|

خلاصه کتاب قدرت عادت - چرا "تغییر عادت" سخت است؟ - جادوی عادت ها

خلاصه کتاب قدرت عادت

از مهم‌ترین شاخصه‌های کتاب قدرت عادت باید به ویژگی‌هایی اشاره کرد که چارلز داهیگ از عادت بیان کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

کمی بیاندیشید؛ چه چیزی بیشتر از همه در زندگی ما تاثیر میگذارد؟ همه ما حاصل مجموعه عاداتی هستیم که در ما رشد می‌کند! چیزی حدود 45درصد از رفتارهایی که از ما سر میزد ریشه در عادت‌های دیرینه دارد! درواقع بدون عادت‌ها انجام هیچ کاری میسر نمی‌شود! بعد از بیدار شدن باید چه کاری انجام دهید؟ در زمان استرس چگونه آن را کنترل کنیم؟ چه رفتارهایی در زمان ناراحتی داشته باشیم؟ تمامی این موارد جزء عادت‌هایی هستند که طی سال‌ها در وجود ما نهادینه شده است! درواقع این عادت‌های ماست که چه به صورت ارادی و همچنین غیر ارادی، خوب یا بد انجام شده و زندگی ما را می‌سازند! عادت‌هایی که به دلایل مختلف شکل گرفته‌ و تاثیرات قابل توجهی را از خود به جای میگذارند!

جالب اینجاست این عادت‌ها به اندازه‌ای تاثیرگذار هستند که حتی کتابی هم با همین نام توسط چالز دوهیگ منتشر شده که به قدرت عادت اشاره دارد. کتابی که با بررسی عادت‌های زندگی و نحوه شکل‌گیری و چگونگی تغییر آن، در تلاش است تا یک زندگی متفاوت را پیش روی ما قرار دهد! 

صحبت از کتاب قدرت عادت چیزی نیست که بتوان در یک پاراگراف کوتاه به آن پرداخت و از آن صحبت کرد. پس در این مقاله همراه ما باشید تا ببینیم عادات چطور میتوانند؛ موفقیت، سرافکندگی، خوشحالی، ناراحتی و خوش‌بینی و بدبینی و... را در شما به وجود آورند! 

کتاب قدرت عادت

چالز دوهیگ کیست؟

چقدر در مبحث خودشناسی ورود کرده‌اید؟ خب خودشناسی از جمله مباحثی‌ست که تمامی انسان ها در تمامی مراحل رشدی خود باید به آن اهمیت دهند! چه بسیار افرادی هستند که توانایی پاسخ دادن به پرسش‌های مرتبط با اهداف و ارزش‌های زندگی‌شان را ندارند. خب این مسئله برهیچکس پوشیده نیست که علایق، باورها، احساسات و... در طول دوران زندگی دستخوش تغییرات زیادی می‌شوند. اما ایا تمامی این تغییرات رشد و شادکامی را به همراه دارد؟ چگونه میتوان مسیر زندگی را همواره به سمت پیشرفت و ترقی سوق داد؟ 

خودشناسی از جمله مباحثی‌ست که به این مسئله میپردازد و به افراد کمک می‌کند تا با شناخت خود اعم از عادت‌ها، سبک زندگی، علایق و... راه درست رسیدن به شادکامی را بیابند! البته فرادرس مجموعه آموزش خودشناسی را برای شما تدارک دیده که در این مسیر بسیار کمک‌کننده خواهد بود! میتوانید سری به این آموزش بزنید.

• برای مشاهده آموزش روانشناسی شخصیت در سایت فرادرس — کلیک کنید

حال که صحبت از عادت و اهمیت آن در خودشناسی شده است؛ اجازه دهید نگاهی به کتاب قدرت عادت بیاندازیم! هر چند در ابتدا میخواهیم سرکی به زندگی نویسنده این کتاب یعنی چارلز داهیگ، بکشیم...

چارلز دوهیگ؛ در سال 1974 میلادی در آمریکا متولد شد. او نویسنده و روزنامه نگار معروفی‌ست که در نیومکزیکو چشم به جهان گشود و توانست از دانشگاه ییل فارغ التحصیل شود. علاقه او به درس و مطالعه به اندازه‌ای زیاد بود که در نهایت مدرک MBA را از دانشکده تجارت دانشگاه هاروارد دریافت نمود! داهیگ فعالیت خود را با عضویت در تحریریه روزنامه لس آنجلس تایمز آغاز کرده و از سال 2006 تاکنون به عنوان گزارشگر نیویورک تایمز مشغول به فعالیت است.

هم‌اکنون نیز در بروکلین به زندگی میپردازد! کتاب قدرت عادت را باید مهم‌ترین کتاب زندگی دوهیگ بدانید! کتابی که با توجه به جزئیات زندگی افراد، دید تازه‌ای را به آنها می‌بخشد و از طرفی با فروش غیرقابل باور خود توانست به جایگاه و منزلت بالایی دست پیدا کند.

چارلز داهیگ نویسنده کتاب قدرت-عادت

معرفی کتاب قدرت عادت

کتاب قدرت عادت در ابتدایی‌ترین حالت به آموزش مفاهیم علمی میپردازد که در نهایت به تغییر عادت در عموم مردم منجر خواهد شد! این کتاب توسط خانم پروین بیات ترجمه شد و هم‌اکنون به بیش از 18 چاپ رسیده است. هر چند اولین نسخه انتشار آن به سال 2012 برمیگردد اما هنوز هم در لیست تاثیرگذارترین کتابان برای مدیران از دانشگاه هاروارد شناخته می‌شود. 

کتاب قدرت عادت را باید از جمله بهترین کتاب‌های چارلز داهیگ دانست که هر شخصی با مطالعه آن میتواند به کنترل زندگی خود بپردازد. داهیگ برای نگارش این کتاب تحقیقات بسیار گسترده‌ای انجام داده و با حمایت از داستان‌های واقعی زندگی در تلاش است تا تغییرات مثبتی را در خواننده به وجود آورد. 

علاوه بر این؛ کتاب قدرت عادت به شرح تکنیک‌های عملی و استراتژی‌هایی میپردازد که در سطح فردی، سازمانی و اجتماعی کاربرد داشته و کمتر کسی پس از مطالعه آن احساس خوب و شادکامی نداشته است! آموزش روانشناسی واقعا چیست؟ دقیقا همان چیزهایی‌ست که در این کتاب به آن پرداخته شده است! روانشناس چه کاری میتواند برای شما انجام دهد؟ اینکه شما را با خودتان آشتی دهد! پس برای تبدیل شدن به یک روانشناس کارآزموده توصیه می‌شود که حتما این کتاب را مطالعه کنید. حتی با مطالعه این کتاب میتوانید از هزینه‌های اضافی نیز جلوگیری کنید.

هر چند که فرادرس با فراهم آوردن آموزش روانشناسی این فرصت را به شما داده تا بهتر از هر شخص دیگری و به صورت کاملا تخصصی به حوزه روانشناسی ورود کرده و کسب و کاری را برای خود دست و پا کنید.

میتوانید برای دریافت آموزش‌ها به لینک زیر سری بزنید و سرفصل‌ها و محتوای این آموزش آشنا شوید!

• مجموعه آموزش روانشناسی (Psychology) — کلیک کنید

کتاب قدرت عادت

قانون طلایی تغییر عادت 

از عادت چه می‌دانید؟ 

اصلا چرا عادت‌ها به وجود می‌آیند؟ 

چطور میتوان این عادت‌ها را تغییر داد؟ 

عادت را باید یک رفتار کاملا روتین معنا کرد که بطور منظم درحال تکرار بوده، بدون اینکه نسبت به آن چیزی بدانیم! 

عادت‌ها حتی بدون اینکه بخواهیم و بدانیم یعنی بدون اجازه ظاهر می‌شوند! 

چارلز دوهیگ در کتاب قدرت عادت به سراغ روانشناسان رفته و از دیدگاه آنان به تعریف عادت میپردازد. در این کتاب می‌آموزید که روانشناسان عادت را نوعی احساس و یا تعاملی میدانند که به واسطه تکرار قبلی تجربه ذهنی بدست آمده است. زمانی که افراد یک رفتار روتین را از خود بروز می‌دهند؛ هیچگونه نیازی به تجزیه و تحلیل در رفتار آنها نیست! 

هر چند گاهی رفتارها از روی عادت انجام میگیرد. حتی این امکان وجود دارد که رفتار جدید به واسطه فرآیند تشکیل عادت اتوماتیک شود. آداب روزانه بسیار زیادی در ما وجود دارد که باید به صورت روزانه انجام گیرد، اما هیچکدام را نمیتوان عادت نامید.

دلیل پیدایش عادت هم به مغز ما برمیگردد. زیرا مغز بطور مداوم و پیوسته به دنبال راهکارهایی‌ست که دست از تماس بردارد. مغز نیز تلاش می‌کند تا هر عمل روزمره‌ای را به عادت تبدیل نماید. زیرا عادات اجازه استراحت به مغز می‌دهد! همین ذخیره انرژی خود امتیازی مثبت و مهم برای مغز است تا آن انرژی را برای انجام کارهای مهم‌تر دیگر صرف نماید! 

تاکنون از این بُعد به عادات خود نگاه کرده‌اید؟ 

کمی به عادت‌های خود توجه کنید. آنها را لیست کرده و بررسی‌شان کنید. در این مسیر میتوانید از مجموعه آموزش عمومی فرادرس کمک بگیرید. در این مجموعه آموزش مواردی به شما تدریس می شود که در لیست کردن، حفظ و نگهداری این عادت‌ها بسیار تاثیرگذار است. برای آشنایی با این مجموعه آموزش کافیست به لینک زیر سر بزنید.

• مجموعه آموزش عمومی — کلیک کنید

آموزش روانشناسی کار

اما برسیم به قانون طلایی تغییر عادت! 

در کتاب قدرت عادت بارها به این مسئله تاکید شده؛ افراد هرگز نمیتوانند از عادت‌های بد خود رها شوند! مگر اینکه پاداشی قدیمی را در کنار کارهای روزمره جدید برای خود در نظر بگیرند. اینجاست که روانشناسی کار اهمیت پیدا می‌کند. شما باید اطلاعات کاملی در این خصوص در اختیار داشته باشید! میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه سری به آموزش روانشناسی کار فرادرس بزنید. این آموزش کمک می‌کند تا با شناخت خود و کارهایی که به انجام آنها علاقمند هستید؛ کارهای روزمره تازه‌ای را در کنار کارهای قدیمی‌تان ادامه دهید. 

اما قانون طلایی تغییر عادت چطور عمل می‌کند؟ دقیقا در این مرحله باید از یک محرک استفاده نمائید و با تهیه یک پاداش خود را به ایجاد تغییر سوق دهید. شما میتوانید کار روزمره را تغییر داده و در عادت تفاوت ایجاد کنید. اگر پاداش و محرک به همین شکل باقی بمانند؛ امکان تغییر هر عادتی وجود دارد. 

براساس قانون طلایی تغییر عادت؛ هیچگاه عادتی از بین نخواهد رفت؛ بلکه تنها تغییراتی در آن ایجاد خواهد شد. این یعنی اساس تغییر عادت!

قدرت ترک عادت

عادت ها چه ویژگی‌هایی دارند؟

از مهم‌ترین شاخصه‌های کتاب قدرت عادت باید به ویژگی‌هایی اشاره کرد که چارلز داهیگ از عادت بیان کرده است. درخصوص پاداش در این مقاله صحبت کردیم اما مولفه‌های دیگری وجود دارد که هرکدام بر روی یکدیگر تاثیر میگذارد و عادات جدیدی را میسازد! این ویژگی‌ها و مولفه‌ها کدام‌اند؟

نشانه:

نشانه تنها در مغز مشاهده می‌شود و همواره به شما می‌گوید به سراغ استفاده از کدام عادت بروید و آنها را در حالت اتوماتیک قرار می‌دهد. به عنوان مثال؛ شما هر روزه در ساعت 9 صبح بر روی میز آشپزخانه مینشینید تا صبحانه آماده بر روی میز قرار گیرد.

روال:

این ویژگی اغلب در رفتار مشاهده می‌شود که بصورت کاملا خودکار به وجود می‌اید و افراد را درگیر می‌کند. به عنوان مثال تاکنون برای شما پیش آمده که بلافاصله پس از بیدار شدن به سمت آشپزخانه حرکت کرده، یک فنجان بزرگ برداشته و دستگاه قهوه ساز خود را روشن کنید؟؟ این رفتاری‌ست که تنها عادت میتواند عامل شکل‌گیری‌اش باشد. 

پاداش:

پاداش مولفه مهمی‌ست که میتواند  عادت‌های قبل را به وجود آورد. شما به هر دلیلی میتوانید برای خود پاداش تدارک ببینید. مثلا امروز خود را برای تکمیل امور روزانه به یک فنجان قهوه با شکر مهمان کنید! یا اینکه امروز فرد خوش بینی باشید!  

البته خوش بین بودن به آن آسانی که فکر می‌کنید نیست! متاسفانه این روزها اوضاع اقتصادی و شرایط جامعه به سمتی حرکت می‌کند که خوش بین بودن کمی سخت و دشوار شده است! اما خوشبختانه آموزش‌هایی وجود دارد که رسیدن به این خواسته را محقق می‌کند! فرادرس نیز با فراهم آوردن آموزش خوش بینی تلاش کرده تا قدمی در این مسیر برداشته و به شما در راستای تغییر عادت و البته تبدیل شدن به فردی شاداب کمک نماید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در این مسئله توصیه داریم به صفحه آموزش خوش بینی مراجعه کرده و با مطالعه سرفصل‌های آن نسبت به اهمیت و موارد مهمی که در این آموزش مطرح می‌شود؛ آگاه شوید. 

چگونگی تغییر عادت ها

برای اینکه بتوانید در تغییر عادت‌های خود موفق عمل کنید در ابتدا باید آشنایی کاملی به حلقه ایجاد عادت داشته باشید. یعنی نشانه، روال و پاداش را شناخته و از آن پیروی کنید. 

درواقع شما باید روال را مشخص کرده و با انتخاب جوایز مختلف آن را آزمایش نمائید. آیا اصلا چنین پاداش و روالی در شما اشتیاق لازم برای اعمال تغییرات را به وجود می‌آورد؟ 

حواستان باشد مشخص کردن نشانه یکی از سخت‌ترین کارهاست و میتواند عوامل مختلفی را شامل شود. به عنوان مثال؛ آیا میدانید چرا هر روز صبح باید صبحانه بخورید؟ چرا وقتی همه اعضای خانواده دور میز نشسته‌اند شما در صورتی که احساس گرسنگی ندارید، باز هم به آنها ملحق می‌شوید؟ 

باید برنامه‌ریزی داشته باشید تا در ابتدا چرخه عادت را درک کرده و با مشخص کردن نشانه، روال و پاداش کارهایتان را مدیریت کنید! به خاطر بسپارید؛ هر عادت یک انتخاب است. انتخابی که به عمد انجامش می‌دهیم، به آن فکر می‌کنیم و حال در راستای تغییر باید آن را متوقف کنیم! کاری بسیار سخت که به فرمولی پیچیده احتیاج دارد. 

قدرت ترک عادت

کلام آخر درباره کتاب قدرت عادت

در این مقاله سعی کردیم با بیان خلاصه کتاب قدرت عادت به شما نشان دهیم که تغییر عادت یکی از سخت‌ترین کارهای دنیاست. کوچک ترین نمونه آن را میتوان در پیروی از یک رژیم غذایی خاص برای کاهش وزن دانست! تا چه اندازه رژیم گرفتن و ترک عادت غذا خوردن و یا ورزش کردن مداوم برای شما سخت است؟ تغییر عادت دقیقا همین است. شما باید از تمامی کارهایی که در گذشته انجام میدادید فاصله بگیرید! 

چقدر به انجام این کار و تغییر عادت‌هایتان تمایل دارید؟ حواستان باشد تا زمانی که خودتان نخواهید هیچ تغییری به وجود نخواهد آمد. 

اما بهرحال تغییر عادت و اعمال چارچوب‌ها باید از جایی آغاز شود. گاهی تغییر به صرف زمان طولانی، شکست‌های مکرر و حتی آزمایش‌های مختلف نیاز دارد. اما در زمان اعمال آنها متوجه می‌شوید با شناسایی محرک، پاداش و کارهای تکراری، میتوانید به راحتی بر آنها مسلط شوید. در این مسیر اراده مهم‌ترین چیزی‌ست که در اختیار دارید و میتوانید از طریق نظم و انضباط، برنامه‌ریزی بدترین سناریوها و حفظ استقلال خود به آن برسید. 

اگر فکر می‌کنید هم ‌اکنون نیاز به تغییر عادات خود دارید و عادات قدیمی به اشکال مختلف به شما آزار میرساند، از همین الان اقدامات لازم را آغاز کنید و برای اعمال تغییرات به مطالعه و عمل روی آورید. کتاب قدرت عادت از جمله کتاب‌های مشهوری‌ست که میتواند به شما در رسیدن به خواسته‌هایتان کمک کند. 

در انتها به شما توصیه می کنیم برای مشاهده آموزش های بیشتر در زمینه روانشناسی و مباحث موفقیت، به سایت فرادرس مراجعه نمایید.

• برای مشاهده وبسایت فرادرس — کلیک کنید

پیشنهادات ویژه

پیشنهادات ویژه

دانش آراستگی

دیدگاه تان را بنویسید

 

از نگاه ورزش

خانه داری

تفریح و سرگرمی

عصر تکنولوژی

نیازمندی‌ها