|

ماجرای ملکِ ۱۳۵ هزار میلیاردی بنیاد مستضعفان چیست؟

ایران سال‌هاست برجی بزرگتر و گرانتر در دل نیویورک دارد. برجی که هزاران میلیارد تومان ارزش دارد

لینک کوتاه کپی شد

همین چند روز پیش و در جریان برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد رییس‌جمهور ترکیه، از یک برج ۳۵ طبقه‌ در دل نیویورک رونمایی کرد. برجی با نام «خانه ترک» که قرار است محل استقرار دولتمردان ترکیه در نیویورک باشد. اما ایران سال‌هاست برجی بزرگتر و گرانتر در دل نیویورک دارد. ماجرای دو برج گران‌قیمت ایران و ترکیه در نیویورک چیست؟

به گزارش «شایانیوز» به نقل از تجارت نیوز برج ترکیه ای که در میان شهروندان این کشور سر و صدای زیادی به پا کرد و برای برخی ایرانی‌ها هم این پرسش را به میان کشید که چرا ایران باید این قدر از ترکیه عقب بیفتد؟ غافل از اینکه ایران بیش از نیم قرن است چنین ساختمانی در نیویورک دارد.

turkevi-binasi3-0rr7

خانه ترک چیست؟

ساختمان «خانه تُرک» (Türkevi)، برجی ۳۵ طبقه است که رو‌به‌روی مقر «سازمان ملل متحد» واقع شده و قرار است مقر نمایندگی دائم ترکیه در سازمان ملل متحد و سرکنسولگری این کشور در نیویورک هم باشد. هزینه ساخت این برج، حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.

سالن اجتماعات ۲۰۰ نفره، نمایشگاه و پارکینگ از جمله بخش‌های این مجموعه هستند و علاوه بر این، داخل آن امکانات متعددی برای دیپلمات‌های ترک تدارک دیده شده است، سوئیت‌های اختصاصی برای آنکه دیپلمات‌ها و خانواده‌های‌شان عازم این هتل و آن هتل نشوند و وقتی در نیویورک هستند، در ساختمان اختصاصی ترکیه اقامت داشته باشند.

وجود یک «دفتر مرکزی» برای استقرار نهادهای «لابی‌کننده» ضروری است و شهرهایی که مقر سازمان‌های بین المللی هستند (مانند نیویورک، پاریس، وین، بروکسل و…) همگی پر از ساختمان‌هایی هم هستند که نهادهای مختلف، برای نفوذ در فرآیند تصمیم‌گیری‌های سیاسی، آنها را در مجاورت نهادهای بین‌المللی ساخته‌اند.

newyork-turkevi

از «بنیاد پهلوی» تا «بنیاد علوی»

اما تنها ترکیه نیست که به تازگی در گرانترین خیابان نیویورک یک برج ۳۵ طبقه دارد. نیم قرن است که ایران هم مالک برجی بزگرتر و گرانتر در نیویورک است. برجی با نام بنیاد علوی.

ارزشِ روز این برج بین یک تا ۵ میلیارد دلار (بین ۲۷ هزار میلیارد تومان تا ۱۳۵ هزار میلیارد تومان) تخمین زده می‌شود و به این ترتیب، به مراتب (بین ۳ تا ۱۵ برابر) گران‌قیمت‌تر از برجی است که ترکیه به تازگی ساخته است.

برج «بنیاد پهلوی» که حالا برج «بنیاد علوی» (وابسته به بنیاد مستضعفان) شده، همچنان در مالکیت ایران است، اما چند سال پیش دادگاهی در آمریکا تلاش کرد به اتهام فعالیت‌های تروریستی، این برج را از چنگ ایران در بیاورد. در نهایت، دادگاه فدرال استیناف، حکم را لغو کرد و به این ترتیب، ایران هنوز این برج را در اختیار دارد.

پیش از انقلاب، نهادی در ایران وجود داشت که حالا به «بنیاد علوی» تغییر نام داده است. پیش از انقلاب، نام این بنیاد، «بنیاد پهلوی» بود. محمدرضا پهلوی، شاه مخلوع ایران بنیادی با نام خانوادگیِ خودش ایجاد کرده بود تا برخی امور عام‌المنفعه و انسان‌دوستانه را به این نام انجام دهد.

با این همه، «بنیاد پهلوی» که قرار بود کارهای انسان‌دوستانه بکند، املاک متعددی هم در خاک آمریکا داشت. یکی از این املاک، برجی ۳۶ طبقه (یک طبقه بلندتر از «خانه تُرک») است که در یکی از مهم‌ترین و مشهوترین خیابان‌هایِ جهان، یعنی «خیابان پنجم» (Fifth Avenue) واقع شده است.

جالب اینکه همسایه دیوار به دیوارِ این برج، «مرکز راکفلر» (Rockefeller Center) است، برجی که به سفارش خاندان «راکفلر» (یکی از ثروتمندترین خانواده‌های جهان) ساخته شده و همین امروز هم یکی از جاذبه‌های توریستیِ شهر نیویورک است.

جالب‌تر این که برج «بنیاد علوی»، پیش از آنکه به مالکیت ایران در بیاید، متعلق به شرکت سوئیسیِ «پیاژه» (Piaget) بوده، شرکتی که حدود ۱۵۰ سال است در حوزه ساخت ساعت و جواهرات گران‌قیمت  فعالیت می‌کند.

5thave-650-3-4a-768x468

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها