|

کارآفرینان موفق ایران - زندگینامه 5 کارآفرین برتر ایران

کارآفرینان موفق ایرانی

کارآفرینی ایجاد شغل است. شغلی که با سوددهی بالا همراه بوده و در راستای برطرف کردن نیازهای جامعه و تحول از طریق حل مشکلات بزرگ شکل میگیرد.

لینک کوتاه کپی شد

اگر به عنوان کارمند امورات‌تان را میگذرانید و بارها به خود گفته‌اید؛ « باید کسب‌وکار مختص به خودم را راه‌اندازی کنم» و درواقع درصدد پاسخ دادن به یکی از نیازهای جامعه هستید، باید بدانید؛ ذاتا فردی کارآفرین به حساب می‌آیید. نیازی نیست با این خواسته بجنگید، تنها کافیست؛ به ندای درونی خود گوش داده و وارد کار شوید. با چالش‌ها همراه شوید. آن وقت است که متوجه می‌شوید چه مهارت‌هایی داشته و تاکنون از آن بی‌خبر بوده‌اید! راه‌اندازی کسب‌وکار جدید به جسارت نیاز دارد، ایا این جسارت را در خود می‌بینید؟

آگاه باشید که این مسیر بدون چالش و مشکل نبوده و باید از تجربیاتی که دیگران بدست آورده‌اند، نهایت بهره را ببرید. اینجاست که خواندن و یا گوش دادن به سخنان کارآفرینان موفق ایرانی میتواند کمک‌کننده باشد. آموزش عمومی آنها میتواند همچون چراغ راه، نور تازه‌ای به مسیر حرکت شما ببخشد و چه بسا راهی جدید برای رسیدن به موفقیت را برای شما باز کند.

از همین‌رو در این مقاله تصمیم گرفته‌ایم؛ داستان برخی از موفق‌ترین کارآفرینان ایرانی را برای شما بازگو کنیم. از روزهای شلوغ و تجربه‌های وحشتناک آنها بگوییم تا شاید شما هم همچون آنها از همان مسیری که حتی فکرش را نمی‌کنید به موفقیت‌های شگفت‌انگیز برسید.

همراه ما باشید.

کارآفرینی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ کارآفرینان موفق ایران برویم و از آموزش کارآفرینی و سخنان ارزشمند آنها استفاده کنیم. اجازه دهید کمی از کارآفرینی بگوییم. منظور از کارآفرینی چیست؟ کارآفرینی نوعی ایجاد شغل است. شغلی که با سوددهی بالا همراه بوده و در راستای برطرف کردن نیازهای جامعه و تحول جهان از طریق حل مشکلات بزرگ شکل میگیرد. تاکنون محصولات ابتکاری را دیده‌اید که با هدف ایجاد تغییرات اجتماعی رونمایی شده‌اند تا زندگی روزمره را به چالش بکشند؟ کارآفرینی دقیقا همین است!

هر چند در تعریف متنی کارآفرینی هیچگاه به شما نمی‌گویند؛ کارآفرینی همان شغلی‌ست که افراد در رویاهای خود داشته و آن را به هر سمتی که تمایل دارند، هدایت می‌کنند. به همین دلیل است که آموزی کارآفرینی بسیار حائز اهمیت است. اینکه کسب‌وکار خود را به کدام سمت هدایت کنید تا بالاترین میزان سوددهی را به همراه داشته باشد، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هاست. از همین‌رو فرادرس مجموعه آموزشی را تدارک دیده تا با شرح نکات لازم در این راستا راهنمایی‌هایی را در اختیار شما قرار دهد. میتوانید برای دریافت این آموزش، به بخش آموزش کارآفرینی مراجعه کنید.

حواستان باشد؛ کارآفرینی نوعی ساخت یک زندگی درست مطابق با شرایط شماست. بدون داشتن رئیس! واقعا زندگی بدون رئیس زیباست نه؟ از طرفی هیچ محدودیتی برای شما وجود ندارد و هیچکس نمیتواند به مانند یک مانع شما را از موفقیت‌های پیش‌رو محروم کند.

پس برای اینکه در این مسیر موفق‌تر از همیشه حرکت کنید؛ پای صحبت‌های کارآفرینان موفق ایرانی بنشینید. تجربیات آنها میتواند کمک‌کننده باشد و به شما در شناخت مسیر صحیح و غلط کمک نماید.

در ادامه برخی از کارآفرینان موفق ایران را معرفی خواهیم کرد. البته فرادرس طی آموزشی از چگونگی رسیدن کارآفرینان موفق ایرانی و جهان به جایگاه کنونی و قدم‌هایی که آنان پیموده‌اند را شرح داده است. کافیست سری به مقاله کارآفرینان بزرگ دنیا در سایت فرادرس منتشر شده بزنید.

بنیان‌گذار سایت تخفیفان ( نازنین دانشور )

نازنین دانشور با مدرک فوق‌لیسانس رشته MBA از دانشگاه امیر کبیر، بلافاصله پس از اتمام تحصیل خود به لندن مهاجرت کرد. او توانست با توجه به مهارت‌هایی که دارد در یکی از شرکت‌های فعال به عنوان برنامه‌نویس مشغول به کار شود. او به این مسئله باور داشت نباید ترس از شکست، ما را از شروع کارهای جدید وادارد!

به راستی که این ترس چه بلاها به سرمان نیاورده و ما را از انجام چه کارهایی که از صمیم قلب دوستشان داشتیم، باز نداشته است!

به همین دلیل زمانی که خرید اینترنتی آنچنان در بازار ایران جاافتاده نبود، به ایران بازگشت و با سرمایه‌ای تقریبا 15 میلیونی، سایت تخفیفان را راه‌اندازی نمود. این روزها کسی را میشناسید که سایت تخفیفان را نشناسد؟

نازنین دانشور کارآفرین و بنیان گذار تخفیفان

نازنین دانشور کارآفرین و بنیان گذار تخفیفان

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات دانشور در مسیر کارآفرینی، عدم شکل‌گیری اعتماد مردم به فضای اینترنت و خریدهای اینترنتی، آن هم در آن زمان بود. از همین‌رو برای حل این مشکل از تیم خود کمک گرفت و به تدوین یک استراتژی کامل از اعتمادسازی پرداخت. دریافت مجوز و نماد اعتماد یکی از قدم‌هایی بود که در این راه برداشت.

دومین استراتژی بزرگی که در راستای کارافرینی خود برداشت به خبرسازی برمیگردد. او مصاحبه‌های بسیار گسترده‌ای با نشریات مختلف انجام داد تا مردم با سایت تخفیفان و نحوه کار آن آشنا شوند. و در آخر حتی خودشان را در کنار شرکای تجاری بزرگی قرار دادند.

به این ترتیب توانستند اعتمادسازی گسترده‌ای را شکل دهند.

محمد جواد شکوری مقدم ( بنیانگذار سایت آپارات )

چند نفر از شما تاکنون نام محمد جواد شکوری مقدم را شنیده‌اید؟ مطمئنا تعداد محدودی از شما پاسخ مثبت به این پرسش می‌دهید، اما کافیست بگوییم؛ «آپارات»! آیا کسی هست که از سایت آپارات دیدن نکرده باشد؟ باید بدانید شکوری مقدم اولین بار در سن 16 سالگی با دنیای برنامه‌نویسی آشنا شد و توانست به صورت پاره‌وقت در یکی از شرکت‌های معتبر آن زمان مشغول به فعالیت شود.

جالب است بدانید که او در حال حاضر بنیانگذار وب سایت مهم ایرانی «کلاب» است که در راستای محبوب‌ترین وب‌سایت‌های شبکه اجتماعی ایران قرار دارد. او متولد سال 1361 از دانشگاه امیرکبیر بود که به دلیل علاقه وافرش به برنامه‌نویسی درس را رها کرده و به سراغ برنامه‌نویسی رفت.

محمد جواد شکوری مقدم بنیان گذار آپارات

محمد جواد شکوری مقدم بنیان گذار آپارات

در همان سال‌ها ایده‌های مختلفی برای حضور در دنیای اینترنت به ذهنش رسید اما به دلیل عدم آشنایی با تیم‌سازی با شکست مواجه شد. در نتیجه در سال 83 با فروش ماشین خود، سایت کلوب را راه‌اندازی کرد و پس از محبوبیت آن و در راستای توسعه سرویس‌هایش، اقدام به خرید میهن بلاگ نمود.

با توجه به درخواست‌های گسترده کاربران تصمیم گرفت تا قابلیت سرویس ویدئویی را به کلوب اضافه کند. اما هر بار به دلیل بروز مشکلات انجام این کار به تعویق افتاد. تا اینکه در سال 89، آپارات شکل گرفت. یک سرویس اشتراک‌گذاری ویدئویی کاملا جدا که امروزه محال است آن را نشناسید.

سعید و حمید محمدی ( بنیانگذار سایت دیجیکالا)

فکر می‌کنید ایده راه‌اندازی سایت دیجیکالا از کجا شکل گرفت؟ باید بدانید این دو برادر دوقلو در سال 1383 آن هم زمانی که عکاسی دیجیتالی به عنوان یک جایگزین مناسب برای عکاسی‌های آنالوگ شناخته شده بود تصمیم گرفتند تا یک دوربین دیجیتال خریداری نمایند. در آن روزها هیچ سایتی وجود نداشت تا اطلاعات کاملی از محصول مورد نظر را در اختیار افراد قرار دهد. از همین‌رو به سراغ سایت‌های انگلیسی رفتند و پس از انتخاب دوربین مد نظر خود، آن را در یکی از مغازه‌های خیابان جمهوری خریداری نمودند.

پس از مدتی استفاده از دوربین به این نتیجه رسیدند که دوربین مربوطه از کیفیت مطلوبی برخورد ار نبوده و لنز

 

 

 

دست دوم و حتی تعمیری‌ست. واقعا که فاجعه است! این مسئله باعث شده تا به مطالعه و تحقیق در زمینه نقد و بررسی و فروش اینترنتی کالای دیجیتال بپردازند و درست همینجا بود که ایده سایت دیجیکالا در ذهن آنها شکل گرفت.

برادران-محمدی-دیجی-کالا

سعید و حمید محمدی بنیان گذاران دیجی کالا

این دو برادر تحصیلات خود را در مقطع فوق لیسانس MBA به اتمام رسانده‌اند و پس از راه‌اندازی سایت دیجیکالا همواره در تلاش‌ بوده‌اند تا با کیفیت‌ترین خدمات را به مخاطبین خود ارائه دهند. آنها در ابتدا به شیوه‌ای کاملا اصولی و امروی به نقد و بررسی محصولات پرداخته و در حال حاضر رتبه سوم پربازدیدترین سایت‌های ایرانی را به خود اختصاص داده است.

مسلما رسیدن به چنین جایگاهی بدون مشکل و چالش نبوده و اگر میخواهید در این مسیر به موفقیت برسید توصیه ما این است که حتما آموزش مهارت برای بازار کار را به خوبی در خود تقویت کنید. اینکه بدانید در هر یک از بازارها به کدام یک از مهارت‌ها احتیاج است، مسلما مسیر هموارتری را پیش روی شما قرار می‌دهد. خوشبختانه فرادرس آموزش‌هایی را در این راستا برای شما فراهم آورده است. میتوانید به بخش آموزش زیر مراجعه نمائید.

حسام آرمندهی ( بنیانگذار سایت دیوار )

حسام آرمندهی متولد سال 1364 در تهران است که در رشته مهندسی کامپیوتر از دانشگاه صنعتی شریف فارغ‌التحصیل شده است. هر چند که در سال 2010 برای ادامه تحصیلات به سوئد مهاجرت نمود. اما این مسئله اجازه نداد تا افکار او در راستای برطرف کردن نیاز جامعه از بین برود. او همواره به دنبال کارآفرینی بود و با اینکه چندین پروژه شکست‌خورده در کشور سوئد داشت از مسیر خود منحرف نشد.

ایده سایت دیوار درست زمانی شکل گرفت که برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود. پس از ملاقات با یکی از دوستان قدیمی‌اش (رضا محمدی) که بر روی پروژه فارسی تل کار می‌کردند، ایده‌های جدیدی در ذهنش شکل گرفت.

حسام آرمندهی بنیان گذار دیوار

حسام آرمندهی بنیان گذار سایت دیوار

درواقع حسام و رضا عمیقا علاقمند بودند تا در دوران دانشجویی سایتی را تحت عنوان طوطی راه‌اندازی کنند و در آن به چاپ تصویر بر روی تیشرت بپردازند. درواقع از مشتریان به صورت اینترنتی سفارش دریافت کنند و پس از چاپ تصویر آن را به مشتریان تحویل دهند. پروژه‌ای که به دلیل مهاجرت حسام آرمندهی نیمه‌تمام باقی ماند.

اما با بازگشت آرمندهی همه چیز تغییر کرده بود! او که قصد داشت تنها 2 هفته در ایران بماند، برای همیشه ماندنی شد و تصمیم گرفت سایت طوطی را با اندکی تغییرات به سرانجام برساند.

از همین‌رو ایده راه‌اندازی یک اپ استور را گسترش دادند. آنها کافه بازار را برای گوشی‌های اندرویدی راه‌اندازی کردند و چه بسا این پروژه تاثیری قابل توجه بر پیشرفت آنها داشت. زیرا در آن زمان افراد برای نصب برنامه‌های خود باید از طریق کامپیوترهای موبایل ‌فروشی‌ها اقدام میکردند.

هم‌اکنون حسام نه تنها موسس کافه بازار بلکه موسس سایت دیوار نیز هست. آن هم تنها زمانی که 36 سال سن دارد.

فکر کرده‌اید که در 36 سالگی قرار است کجا باشید؟ توصیه می‌کنیم خیلی به این موضوع فکر نکنید، معلوم نیست روزگار شما را به چه جایگاهی میرساند. همیشه درست زمانی که فکرش را نمی‌کنید، همه چیز با موفقیت به پایان میرسد.

شهرام شاهکار ( بنیان گذار شرکت اسنپ )

در آن دسته از شهرهایی که شرکت اسنپ به ارائه خدمات خود میپردازد، محال است کسی نام این شرکت را نشنیده باشد و یا حداقل یکبار از آن استفاده نکرده باشد. اپلیکیشن اسنپ نوعی سرویس حمل‌ونقل مسافر در سطح شهر است که فعالیت خود را از زمستان 1393 آغاز کرد و امروزه در اکثریت شهرهای ایران خدمات رسانی می‌کند.

در اسنپ تعامل بسیار خوبی میان راننده و مسافر برقرار است و مسافران با ارسال درخواست سفر خود، راننده مورد نظر را پیدا کرده و همراه او به مقصد میرسند. در حال حاضر اسنپ یکی از محبوب‌ترین و موفق‌ترین شرکت‌های ایرانی در حوزه استارتاپ به حساب می‌اید.

شهرام_شاهکار_مدیر_اسنپ

شهرام شاهکار از مدیران و بنیان گذاران اسنپ

شهرام شاهکار نیز یکی از کارآفرینان موفق ایران است که هر چند سال‌ها از ایران دور بود اما توانست پس از بازگشت خود یک کسب‌وکار پر رونق را راه‌اندازی کرده و به مدیریت آن بپردازد.

او بارها با رانندگان خود همراه شده و رانندگان بدون اینکه بدانند مسافرشان مدیر عامل اسنپ است به گفتگو با او پرداخته‌اند. درواقع شهرام شاهکار در نظر داشته تا از این طریق نسبت به امور کسب و کار خود تسلط داشته باشد. از طرفی این شرکت باید به یک شناخت کامل و درستی از بازار و مشتریان خود دست پیدا کند و با آشنایی نسبت به نیازهای آنان در راستای ارائه خدمات بهتر قدمی درست بردارد.

البته به خاطر بسپارید؛ شاید یک ایده خوب بخش مهمی از راه‌اندازی یک کسب و کار باشد، اما همراهی یک تیم حرفه‌ای و خوب و کاربلد است که آن ایده را به نتیجه دلخواه میرساند. شاهکار برای تشکیل تیم خود به هیچ عنوان از آشنایان کمک نگرفت و به سراغ جوانان جویای نام و باانگیزه‌ای رفت که میانگین سنی آنها به 27 سال میرسد.

حال دانستید چطور میتوان به کارآفرین موفق تبدیل شد؟

کلام آخر در خصوص کارآفرینی

اگر بارها با خود فکر کرده و به این نتیجه رسیده‌اید که نمیخواهید زندگی‌تان را به عنوان یک کارمند ادامه دهید. توصیه ما این است؛ به حرف قلبی‌تان گوش دهید! شما تنها یکبار زندگی می‌کنید و باید به انجام کاری بپردازید که از صمیم قلب به آن علاقمند هستید. اگر کارمند بودن شما را راضی نمی‌کند و ذاتا یک کارآفرین هستید، پس از همین الان استارت کار را بزنید. از چالش‌ها و مشکلات نترسید. همین چالش‌هاست که در نهایت موفقیت را حاصل می‌کند.

در این مسیر مجموعه‌های آموزش‌ کارآفرینی فرادرس نیز همراه شماست. می توانید با مراجعه به وبلاگ این سایت، سوالاتی که ذهن شما را به خود مشغول کرده بیابید. از طرفی آموزش‌های موجود مهارت‌های لازم برای تبدیل شدن به یک کارآفرین موفق را در شما تقویت می‌نماید. برای انتقال به صفحه آموزش کارآفرینی در سایت فرادرس روی لینک زیر بفشارید.

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها