌توانند به بهره‌گیری از امکانات آن بپردازند. 

کار با گوگل ترنسلیت بسیار آسان است؛ با این حال فرادرس مجموعه‌ آموزش‌هایی را تدارک دیده تا در شرایط بهتری به استفاده از مترجم گوگل برای انجام کارهای خود بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید به بخش مجموعه آموزش عمومی مراجعه کنید. 

استفاده از گوگل ترنسلیت

این روزها کمتر کسی را می‌توانید بیابید که در استفاده از گوگل ترنسلیت (گوگل ترجمه) چه از طریق موبایل و چهاز طریق سیستم عامل‌های مختلف کامپیوتربا مشکل مواجه شود! هر چند در صورت بروز هرگونه اختلال در سیستم عامل ویندوز مشکلاتی به وجود بیاید. در چنین شرایطی شما می‌توانید از آموزش‌هایی که توسط فرادرس تولید شده است و نحوه کار با سیستم عامل‌های مختلف را به صورت حرفه‌ای به شما می‌آموزد، استفاده بفرمایید.

آموزش جامع کار با نسخه‌های مختلف ویندوز — کلیک کنید

برای استفاده از سرویس گوگل ترنسلیت راهکارهای زیادی پیش روی شما قرار دارد. بهترین راه؛ مراجعه به سایت اصلی این سرویس است! در سایت اصلی فهرستی کشویی را در دو قسمت مشاهده می‌کنید که نام زبان‌های مختلف را نمایش می‌دهد. 

گوگل ترنسلیت چیست

پس از انتخاب زبان مد نظر و البته جملات مدنظر خود، ترجمه آن در سمت دیگر به نمایش درمی‌اید. از طرفی کافیست یک کلمه را در باکس بنویسید؛ تمامی معانی احتمالی و البته مترادف‌های آن به همراه موارد کاربردی در جملات مختلف به شما نشان داده می‌شود. این سرویس حتی در راستای افزایش سرعت کاربران، تعدادی از زبان‌های پرطرفدار را در صدر لیست قرار می‌دهد تا کار شما در مدت زمان کوتاه‌تری انجام گیرد. شما برای رسیدن به نتیجه دلخواه تنها کافیست میان دو فلش بین باکس‌ها کلیک کنید تا ترجمه زبان‌ها به صورت معکوس نیز انجام گیرد. 

متخصصان گوگل فکر همه جا را کرده‌اند. به شما این امکان را می‌دهند تا در صورت عدم دسترسی به صفحه کلید، از کیبورد مجازی که در کادر سمت چپ قرار داده شده، استفاده کرده و متون خود را تایپ نمائید. با اینکار حتی به انگشتان خود نیز زحمت نمی‌دهید. از طرفی با انتخاب میکروفن کوچک میتوانید با خواندن متن مورد نظر، ترجمه آن را به صورت متن دریافت کنید. انتخاب بلندگو در کنار میکروفن نیز به شما این امکان را می‌دهد تا نسبت به تلفظ صحیح کلمه نیز مطمئن شوید. 

شما در هر کادر از گوگل ترنسلیت میتوانید 5000 کاراکتر را تایپ نمائید. اگر هنوز با چگونگی استفاده از گوگل ترنسلیت آشنا نشده‌اید، خیلی نگران نباشید؛ در مجله فرادرس آموزش کاملی به صورت تصویری قرار داده شده است و برای مشاهده آن روی لینک زیر کلیک کنید:

آموزش مترجم گوگل ترنسلیت (Google Translate) — راهنمای تصویری

 

چند نکته کاربردی استفاده از ترجمه گوگل

 اگر نسبت به چگونگی استفاده از ترجمه گوگل آگاهید، حتما با ترفندهای گوگل ترنسلیت آشنایی دارید. به عنوان مثال؛ در زمان ترجمه هر کلمه‌ای که در باکس ترجمه یادداشت می‌کنید؛ لغات و کلمات مشابه با کلمه مدنظر شما در فرمت‌های مختلف اعم از صفت، اسم، فعل و... در کادر پایین به نمایش درمی‌آید که این خود یک بانک اطلاعات کامل از هر کلمه ترجمه شده است. 

همین اتفاق به ظاهر ساده باعث می‌شود تا کاربران گوگل ترنسلیت معنای لغت خود را با کمترین خطا ترجمه نمایند. 

اما به خاطر بسپارید؛ گوگل ترنسلیت همواره در ترجمه متون تخصصی، نقص‌هایی را از خود بروز داده است. از همین‌رو دانشجویان و یا حتی محققان در ترجمه مقالات‌شان از ترجمه گوگل استفاده نمی‌کنند! اجازه دهید مثالی را برای شما ذکر کنیم؛ Plate در گوگل ترجمه اغلب بشقاب معنی می‌شود در صورتی که در متون تخصصی، صفحه معنا دارد. شما میتوانید برای رفع این مشکل با کلیک راست بر روی کلمه ترجمه شده، آن را ویرایش کرده و برای همیشه ترجمه صحیح کلمه مدنظر را دریافت نمائید. 

کاربردهای Google Translate

خارج از هر چیزی باید بدانید؛ گوگل ترنسلیت تنها در ترجمه متن موفق نبوده و به هر صورت میتواند معنی کلمات و جملات را به شما ارائه دهد. چگونه؟ 

  • ترجمه در حین محاوره 

  • ترجمه عکس 

  • ترجمه وب سایت

  • ترجمه متن دست نوشته

گوگل ترنسلیت چیست

ویژگی های گوگل ترنسلیت

با توجه به موارد گفته شده میتوان درک کرد که استفاده از گوگل ترنسلیت تا چه اندازه در رسیدن به نتیجه دلخواه تاثیرگذار است. اما چرا تا این اندازه به بهره گیری از گوگل ترنسلیت تاکید می‌شود؟ 

  1. مترجم گوگل به 103 زبان زنده دنیا فعال است. 
  2. تصاویر را به 29 زبان زنده دنیا ترجمه می‌کند.
  3. قابلیت ترجمه گفتاری دو طرفه به 32 زبان را دارد.
  4. امکان اضافه کردن کلمات مورد علاقه و مهم برای استفاده آفلاین برای آن وجود دارد. 
  5. تنها از طریق کپی کردن هر متن در تمامی افزارها میتوان از قابلیت بسیار کاربردی Tap to Translate استفاده نمود و به معانی مورد نظر رسید. 
  6. حتی در صورت عدم دسترسی به اینترنت میتوان از مترجم آفلاین گوگل ترنسلیت استفاده نمود. 
  7. امکان عکاسی از متن برای ترجمه و ارائه متونی باکیفیت، به 37 زبان زنده دنیا
  8. دارا بودن قابلیت تشخیص حروف و متن با دستخط انسان و ترجمه آن برای  93 زبان متمایز 

نقش مترجم گوگل در تقویم گوگل 

Google Calendar را باید از جمله بهترین اپلکیشن‌های تقویم موجود در بستر اینترنت دانست. با استفاده از این اپلیکیشن شما میتوانید تمامی برنامه‌ها اعم از تولدها، یادآورها، جلسات و... را به ثبت برسانید و زمان خود را برنامه‌ریزی کنید. شاید با خود بگویید که این برنامه برای افراد فعال با تقویم میلادی‌ست. باید بگوییم که مشکل نداشتن تقویم شمسی هم در این اپلیکیشن برطرف شد! 

 

شاید این اتفاق برای گوگل کار دشواری نبوده و حتی مهم تلقی نمی‌شد، اما برای کاربران ایرانی که به این تقویم احتیاج داشتند، بسیار خوشحال کننده است. اگر نحوه کار با تقویم گوگل را نمی‌دانید، می توانید از طریق مراجعه به لینک زیر می توانید آن را فرا بگیرید:

آموزش کار با تقویم گوگل — کلیک کنید

اما واقعا میتوان ارتباطی میان گوگل ترنسلیت و گوگل کلندر پیدا کرد؟ 

قطعا بله! 

در بسیاری از مواقع پس از آشنایی با چگونگی استفاده از تقویم گوگل با کلماتی روبرو می‌شوید که معنی آنها برای شما مبهم است. خب فکر می‌کنید در این مقطع چه چیزی بهتر از گوگل ترنسلیت میتواند کمک کننده باشد؟ 

قطعا گوگل ترجمه به دلیل قابلیت Tap to Translate این فرصت را می‌دهد تا در فرصتی کوتاه به نتیجه دلخواه برسید. 

پس استفاده از آن را به هیچ عنوان پشت گوش نیاندازید. 

نحوه استفاده از قابلیت آفلاین گوگل ترنسلیت

گفتیم که میتوانید از گوگل ترنسلیت حتی در زمانی که هیچ دسترسی به اینترنت ندارید نیز استفاده کنید. اما قابلیت آفلاین آن چگونه فعال می‌شود؟ مراحلی دارد که آن را با شما به اشتراک می‌گذاریم. 

در مرحله اول باید آخرین نسخه منتشر شده از برنامه Google Translate را دانلود کنید و وارد برنامه شوید. 

در مرحله دوم در قسمت سمت چپ گزینه‌ای تحت عنوان Offline translations  به چشم می‌اید که باید آن را انتخاب کنید. 

گوگل ترنسلیت چیست

مرحله سوم زمانی آغاز می‌شود که شما زبان مدنظرتان را انتخاب نمائید تا دیتای آن دانلود گردد. نگران نباشید این دیتا حتی زمانی که به اینترنت دسترسی نداشته باشید هم دانلود خواهد شد. 

دانلود دیتای زبان مدنظر به این معنی‌ست که وارد مرحله چهارم شده‌اید و حال میتوانید از حالت آفلاین گوگل ترنسلیت استفاده کرده و معنای صحیح متن مورد نظر خود را دریافت کنید. 

تاکنون از قابلیت آفلاین مترجم گوگل استفاده کرده‌اید؟

کلام آخر درباره گوگل ترنسلیت

گوگل ترنسلیت یکی از نام‌اشناترین سرویس‌های موجود و ارائه شده توسط گوگل است. یک ابزار بسیار کاربردی که در بسیاری از مواقع بدون بهره‌گیری از آن نمیتوان به انجام کارها پرداخت. به همین دلیل است که هر ساله گوگل با اعمال تغییرات و آپدیت‌هایی بسیار کاربردی در آن، توانسته همواره مخاطبان خود را راضی نگه دارد. حواستان باشد تا زمانی که یک ابزار در راستای برطرف کردن نیاز مخاطبان موفق عمل نکند، روز به روز بر تعداد کاربران آن افزوده نخواهد شد. گوگل ترنسلیت را باید نمونه بارزی از این گفته بدانید. 

اگر بتوانید پس از آموزش‌های مناسب از این ابزار استفاده کنید؛ بخش بزرگی از کارهای شما که غالبا به زبان‌های بین‌المللی نظیر انگلیسی‌ست، بدون مشکل به نتایج مثبت ختم خواهد شد. 

فکر می‌کنید کار با گوگل ترنسلیت به چه صورت است؟ مسلما سخت نیست! اینکه شما از کدام یک از کاربردهای آن استفاده می‌کنید نیاز به آشناییت‌ها و البته نیازتان دارد. واقعا در برخی موارد حوصله‌ای برای تایپ متن ندارید، خب اینجا قابلیت میکروفن به داد شما خواهد رسید. از طرفی در برهه‌ای از زمان، کیبورد شما دچار مشکل شده و نمیتوانید برای تایپ متن از آن استفاده کنید؛ خب مسلما کیبورد مجازی بهترین گزینه موجود است. 

مشاهده می‌کنید که گوگل ترنسلیت تمام تلاش خود را به کار برده تا در تمامی حالات بتوانید از خدمات آن بهره بگیرید. و این بسیار دلنشین است که متخصصان تا این اندازه به نیازهای کاربران اهمیت می‌دهند. 

اگر هم‌اکنون فکر می‌کنید به خدمات گوگل ترنسلیت نیاز دارید و یا به آموزش‌های بیشتری برای بهره‌گیری از آن نیاز دارید، توصیه داریم سری به مجموعه آموزش‌های فرادرس بزنید تا نه تنها کار با این بخش از سرویس گوگل برای شما راحت‌تر شود، بلکه توانایی خود در بهره‌گیری از این سرویس در خدمات دیگر را نیز بهبود بخشید.

مشاهده آموزش‌های عمومی فرادرس — کلیک کنید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها